Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Няма основание да се обяви криза на пазара за товарни превози

5 коментара
Няма основание да се обяви криза на пазара за товарни превози

Няма никакви основания България да поиска от Европейската комисия разрешение да обяви криза на пазара на товарни автомобилни превози. Това заключение е направила междуведомствената работна група, която бе сформирана по инициатива на министъра на транспорта Петър Мутафчиев и под натиска на протестиращите автомобилни превозвачи.

Резултатите от анализа не са изненада, след като още от миналата седмица бе коментирано, че искането за преминаване през подобна процедура не е за предпочитане и дори ще навреди на сектора. От 1990 г., когато за първи път е регламентирана въпросната мярка, нито една страна членка на ЕС не се е възползвала от нея, а и самият министър на транспорта Петър Мутафчиев се изказа скептично, че можем да задействаме процедурата за въвеждането ѝ.

Така отпадна и поредното искане на превозвачите като мярка за справяне с тежкото положение на пазара на превози, предизвикано от високите цени на горивата и сивия дял в сектора. От бранша искаха и намаляване на акциза на дизела или връщането изцяло или част от него на фирмите за превоз. Стана ясно, че акцизът върху горивата няма накъде да пада, тъй като ставките са на минимални нива според изискванията на ЕС. Няма да се възстановява и никаква част от него на превозвачите, тъй като това ще е вид държавна помощ за частния сектор, което е недопустимо.

Работната група е категорична, че няма причини за обявяване на криза, дори обратното – пазарът се развива възходящо и устойчиво, обясни във вторник Димитър Савов от транспортното ведомство преди срещата на представители на министерството, на синдикатите, на превозвачите и на производителите на горива.

Според Савов данните на националната статистика, а и на проучванията на работната група са показали, че дейността в товарните превози се е увеличила три пъти от 2000 година насам, а обемът на превозените товари – 2 пъти. Ръст се отчита и при превоза на товари от автомобилния транспорт спрямо общо превозените товари от сухопътния транспорт. Делът на автомобилния транспорт е 49% през 2000 г. и 64% през 2007 според данни на Националния статистически институт (НСИ). Това опровергава и оплакванията в бранша, че се търпят загуби за сметка на превозите от Българските държавни железници.

През 2000 година превозените товари от нашите превозвачи са били близо 36.8 млн. тона, а през 2007 г. - 82.2 млн. тона.

За този период нито един превозвач не е фалирал, посочи още Савов. Според изводите на работната група увеличил се се броят на поисканите лицензи за извършване на транспортна дейност в ЕС, докато в България броят им е намалял.

Превозвачите имат право да направят свой собствен паралелен анализ и в рамките на десетина дни да съобщят позицията си във връзка с изводите от проучването на сектора. Представители на браншовите организации изразиха мнение, че периодът, разглеждан в анализа (2006 – 2007 и прогнозни данни от началото на тази година досега), не отразява сътресенията на пазара от последните месеци, когато цените на горивата отбелязваха драматичен ръст. Дори и да направят собствено проучване обаче, то ще има стойност пред Европейската комисия само ако се позовава на данни на официалната ни статистическа служба. Т.е. превозвачите не могат да използват и да представят нищо различно от това, което беше изнесено днес като информация.

Управляващи и превозвачи се обединиха около идеята, че отсега нататък има смисъл да се мисли само в насока ограничаване на дела на сивата икономика в сектора, което ще позволи реален ръст на цените в сектора. За тази цел се обмислят промени в наредбата, която регламентира превозите за собствена сметка. Те ще се следят със специално заверени пътни листове. Много често превозвачи без лиценз правят дъмпинг под предлог, че извършват превоз за собствена сметка.

Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ДАИ) заедно с КАТ ще проверяват документите на превозвачи за редовност на дейността.

Нелоялна конкуренция на фирми извън ЕС ще се намалява като се въведе ограничение на горивото в резервоарите - максимум 200 л., с което чуждите автомобили ще имат право да минават транзитно през страната. Това ще наложи промени в Закона за митниците и Закона за акцизите и данъчните складове, обясниха от Министерството на финансите.

Ще се въведат и такси за транзитно преминаващи автомобили от държави извън ЕС. Мярката се налага най-вече заради тежкотоварните камиони от Турция, които в момента влизат в страната с дневна винетка - както автомобилите на страни от ЕС. За сравнение, турските камиони влизат в Румъния срещу такса от 100 евро. Размерът на таксата и нейното евентуално налагане все още се обсъждат от България и Турция на експертно ниво. Камионите от Сърбия, Хърватска и Украйна плащат входна такса за влизане в България в размер на 83 евро.

Превозвачите ще се възползват от правото си да изготвят още един анализ на ситуацията, но протести няма да има, коментираха от браншовите организации.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ...
    #6

    искат от държавата помощ... И аз искам държавата да ми плаща дълговете и да ми е лесно.

  2. Софиянец
    #4

    Каква криза-та те неспират, няма делник ,няма празник, няма ден няма нощ. Кога почиват? Извастни са щетите които нанасят на държавата от причиняваните от тях катастрофи, ами задръстванията?

  3. От Драгалевци
    #3

    искат само монопол и големи свръхпечалби. Хайде, движение по нанадолнището...

  4. От Драгалевци
    #2

    иначе няма прочистване на икономическия организъм

  5. Phill
    #1

    Пътем да ви кажа няколко неща, не че ще ги разберете (комунист е синонимна глупендер), но все пак...Държавата в лицето на чиновниците, които са бивши комунистически утайки или деца на такива утайки си живее пре добре на гърба на мършата наречена народ. За пример съвсем скоро отрепките по отделите за усвояване на еврофондовете зареваха "как е възможно да се живее с 1200 лева?! и ние сме хора, искаме увеличение" и айде министърката с ясно изразени аграрни (изяснявам за тъпите комунисти - селски) черти

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.