Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Образователните програми ще дават повече свобода на учителите

1 коментар
Сн. БГНЕС

Повече свобода на учителите и директорите на детски градини и училища за това как да си вършат работата смята да даде Министерството на образованието и науката. Образователните стандарти и другите нормативни документи в сферата трябва да бъдат преработени така, че да дават насоки за работата на педагозите, а не предписания, както е в момента.

Това обясни министърът на образованието Красимир Вълчев по време на конференция за представянето на добри практики от 290-те иновативни училища в страната.

Според Вълчев първият стандарт в духа по-голямата самостоятелност ще е този за физическата среда в образователните институции. Той трябва да определя как да се проектират, строят и ремонтират училищата и детските градини. Първият му вариант бил върнат за преработка, тъй като преповтарял действащите от години текстове в наредби на регионалното министерство за това колко кв. метра трябва да се падат на дете и други подобни изисквания. Според Вълчев нормативният документ трябва да дава насоки и цел, но не и толкова подробни предписания.

Промяна на тези предписания от години искат от Столичната община, основно за да се увеличи капацитетът на съществуващите детски градини и така да се реши проблемът с недостига на места в тях.

Според Вълчев с промяната на нормативните актове ще се даде по-голяма възможност за промяна на системата на образованието по инициатива на самите преподаватели, които да прилагат нови практики в работа си."Всички по веригата трябва да си променим чипа. Иновативни трябва да са всички училища. С традиционните методи на преподаване рискуваме да създадем ползватели. Основният капитал на бъдещето е кретаивността и училището трябва да провокира и учи на креативност", обясни Вълчев.

Финансови стимули

Към момента като иновативни са определени 290 училища в страната или 12-13 на сто от образователните институции. Този "етикет" се получава след представянето на проект за някаква иновация в образователния процес. Тя се оценява от комисия и се решава дали практиката е достатъчно нова, за да се определи училището като иновативно. Към момента допълнителни средства за тези училища не се предоставят.

Според Вълчев в следващите години приоритет в държавното финансиране за системата трябва да е материалната база, за да се стимулира промяната в преподаването. За догодина по това перо са предвидени 11 млн. лева. Засега обаче за конкретни суми не може да се говори. Такива ще бъдат планирани най-рано след година и след като бъде изпълнен ангажиментът за увеличаване на заплатите в сектора. В последните години почти цялото увеличение на средствата за образование в държавния бюджет отива за ръста на учителските заплати.

В краткосрочен план се предвижда създаването на национална програма за иновации в училищата, която ще действа от 2019 г. с бюджет от около 1.5 млн. лева. Тя ще е за обмен на добри практики и създаване на мрежи от училища, за да се разпространят иновативните практики, които вече се прилагат в някои институции.

Селските райони изостават

Статистиката до момента показва, че като иновативни са определени основно големи училища от областните градове, от региони, в които доходите са по-високи, а икономиката - по-развита. Става въпрос за образователни институции, в които родителите на децата са активни. Преобладават също профилираните гимназии, а интересът от страна на началните и основните училища и професионалните гимназии е по-малък. Селските райони изостават.

За иновации се приемат различни практики - от назначаването на образователен медиатор във варненско училище с ученици от ромския етнос до въвеждането на обучение по изкуствен интелект в математическата гимназия в Пловдив. Най-общо повечето иновации са свързани с използването на повече информационни технологии в клас, с по-сериозното включване на учениците в заниманията - проекти, работа в екип, интерактивно обучение, със създаването на по-осезаема връзка между отделните предмети.

Повечето учители и директори казват, че прилагат определените за иновативни практики от години, но не е имало кой да ги оцени като новост в процеса на преподаване.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #1

    МОН трябва да ни убеди, че иновативните училища наистина са такива. Трябва да се направят анкети в тях, които да покажат напредъка. Как децата управляват знанието, доколко са повишили мотивацията си за учене и доколко са реални оценките им, може да прецени онази институция, която се занимава с качеството на образованието?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.