Заради спор с Европейската комисия

Одобрението на новата европрограма за екология ще се забави

Томислав Дончев. Сн.БГНЕС

Одобрението на новата европрограма за екология от страна на Европейската комисия ще се забави. Очаква се "Околна среда" (2014-2020 г.) да получи "да" от Брюксел през април, докато повечето от останалите европрограми ще са одобрени до края на февруари. Това каза вицепремиерът Томислав Дончев по време на срещата на бизнеса с правителството, организирана от "Капитал".

Причината за по-бавното одобрение на "Околна среда" е спор с Европейската комисия кой да получава средствата по проектите за водна инфраструктура, които ще се финансират по нея. Според Дончев Брюксел настоява това да са ВиК дружествата. Българското правителство е на мнение, че проектите трябва да продължат да се правят от общините, които вече имат натрупан опит.

Според Дончев е възможен и вариант, в който общините и операторите да управляват заедно средствата. "ВиК компаниите имат опита за мрежата, не съм сигурен, че имат капацитет да възлагат обществените поръчки по проектите", коментира вицепремиерът и добави, че общините отговарят и за процедурите по Закона за устройство на територията като издаването на строителни разрешителни, одобряване на проекти и т.н.

Дори и след като този спор с ЕК бъде решен и програмата за екология одобрена, инвестиции във ВиК сектора едва ли ще има до края на 2016 г. Причината е, че според изискванията на Брюксел първо трябва да се реализира реформата във водния сектор. Наскоро регионалното министерство, което отговаря за процеса, си даде три години за осъществяването на промените. Освен това вече няма да се финансират проекти за един град или община, а за цяла област и разработването им ще отнеме време.

Пред бизнеса Дончев каза още, че тази година трябва да бъдат отворени схеми за 6.8 млрд. лв. и да бъдат платени 1.1 млрд. лв. по програмите от новия програмен период (2014-2020 г.). Вицепремиерът припомни, че Брюксел вече одобри две от новите програми - "Развитие на човешките ресурси" и "Транспорт и транспортна инфраструктура". Програмата за пазара на труда започна официално миналата седмица.

Приоритет в програмата за транспортната инфраструктура са жп проектите и разширението на софийското метро. Основният приоритет - инвестиция в пътища, ще е построяването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. "Ако има икономии, а такива винаги има, те ще се използват за изграждането на част от магистрала "Хемус" и за тунел под вр. Шипка", обясни Дончев. Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" обаче вече обяви търг за строителство на 60 км от "Хемус" с прогнозна стойност 434 млн. лв., а като източник на средствата е посочена именно програма "Транспорт". В момента текат и обществени поръчки за изграждането на част от отсечката от "Струма" през Кресненското дефиле. Не е пуснат търгът за най-сложната и скъпа част от проекта - тунелът, който трябва да бъде направен в този участък.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?