Около 70 000 българи са избрали круизите за почивка

Нито един круизен кораб не е акостирал по морските ни пристанища през последните години

Около 70 000 българи са избрали круизите за почивка

Все повече българи избират крузите за почивка. Такава е тенденцията и в световен мащаб. За миналата година малко под 28 млн. души са били на круиз по света, което е ръст от 5.5 на сто спрямо година по-рано. Очакванията са за тази година близо 30 милиона души да изберат круизите. От тях около 12 000 ще са българи. Това показват данните на българския офис на Usit Colours, които предлагат круизни пътешествия.

Проучването им сочи, че за последните десет години около 70 000 българи са предпочели круизите и броят на новите записвания расте непрекъснато. За миналата година около 11 000 българи са били на круиз, което е ръст от 9% спрямо 2017 г.

Без круизни кораби по морските пристанище през последните години

Въпреки ръста в световен мащаб, българските морски пристанища са избягвани от големите компании в бранша. Нито един голям круизен кораб не е акостирал през последните години, а причината е несигурността в Черно море.


След пика през 2014 г., когато 27 круизни кораба са посетили пристанище Бургас, броят им постоянно намалява, стигайки до нула през миналата година. За тази година също няма заявки, казаха от пристанището в Бургас.

Единственото изключение е посещението на мегаяхтата Le Bougainville на ултралуксозната круизна компания Ponant, която през тази година два пъти ще акостира в Несебър. Веднъж като част от десетдневен круиз от гръцките острови до Черно море и втори път като част от десетдневен маршрут по българското Черноморие, уточниха от Usit Colours Bulgaria.

Причината големите туристически кораби да избягват българските пристанища е несигурната международната обстановка в Черно море. Тенденцията за намаляване на интереса започна след анексирането на Крим от Русия и напрежението между Москва и Киев, както и опита за държавен преврат в Турция през лятото на 2016 г., коментираха неофициално от "Морска администрация" пред Mediapool.

В края на миналата година отново имаше напрежение в Керченския проток, при който Русия плени украински моряци в спор за навлизане в нейни териториални води, което повиши напрежението в региона.

Смята се, че това е причината през 2018 и 2019 г. нито един круизен кораб да не акостира по българските морски пристанища.

Сигурността при круизния туризъм е на първо място, а несигурната политическа обстановка в региона е причината той да бъде избягван от големите компании, коментира Борис Боев, мениджър "Туристически продукти" в Usit Colours Bulgaria.

Той посочи, че посещенията на круизни кораби са като "доза адреналин" за местната икономика не само за града, където е пристанището, но и за цялата област около него. Ето защо би било добре да успеем да привлечем повече от големите и популярни круизни компании, да включат нашите морски пристанища в календара си, каза Боев.

Видин и Русе са предпочитаните пристанища за круизни кораби по Дунав


За разлика от морските ни пристанища, дунавските се посещават от круизни кораби, като най-предпочитани са Видин и Русе. През тази година те ще бъдат посетени от кораби на компании като The Luxury Cruise Company, AmaWaterways, Euro River Cruises, Viking, Scenic, Avalon Waterways, Uniworld Botique Cruise Collection и други.

Русенска е и единствената българска компания, която разполага със собствени круизни кораби и развива този туризъм. "Дунав турс" изпълнява само речни круизи по Дунав и притоците ѝ в Европа вече 35 години.

Компанията разполага с четирите речни круизни кораба: "Русе Престиж", "София", "Елегант Лейди" и "Ариана". Според последния публикуван финансов отчет на "Дунав турс" за 2017 г. приходите на дружеството възлизат на над 32 млн. лв. и намаляват с около 3 млн. лв. спрямо година по-рано. Печалбата обаче му се е увеличила на над 4 млн. лв. "Дунав турс" е част от "Юнион Груп".

Круизът е като почивка и екскурзия едновременно

Причините за нарастващия туристически интерес към круизите са няколко. Все повече от хора осъзнават, че круизните почивки са със сходни цени с дадена стандартна почивка в чужбина, но имат и много допълнителни преимущества, коментира Борис Боев.

По думите му едно от най-големите им преимущества е, че съчетават едновременно почивка и екскурзия до нови места. Комбинацията от развлечения на кораба, опознаването на няколко нови места и техните забележителности, история и култура, при това без да се налага да се сменя "хотелската" стая, правят круизите все по-популярна форма на ваканция, посочи Боев.

Освен това круизите дават възможност да си изкараш страхотно седмица или две далеч от града, работата и повтарящото се всекидневие. През последните години се наблюдава спад във възрастовата граница на пътниците в световен и в национален мащаб. Все по-често млади хора на възраст под или около 30 години, някои от тях с децата си, избират круизни пътешествия. Това се дължи основно на усилията на круизните компании, чиито нови кораби са изпълнени с разнообразни екстри, насочени към цялото семейство – от най-малките членове на фамилията до техните родители. Круизните компании се надпреварват в предлагането на все по-атрактивни забавления - аквапаркове с водни пързалки, басейни, 4D кино, боулинг, спортни зали, аниматори, които са на целодневно разположение на децата, докато техните родители се наслаждават на пълноценна почивка, коментира Борис Боев.

Дестинациите – гръцки острови, Средиземно море и Северна Европа

Очакванията са през тази година броят на българите, избрали такъв вид ваканция, да нарасне между 8 и 10 процента, достигайки 12 000 души.

95.2% от българите, които вече са били на круизно пътешествие, отново биха избрали тази форма на пътуване, показва проучването на Usit Colours Bulgaria.

Близо 40% от българите, които ходят на круизи, пътуват със своя съпруг/съпруга, около една четвърт (26%) с цялото си семейство, а малко под една пета (18%) с приятел/приятелка. Едва 4 на сто пътуват сами, а други 12 на сто са в група с приятели, сочи същото проучване.

Най-популярните дестинации сред българите са круизите гръцки острови, в Средиземно море и в Северна Европа, защото са най-достъпни, удобни и изгодни за нашия пазар, каза Борис Боев. Пакетите, които се купуват, са от 4 до 7 дни и средно излизат около 500 евро на човек.

Цената на един круиз зависи от множество фактори – сезон, клас кораб, тип каюта, период на резервацията, продължителност на круизите и други. Ако приемем седемдневните круизи за златния стандарт, тогава може да се каже, че за цялото Средиземно море, включително и гръцките острови, цените започват от около 500 евро на човек, а за Северна Европа от 1000 евро на човек. Но дори това грубо осредняване не е съвсем вярно, коментира Борис Боев. Той уточни, че в тези цени не се включват разходите за достигане на началното пристанище.

Друга интересна тенденция е, че през последната година се наблюдава ръст в резервирането на по-далечни и екзотични места, като все по-често избирани дестинации са Близкия изток и Карибския басейн. Очакванията ни са около 1200 българи през тази година да изберат именно такива дестинации, каза Борис Боев.

Цените на екзотичните круизи са съизмерими с тези на популярните за българите дестинации. Допълнителните разходи идват от самолетните билети до началното пристанище, от което ще отплава корабът, а също така и от визовите изисквания за някои от посещаваните страни по маршрута. В това именно е ролята на специализираните туристически агенции да предложат най-добрата възможна комбинация от компоненти, посочи Боев.

 

Още от Бизнес

Защо Иван Гешев бе номиниран за главен прокурор?