Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Опираме се на успеха от последните 4 години

0 коментара

"За последните четири години България постигна значителен напредък. След разочарованието от ранните години на прехода, чиято кулминация бе суровата финансова криза през 1996-1997 г., бе постигната макроикономическа стабилност, производството отбеляза стабилен ръст след години на спад, а инфлацията забави своя темп до едноцифрени стойности.... Като се опираме на този успех ние възнамеряваме да допринесем за навлизане на България в следващия етап на развитие".

Това е началото на меморандума на българското правителство на Симеон Сакскобургготски до Международния валутен фонд, в който то обещава да осъществи невероятно голямо количество реформи през следващите две години.

Те ще се основават на запазването на валутния борд до присъединяването към ЕС, провеждането на предпазлива и гъвкава фискална политика и ускоряване на структурните реформи.

Целта е в средносрочен план да се достигне ръст от 5-6%, като се задържи инфлацията на ниски равнища. За съжаление към текста на меморандума не са добавени таблиците със структурните критерии, които ще се следят при всяка от 9-те мисии на фонда през тези две години.

Правителството се ангажира да приключи с приватизацията на всички рентабилни неструктуроопределящи държавни предприятия до края на 2002 г. и да отбележи сериозен напредък в приватизацията на инфраструктурните предприятия.

Без да е отбелязан точен срок, в меморандума се казва също, че ще бъде завършена ликвидацията на онези държавни предприятия, които са нежизнеспособни.

Правителството е обещало да приключи приватизацията на "Булгартабак" и БТК до средата на 2002 година. Странно е, че в текста на меморандума се твърди, че за двете компании вече има изготвена стратегия за продажба, при положение, че посредниците са заявили готовност да представят своите предложения едва след средата на януари.

През следващата година трябва да бъдат продадени и ДЗИ, 36 ВЕЦ, 7 електроразпределителни дружества, Българско речно плаване и Българския морски флот. До края на м. юни 2002 г. трябва да приключи продажбата на остатъчните дялове в приватизирани дружества, с изключение на пакетите, които се задържат по съображения за реституция или правни проблеми.

В меморандума съществено място е отделено на реформите в БДЖ. Правителството заявява, че по-високите от предвидените загуби през тази година са причинени от по-нисък от очаквания обем превози и липса на достатъчен напредък по изпълнение на Специалния план за действие. През 2002 година ще се предприеме съкращаване на персонала, съпроводено с ограничаване увеличенията на заплатите, извеждане от експлоатация на ненужни активи и елиминиране губещите линии. Това са все необходими мерки, за които обаче се иска силна политическа воля, която да удържи синдикалния натиск.

Във финансовата област правителството повтаря заявената при приемането на бюджет2002 теза за намаляване тежестта на корпоративния данък и данъците върху доходите с оглед намаляване на разходите на предприятията и насърчаване на заетостта. Намаляването на тези ставки ще се компенсира чрез подобряване на събираемостта и разширяване на данъчната основа.

Интересно е, че правителството е променило отношението си към публичните инвестиции. В меморандума пише, че ще се поддържа силна програма за публични инвестиции, особено в сферите, свързани с присъединяването към ЕС. Специално внимание ще се обърне на транспорта и опазването на околната среда. Бюджетът за следващата година обаче не подкрепя по никакъв начин това обещание, защото правителството реши да съкрати инвестициите за сметка на по-големите социални разходи.

По време на преговорите представителите на МВФ многократно подчертаваха, че публичните инвестиции създават условия за привличане на частни капитали и така спомагат за постигането на икономически ръст.

Независимо от това, за провеждането на силна програма за публични инвестиции в споразумението няма записано точно изискване към правителството.

Ясен ангажимент обаче е поет по отношение на общините - да не се покриват повече натрупани просрочия от местните власти. В същото време правителството гарантира, че ще превежда необходимите средства и ще следи те да съвпадат с поетите от правителството ангажименти за разходи на общините.

Правителството ще следи нивото на работните заплати за 60-те предприятия с най-големи загуби и просрочия, монополите и получаващите субсидии, което е един от структурните критерии през 2002 г.

Продължава политиката на замразени заплати за губещите и субсидираните предприятия. Печелившите монополи без просрочени задължения и субсидии могат да увеличат заплатите до 5% през следващата година.

До средата на 2002 г. трябва да се приватизира Банка "Биохим", а до март догодина да се подготви приватизацията на Банка "ДСК".

До юни 2002 г. трябва да се приемат всички наредби по Закона за енергетиката и неговите изменения, с изключение на свързаните с откриването на пазар на газ, които ще бъдат приети през септември 2002 г.

До кая на 2002г. трябва да се подготви отварянето на 10% от пазара на газ и електроенергия, до април ще се обяви и дългосрочната стратегия за поскъпване на тока и парното.

Правителството обещава да изпълни изцяло плана за преструктуриране на топлофикационния сектор през настъпващия отоплителен сезон, като не се споменават подробности за планираните мерки за постигането на тази цел.

До края на юни 2002 г. ще се изготви план за продажбата на всички електроразпределителни дружества на стратегически инвеститори.

Ще приключим подготовката за предоставяне на възможност за достъп на трети лица до преносната мрежа на природен газ, пише в меморандума, но без срокове. Директните доставки на газ на големи потребители от чужбина се обвързват в меморандума с договорките между "Булгаргаз" и "Газпром".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.