Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Още задължения за пациента: Да информира изчерпателно лекаря и да не злослови за него

8 коментара
Още задължения за пациента: Да информира изчерпателно лекаря и да не злослови за него

Пациентът е длъжен да дава точни и изчерпателни данни при преглед от лекаря за лечението му до момента, лекарствата, които взима, рисковите фактори, свързани със заболяването му и др. данни, необходими за поставянето на правилна диагноза и назначаване на подходящо лечение. Освен това – да се придържа стриктно към назначената терапия и да не извършва действия, които биха уронили честта или достойнството на лекарите и да не разпространява неверни данни за тях. Това е записано в проект с промени в Закона за здравето, с които се допълват задълженията на пациентите. Поправките са внесени в парламента от група депутати от "Продължаваме промяната" и "Демократична България", сред които председателят и зам.-председателят на парламентарната здравна комисия д-р Антон Тонев и д-р Александър Симидчиев.

"Грижата за опазване и възстановяване на здравето и повишаване на качеството на живот на всеки български гражданин се възприема основно като задължение на държавата, гарантирано в Конституцията, но не и като неотменно задължение и отговорност на всеки гражданин за неговото здраве", казват те в мотивите към законопроекта.

Затова предлагат да се разширят съществуващите задължения на пациентите. В момента Законът за здравето предвижда само 4 най-общи задължения за пациента: че е длъжен да се грижи за собственото си здраве; да не уврежда здравето на другите; да съдейства на изпълнителите на медицинска помощ при осъществяване на дейностите, свързани с подобряване и възстановяване на здравето му и да спазва установения ред в лечебните и здравните заведения.

Общоизвестно е, че сега пациентите не търпят санкции за нарушението им, освен когато става въпрос за посегателство срещу лекар или медицински специалист. Законът в момента предвижда и санкция за неявяване на профилактичен преглед, която се изразява в лишаване от здравноосигурителни права за срок от един месец, но тя също не се прилага (повече за профилактичните прегледи четете ТУК)

На този фон, и без да е ясно какво произтича от неспазването им, депутатите предлагат въвеждането на по-детайлно разписани задължения за пациентите.

Да се явява на задължителен профилактичен преглед, контролен преглед, изследване или имунизация е именно една от тях.

Когато потърси медицинска помощ, пациентът също така трябва да предостави своевременно достъп на медицинските специалисти до цялата здравна информация, касаеща неговото здравословно състояние. Това включва да даде точни и изчерпателни данни при снемането на анамнеза, както и данни за проведени до момента диагностични и лечебни дейности, диспансеризация, приемани лекарствени продукти, рисковите фактори, свързани със заболяването му и др. Тези задължения вече провокират въпроси от страна на пациентите като например, че е не е реалистично пациентът да е детайлно запознат с всички тези подробности, които лекарят така или иначе би трябвало да може да види от електронното му здравно досие, за което здравните власти имат претенции, че е в напреднал етап и отразява тези данни.

Друго разписано задължение за пациентите е да не извършват действия, които биха уронили честта или достойнството на медицинските специалисти и да не разпространява неверни данни за тях или за проведените по отношение на него диагностични и лечебни процедури. Тук също е доста противоречиво дали ако пациентът споделя реален негативен опит от лечението си уронвна престижа на лекаря.

Въведена е забрана да не прилага заплахи или насилие по отношение на медицинските специалисти – задължение, което така или иначе се подразбира, тъй като за нарушението му се носи наказателна отговорност. Да не влиза в лечебно заведение с оръжие, освен в случаите, когато оръжието се носи по служба, е друго от разписаните задължения за пациентите.

Въвежда се и задължение за пациента да спазва предписанията на лекарите, като отново не е ясно какво следва ако не го прави. Освен това много често причините за непридържане към назначеното от лекаря лечение е свързано с невъзможност на пациентите да си купуват предписаните лекарства, или невъзможност да пътуват към друго населено място за последващо лечение и проследяване и т.н. - все проблеми, за решаването на които държавата все още е направила твърде малко.

В светлината на задаващата се нова Covid вълна е друга от разписаните мерки: при наличие на заразна болест пациентът е длъжен да спазва мерките за задължителна изолация, изискванията за нейната диагностика, профилактика и контрол и да дава точна информация за контактните с него лица.

Регламентират телемедицината

С промените в Закона за здравето се регламентира за първи път и реда, по който се предоставят медицински услуги чрез телемедицина. "В последните години телемедицината се утвърждава като отворена и постоянно развиваща се област, която включва нови възможности за напредък в технологията, реагира и се адаптира към достиженията в областта на здравеопазването и обществените спецификации. Съвременните здравни системи използват възможностите на телемедицината за подобряване на качеството на здравните услуги, особено в областта на наблюдението на хроничните болести, преодоляване на затрудненията с достъпа на пациентите и недостига на квапифициран медицински персонал. Не на последно място, телемедицината дава редица възможности за повишаване на ефективността и намаляване на разходите за здравеопазване. Крайната цел е принос в подобряването на достъпа на населението до качествени здравни услуги", посочват вносителите.

Със същия законопроект се предлага и създаването на Медицински съвет, който да гарантина приемственост на здравните политики. Повече за него четете ТУК.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Udo
    #8

    Докторите НЕ ТРЯБВА да имат пълен достъп до пациентското досие, а само до онези парченца информация, които са от значение за това което ще се лекува в момента. И въобще - ПАЦИЕНТА ТРЯБВА ДА ОТОРИЗИРА ДОКТОРА ЗА ДОСТЪПА, (ВКЛЮЧИТЕЛНО ЧАСТИЧЕН ДОСТЪП, А НЕ ПЪЛЕН !), а не доктора да се рови в досието на пациента както му падне и когато му скимне.

  2. anton nikolov
    #7

    Аз предлагам още задължения на пациентите : Да чакат по пет часа идването на бърза помощ и ако се наложи да бъдат пренесени на носилка да се викат съседите, защото в линейката има само един санитар. Да доплащат престоя си в болница и да си купуват консумативи. В болницата да плащат ,ако искат да гледат телевизия. С бъдат съгласни да им бъде говорено на ти и на ма и с повишен тон от медицинския персонал. Да му бъдат предписвани излишни клинични пътеки, за да може лечебното заведение да прибере парите по тях. Да чака за направление при специалист един - два месеца.

  3. anton nikolov
    #6

    Звучи като от някой комсомолски правилник. Пусто комунистическо мислене, 30 години след 1989 г., няма отърване от него.

  4. Коментарът е изтрит в 14:52 на 21 юли 2022 от автора.
    #5
  5. Коментарът е изтрит в 14:52 на 21 юли 2022 от автора.
    #4
  6. Dim
    #3

    Пациентът е длъжен дори когато умира да дава изчерпателни данни за състоянието си, съвети към лекуващия лекар и с ведра усмивка на лицето да го поздравява за положените грижи до последния си час.

  7. Калико Джо
    #2
    Отговор на коментар #1

    Ако българинът живее средно по-малко от другите европейци и e по-болнав, това основно се дължи на собствената му простотия и защото все счита че другите са му виновни.

  8. pepe
    #1

    И какво ще го правят, "пациента", ако не даде "изчерпателни данни"? Ще му режат главата ли? А ако напсува доктора /публично/? Това е пореден правен абсурд, не само защото пациента не е квалифицирано медицинско лице /което само по себе си прави проблематичен въпроса с "изчерпателността"/, но и защото няма правни определения за неща като "изчерпателност" и "злословене". И на всичкото отгоре - направо звучи смешно. ПП и ДБ - може ли малко по-сериозно?! Това - /неадекватни/ "задължения за пациента" ли е нещото, което ви вълнува най-много в момента?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.