Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Отложиха срамна сделка за паркингите в столицата

0 коментара

Миналата седмица столичният кмет Стефан Софиянски беше на път да сключи поредната порочна и непрозрачна сделка, която ексклузивно предоставя всички права и дейности по управлението на паркингите в столицата на регистрираната в Лондон фирма "Дъ Софияпарк груп" за близките 35 години. Засега обаче тази драма се отлага, след като стана ясно, че Софиянски ще оттегли проекта за споразумение, който е бил отхвърлен от Комисията по транспорта на Столичния общински съвет. По принцип оптимизирането на паркинг-контрола е отдавна належащо за столичния град. Предложението на Софиянски обаче е доста смущаващо заради клаузите, залегнали в него и заради неясния начин, по който е избрана фирмата.

Според кмета подписването на меморандум с английската фирма има за цел единствено въпросното дружество да направи проучване за концесията на паркингите в София. На базата на това проучване общината впоследствие щяла да обяви конкурс за избор на концесионер, в който освен смесеното дружество между общината и английската фирма за участие ще бъдат допуснати и други кандидати, твърди Софиянски. На хартия офертата му има съвсем друг вид. Там е записано, че смесената фирма ще има за цел да създаде освен "интегрирана система за паркиране и таксуване на територия на Столичната община и да експлоатира вече съществуващите общински паркинги. Самият меморандум, който кметът предлага, включва клаузи, от които става ясно, че с неговото подписване на фирмата ще се гарантира получаването на 35-годишна концесия на паркингите.

Кои са "Софияпаркинг груп"

Фирма The Sofiaprk group Ltd e регистрирана на 1 октомври миналата година в Лондон на адрес Churchill House, 62 - 64 Tooley Street. На същата дата и на същия адрес е регистрирана и фирма Sofiapark Ltd. Очевидно фирмата е била създадена специално за участие в смесеното дружество за паркинг-контрол на столицата. Според представянето на фирмата в предложения меморандум на Столичния общински съвет тя се представлява от г-н Доналд Робинсън. Другият представител на фирмата е Иван Станчов. Кметът Софиянски твърди, че ролята на Станчов е била да доведе англичаните в кабинета му.

Доналд Робинсън е по-известен у нас като собственик на казиното в новотел "Европа" и един от съдружниците във фирма "Лас Вегас интернешънъл сейлс" ООД, "Лас Вегас казинос" АД, Англо-българско селскостопанско акционерно дружество с чуждестранно участие АД. В последните две член на съвета на директорите е бил Христо Христов, сега управител на фирма "ПМ груп" на известния оръжеен търговец Петър Манджуков.

Дон Робинсън развива дейност в България още от 1991 г., само че в областта на хазарта. Тогава фирмата му "Индипендънт ентъртейнмънт лимитед" сключи договор за предоставяне на игрални услуги в областта на хазарта за период от 15 години. Според уговорката ИЕЛ и новотелът делят печалбата в съотношение 70 на 30 в полза на англичанина. След приватизацията на новотел "Европа" от турския бизнесмен Суди Озкан Дон Робинсън заведе дело срещу България в Арбитражния съд в Париж за обезщетение от 10 милиона долара, тъй като държавата му отнела бизнеса, но го загуби.

Според търговския аташе на България в Лондон г-н Димитров Доналд Робинсън е посетил посолството ни и го е запознал с проекта. Основните опасения на Дон Робинсън били, че се забавя подписването на меморандума от страна на Столичната община. Срещата се състояла преди Нова година, което означава, че The Sofiaprk group Ltd са очаквали по-бързо развитие на нещата. На докладната записка, подписана от Стефан Софиянски, до Столичния общински съвет има дата 5 декември.

Да монополизираме паркирането

Неясно защо кметът Софиянски дава изключителни правомощия точно на тази фирма и є осигурява монопол за близките 35 години. Една от точките например гласи, че ако проучването е успешно и се стигне до създаване на смесено дружество, "кметството трябва да замести всички съществуващи концесии (ако има такива) за паркиране върху общинска собственост с концесия, която следва да бъде сключена със смесеното дружество". Друга клауза в документа предвижда на смесената фирма да се даде пълна автономност върху определянето на цените и санкциите.

Английската фирма ще осъществява на практика пълен монопол над паркинговата дейност в столицата, при това без никаква регулация от страна на общинската администрация. Единственото право на кметството в това отношение ще бъде издаването на необходимите актове при налагането на санкции и глоби за неправилно паркиране. Освен по определянето на цените и таксите общината няма да има право на глас и при взимането на управленските решения. Предлаганият от Софиянски меморандум дава право на "Дъ Софияпарк груп" да поеме целия управленски, финансов и оперативен контрол над смесеното дружество.

При създаването на самото смесено дружество в неговия капитал кметството ще апортира всички активи на "Паркинги и гаражи" ЕАД. Сега капиталът на общинската фирма е 174 хил. лв. Първоначалното дялово разпределение също ще е в полза на английската фирма, като през първите 10 години тя ще държи 70 на сто от акциите, а общината - останалите 30 на сто. След това акциите ще бъдат преразпределени в обратното съотношение. Английската фирма ще има задължението да осигури и инвестициите за реализацията на проекта. Всичко това се планира, без да има изработен бизнесплан. Никъде в самия меморандум не е фиксирано какви инвестиции се задължава да вложи "Дъ Софияпарк груп" в изработването на въпросната интегрирана система за паркирането. За капак на всичко, абсолютно в разрез с правилата на Закона за обществените поръчки, на английската фирма "Билк Алфия лимитид" ще се даде ексклузивното право да доставя цялото необходимо оборудване. Договорките на Софиянски с английската фирма предвиждат в пълна тайна да се пазят и всички действия и решения по реализацията на проекта. Меморандумът обаче не съдържа клаузи, от които да става ясно, че ще има някакви компенсации за общината, ако английската фирма не изпълни ангажиментите си.

Кметството ще трябва да покрие и всички разходи на "Дъ Софияпарк груп", в случай че направеното от нея проучване е успешно, а не се стигне до създаване на смесено дружество. Освен това собствеността върху него ще остане на английската фирма, без общината да може да го използва.

Възраженията на съветниците

Според Георги Василев, председател на комисията по транспорта и бивш директор на общинската фирма "Паркинги и гаражи", в самия меморандум има клаузи, които нарушават поне 3-4 български закона. Комисията е изготвила становище, с което е върнала проекта на кмета Софиянски. Само един член на комисията се е въздържал, а останалите подкрепили възраженията. Според Василев амбицията на СОС все пак била до лятото да бъде обявена процедура за даване на концесия на фирма, която да управлява паркоместата в столицата. Той твърди, че не отговаря на истината, че само The Sofiaprk group Ltd са проявили интерес към тази дейност. "Като директор на "Паркинги и гаражи" аз съм говорил с поне 15 фирми от Западна Европа и Америка, които имат интерес към паркинг-контрола на столицата", каза за "Капитал" Георги Василев. Интерес за инвестиции е проявяван и от немски, френски и италиански фирми, каза и сегашният изпълнителен директор на "Паркинги и гаражи" ЕАД Антон Маринов.

Редакцията разполага с предложенията на представителя на "Дънкън индъстри" за България фирма "Никар" до Столичната община за управление на паркинг-местата в София. "Дънкън индустри" е световна фирма за управление на паркирането в мегаполисите. Според бизнесплана на фирма "Никар" инвестициите за проекта са около 6 милиона лева, а приходите за първата година от него са 13 милиона лева. При това представителят на "Дънкан" предвижда едва 70% заетост на паркоместата, като нормалният процент за град като столицата е 80%. Това предложение е изпратено на Стефан Софиянски още на 21 декември 1999 г. Три години тече кореспонденция между фирма "Никар" и други структури на Столичната община, като последното писмо уверява, че предложението е много интересно, но общината няма средства да се включи в такова начинание.

Ще оттегля предложението си, за да го коригираме
Стефан Софиянски, кмет на София, пред "Капитал"

Как стана изборът на фирмата "Дъ Софияпарк груп", с която предлагате да бъде подписан меморандум за създаване на смесено дружество за концесията на паркингите в София?

Фирмата "Дъ Софияпарк груп" беше избрана като единствената фирма, която настоятелно предлагаше решение за паркингите и дори инвестира свои средства в предлагането на едно принципно решение. "Софияпарк груп" все пак е една фирма, която настоява конкретно за решаването на проблема. По-важно е, че зад нея стоят както наши, така и сериозни английски фирми, които дадоха референции, че извършват такава дейност в много страни в Европа и в Азия.

Освен тази фирма проявяван ли е интерес и от други фирми и защо тя бе предпочетената?

При мен идваха две фирми от Израел, които представиха референции, но след покана за по-нататъшна работа не проявиха интерес. Така че, ако тази фирма направи предложение, което е изгодно за общината, общинският съвет ще реши дали ще се обяви процедура за концесия. Това е записано ясно в меморандума. Ако на процедурата за концесиониране друга фирма предложи по-добри условия, тя ще вземе концесията. Какъвто и да е резултатът, ще пуснем поне две концесии за града.

Меморандумът не дава ли гаранции на тази фирма, че ще има предимство при избора на концесионер?

Аз съм внесъл само едно предложение, което да провокира решението на проблема. То е публично, затова съм го предложил на общинския съвет, и то не съм го предложил императивно.

Каква е стойността на проекта и каква инвестиция предлагат от "Дъ Софияпарк груп"?

Това ще се разбере, след като дружеството внесе бизнеплана. Тогава то ще ни даде проекта, по който да се реализира решението на проблема. На етапа на конкретно проучване ще се види какви паркоместа могат да бъдат реализирани, по какъв начин и каква е необходимата инвестиция.

От самия меморандум става ясно, че "Дъ Софияпарк груп" ще осъществява пълен монопол при определянето на таксите, ценообразуването, санкциите и т.н.?

В меморандума пише, че това дружество има право да участва в концесията, никъде не пише, че то печели концесията. Ако има по-добра схема, аз ще я предложа. В момента това е единствената схема с чужди инвестиции. Това е една опция, която подлежи на утвърждаване няколко пъти подред.

Защо е била отхвърлена офертата на фирмата "Дънкан индустри", която дори е предложила бизнесплан за решаването на проблема с паркирането?

Ние сме отговорили на тази фирма, че при подходящи условия ще търсим решение на проблема чрез Столичния общински съвет, като ще имаме предвид да отправим покана за участието им в процедура. Освен това тази фирма не е предложила да инвестира в проучване. В момента, в който имаме проучването, ще я поканим за участие. "Дъ Софияпарк груп" е първата фирма, която предложи да инвестира в проучване. След изработването на проучване, ако се окаже, че сметката не излиза, общината няма да плаща за проучването. На базата на това проучване ние ще обявим концесията по най-прозрачния начин.

Ако СОС одобри предложението ви, ще бъде ли създадено смесено дружество, както е предвидено в меморандума?

Ако го одобри - да, ако не - ще търся друго решение. Ако то не бъде одобрено, ще търсим друг инвеститор. Във всеки случай ни трябва външен експертен опит, сами не можем да се справим.

Ще внесете ли предложението си на сесията на общинския съвет в понеделник, след като то е било отхвърлено от транспортната комисия към СОС?

Ще оттегля предложението си, защото има конкретни забележки от комисията по транспорт, които ще оправим.

Интервюто взе Сия Велинова

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.