Овчаров: АМБО е “доста по-проблематичен” от Бургас-Александруполис

Овчаров: АМБО е “доста по-проблематичен” от Бургас-Александруполис
Подкрепяният от САЩ проект АМБО е “доста по-проблематичен” от руския Бургас-Александруполис, смята министърът на енергетиката Румен Овчаров (БСП). Споразумението (конвенция) за първия проект бе подписано в края на януари, а за втория – на 15 март. Пристанище Бургас е входна точка и транзитна територия за двата трансбалкански петролопровода, единият от които ще достига през Македония до албанското пристанище Вльора, а другият – до гръцкото Александруполис.

В петък Овчаров заяви пред Инфо радио, че АМБО “е доста по-проблематичен и от гледна точка на доставките на петрол, и от гледна точка на финансиране”.

Министърът Овчаров, който наскоро се завърна от посещение в САЩ, каза, че там няма негативно отношение към Бургас-Александруполис, макар да искат да видят изграден и АМБО.

Овчаров отрече да е търсил финансиране от САЩ и по-специално от “Ексимбанк” за българския дял в Бургас-Александруполис като коментира: “Mediapool  го измислиха отнякъде, не знам точно откъде”.

Идеята да се търси финансиране от “Ексимбанк” за Бургас-Александруполис е още на предишното правителство и по информация на Mediapool от отлично запознати източници, министър Овчаров се опитал да осигури такова по време на посещението си в САЩ. Засега обаче е получил отказ, тъй като става дума за проект, в който мажоритарен дял има Русия.

София обаче не губи надежда, че може да привлече за руския проект американската компания “Шеврон”, която е мажоритарен собственик на Каспийския тръбопровод.

“До голяма степен развитието на проекта Бургас - Александруполис е функция и от разширяването на този Каспийски тръбопровод, така че "Шеврон" проявява интерес и в двете посоки, каза министър Овчаров.

Президентът на АМБО Едуард Фергюсън каза по-рано тази седмица пред Mediapool, че “името на “Шеврон” в този проект (Бургас-Александруполис –б.р.) означава само едно - руснаците нямат петрола, който “Шеврон” има и не могат да получат кредит за проекта, освен ако някоя голяма западна фирма не застане зад него”.

“Ако няма петрол за Бургас - Александруполис, още по-малко ще има за АМБО, така че колегите от АМБО не би следвало да противопоставят двата петролопровода”, коментира по този повод Овчаров.

Според него “Шеврон" има интерес от дялово участие в Бургас – Александруполис,  както и за регионален LNG терминал на гръцкото средиземноморско крайбрежие, “за да могат да се  диверсифицират доставките на руски природен газ евентуално за целия регион, а не само за България”.

Министърът каза още, че не е сигурно какъв нефт ще бъде осигурен за Бургас- Александруполис, но “това ще си бъде отговорност преди всичко на трите руски компании”.

“България ще реализира големи икономически придобивки” от Бургас- Александруполис, каза Овчаров и уточни: “Ггарантираме доставките си, гарантираме потоците, гарантираме икономическите приходи, гарантираме участието на български фирми”.

Той каза, че от българска страна е направен компромис по отношение на дяловото участие, след като първоначално се обсъждаше трите страни да си поделят по 33%, а в крайна сметка Русия взе 51% от петролопровода, а България и Гърция си поделиха по 24,5%. Друга отстъпка е за Универсален терминал – Бургас, който трябваше да бъде българска собственост и да е общ вход както на петролопровода до Александруполис, така и на този до Вльора. Миналия месец България се отказа от общата входна инфраструктура, а терминалът на Бургас – Александруполис ще бъде контролиран от Международната проектна компания, в която Москва има мажоритарен дал.

Според Овчаров обаче “може да се приеме, че и руската страна е направила определени компромиси, тъй като в определени моменти там желанието беше за почти 100 процента участие”.

Преките ползи за България от Бургас-Александруполис ще са между 35-40 млн. долара годишно от транзитни такси, заяви в петък пред парламента министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов, който преди ден положи подпис върху споразумението за проекта заедно с руския и гръцкия си колега.

Така Гагаузов потвърди първоначалната цифра за размера на приходите и внесе яснота след разминаването, което се получи между цитираните изявления на премиера Сергей Станишев и руския президент Владимир Путин. Станишев каза, че ще получаваме “стотици милиони долари” годишно от транзитни такси, а Путин посочи ”десетки милиони”.

Министър Гагаузов заяви в петък, че българската държава не поема икономически рискове, тъй като за участието в проекта няма да бъдат необходими средства от държавния бюджет. На българските фирми се гарантира участие в проектирането и строителството на петролопровода,  както и в транспортирането на нефта до Черно море и крайните потребители. Очаква се да бъдат разкрити близо 1000 работни места.

Трасето на тръбата най-вероятно ще преминава през територии от европейската екологична мрежа Натура 2000, но не и през територии с по-висока степен на защита, каза Асен Гагаузов. Той обеща проектът да бъде съобразен с изискванията на екомрежата за изработване на ОВОС и обсъждания с екологични и други организации, както и с всички изисквания на националното и европейското законодателство.

В четвъртък руският президент каза, че ако се налага, маршрутът на тръбата ще бъде коригиран.

Още по темата
Още от Бизнес