
В петък Овчаров заяви пред Инфо радио, че АМБО “е доста по-проблематичен и от гледна точка на доставките на петрол, и от гледна точка на финансиране”.
Министърът Овчаров, който наскоро се завърна от посещение в САЩ, каза, че там няма негативно отношение към Бургас-Александруполис, макар да искат да видят изграден и АМБО.
Овчаров отрече да е търсил финансиране от САЩ и по-специално от “Ексимбанк” за българския дял в Бургас-Александруполис като коментира: “Mediapool го измислиха отнякъде, не знам точно откъде”.
Идеята да се търси финансиране от “Ексимбанк” за Бургас-Александруполис е още на предишното правителство и по информация на Mediapool от отлично запознати източници, министър Овчаров се опитал да осигури такова по време на посещението си в САЩ. Засега обаче е получил отказ, тъй като става дума за проект, в който мажоритарен дял има Русия.
София обаче не губи надежда, че може да привлече за руския проект американската компания “Шеврон”, която е мажоритарен собственик на Каспийския тръбопровод.
“До голяма степен развитието на проекта Бургас - Александруполис е функция и от разширяването на този Каспийски тръбопровод, така че "Шеврон" проявява интерес и в двете посоки, каза министър Овчаров.
Президентът на АМБО Едуард Фергюсън каза по-рано тази седмица пред Mediapool, че “името на “Шеврон” в този проект (Бургас-Александруполис –б.р.) означава само едно - руснаците нямат петрола, който “Шеврон” има и не могат да получат кредит за проекта, освен ако някоя голяма западна фирма не застане зад него”.
“Ако няма петрол за Бургас - Александруполис, още по-малко ще има за АМБО, така че колегите от АМБО не би следвало да противопоставят двата петролопровода”, коментира по този повод Овчаров.
Според него “Шеврон" има интерес от дялово участие в Бургас – Александруполис, както и за регионален LNG терминал на гръцкото средиземноморско крайбрежие, “за да могат да се диверсифицират доставките на руски природен газ евентуално за целия регион, а не само за България”.
Министърът каза още, че не е сигурно какъв нефт ще бъде осигурен за Бургас- Александруполис, но “това ще си бъде отговорност преди всичко на трите руски компании”.
“България ще реализира големи икономически придобивки” от Бургас- Александруполис, каза Овчаров и уточни: “Ггарантираме доставките си, гарантираме потоците, гарантираме икономическите приходи, гарантираме участието на български фирми”.
Той каза, че от българска страна е направен компромис по отношение на дяловото участие, след като първоначално се обсъждаше трите страни да си поделят по 33%, а в крайна сметка Русия взе 51% от петролопровода, а България и Гърция си поделиха по 24,5%. Друга отстъпка е за Универсален терминал – Бургас, който трябваше да бъде българска собственост и да е общ вход както на петролопровода до Александруполис, така и на този до Вльора. Миналия месец България се отказа от общата входна инфраструктура, а терминалът на Бургас – Александруполис ще бъде контролиран от Международната проектна компания, в която Москва има мажоритарен дал.
Според Овчаров обаче “може да се приеме, че и руската страна е направила определени компромиси, тъй като в определени моменти там желанието беше за почти 100 процента участие”.
Преките ползи за България от Бургас-Александруполис ще са между 35-40 млн. долара годишно от транзитни такси, заяви в петък пред парламента министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов, който преди ден положи подпис върху споразумението за проекта заедно с руския и гръцкия си колега.
Така Гагаузов потвърди първоначалната цифра за размера на приходите и внесе яснота след разминаването, което се получи между цитираните изявления на премиера Сергей Станишев и руския президент Владимир Путин. Станишев каза, че ще получаваме “стотици милиони долари” годишно от транзитни такси, а Путин посочи ”десетки милиони”.
Министър Гагаузов заяви в петък, че българската държава не поема икономически рискове, тъй като за участието в проекта няма да бъдат необходими средства от държавния бюджет. На българските фирми се гарантира участие в проектирането и строителството на петролопровода, както и в транспортирането на нефта до Черно море и крайните потребители. Очаква се да бъдат разкрити близо 1000 работни места.
Трасето на тръбата най-вероятно ще преминава през територии от европейската екологична мрежа Натура 2000, но не и през територии с по-висока степен на защита, каза Асен Гагаузов. Той обеща проектът да бъде съобразен с изискванията на екомрежата за изработване на ОВОС и обсъждания с екологични и други организации, както и с всички изисквания на националното и европейското законодателство.
В четвъртък руският президент каза, че ако се налага, маршрутът на тръбата ще бъде коригиран.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент