Парламентът трябва да реши за дължимите 1.2 млрд. лв. на пътните фирми

Предложените 100 млн. лв. в актуализацията на бюджета са за зимното поддържане

Ивайло Денчев, арх. Виолета Комитова и Захари Христов (отляво на дясно) сн. БГНЕС

Народното събрание трябва да реши проблема с дължимите около 1.2 млрд. лв. на пътните фирми. В актуализацията на бюджета, предложена от служебния кабинет, са заложени до 100 млн. лв. Тези средства са, за да се осигури зимното поддържане на пътищата. Това стана ясно на пресконференция в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). В нея участваха министърът на регионалното развитие и благоустройството арх.Виолета Комитова, заместникът ѝ Захари Христов, говорителят на правителството Антон Кутев и и.д. председателят на Управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Ивайло Денчев.

Проблемът с изплащането на средствата е наследен от ГЕРБ. Причината е, че при бюджет от 382 млн. лв. за пътно поддържане и ремонти е възложена работа за 1.5 млрд. лв. без да са осигурени средствата. Практиката е въведена по времето на третия кабинет на Бойко Борисов. През последните години заложеният бюджет за тази дейност е бил в порядъка на 300 - 400 млн. лв., но през годината е набъбвал до 1.5 - 2 млрд. лв. Тези средства са се изплащали с постановления на правителството в края на годината от излишъка в бюджета, обясни Комитова.

Към момента целият бюджет от 382 млн. лв. на АПИ е изплатен на пътно-поддържащи фирми до края на април, каза регионалният министър. Тя не посочи кои са те, но обеща да предостави допълнително справка. Компании от бранша твърдят, че от 8 месеца АПИ не им е платила нито лев по линия на пътното поддържане.

Така остава на фирмите да бъдат изплатени още около 1.2 млрд. лв. Тази сума може да се намали с още около 300 - 400 млн. лв., ако бъдат замразени обекти, каза пътният шеф Ивайло Денчев, без да се ангажира кои.

Досега пътните фирми са работили срещу малък аванс, а заработеното през годината са го получавали в края на годината - това обяснили от компаниите на регионалния министър.

Да обещаеш 1.5 млрд. лв. при условие, че в бюджета са заложени четири пъти по-малко пари е форма на измама, повтори тезата си говорителят на правителството Антон Кутев. Според него това е лоша бюджетна практика, която създава корупционна среда и прокуратурата трябва да се намеси.

"В годините, в които те са си били на власт и знаят, че започната година ще я завършат , разбирам да се опитват да разчитат на излишъци, но в година като тази, когато ние видяхме, че има два-три, кой знае дали няма да имаме четири различни избора през годината, вероятността да управляват тези, които са правили бюджета, е почти нулева. При това положение, да дадеш в бюджета 382 милиона, а да заложиш за разплащане милиард и половина, това го наричам форма на измама", каза Кутев.

Служебният кабинет не иска да продължи с порочната практика на ГЕРБ да раздава милиарди с правителствени постановления и затова оставя този въпрос за решаване на депутатите, от които се очаква да направят актуализация на бюджета, обясни Кутев.

"Аз много се надявам, ние, по-следващото правителство, този, който има възможност, да осигурим тези пари за фирмите, защото голямата част от фирмите са си свършили работата и е редно да си получат парите. Ние искаме тези пари да бъдат разплатени. Проблемът е е, че една група хора са заложили този милиард и половина. Те са ги измамили, тези хора до скоро бяха в министерските кресла, сега са в парламента", заяви Кутев.

Той завърши оптимистично и заяви, че очаква в края на тази година от излишъка фирмите да си получат заработените средства.

Междувременно синдикатът КНСБ в "Автомагистрали Черно море" съобщиха, че работниците излизат отново на протест в сряда. Това е втори протест на работниците във фирмата, която чака 37 млн. лв. от държавната компания "Автомагистрали" за ремонта на магистрала "Тракия".

Също в сряда предстои среща между ръководството на браншовата камара "Пътища" и на пътната агенция в търсене на решение на спора за фактурираните и сертифицирани дейности за 800 млн. лв.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?