Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пътен протест блокира възлови точки в страната

ИТН няма да подкрепи новото предложение на ПП, ДБ внася технически корекции

14 коментара
Пътен протест блокира възлови точки в страната

Пътно-строителни фирми блокираха в сряда възлови транспортни точки в страната и заявиха, че остават в стачна готовност до удовлетворително решение на проблема с неизплатените им над милиард лева за възложени им от държавата и извършени ремонти на пътища. Това обяви , в края на национален протест.

Националният протест започна в 9 часа в София. В 11 часа площадът пред Народното събрание беше затворен за движение. Струпана бе и транспортна и снегопочистваща техника. Същото се случи на още 26 възлови транспортни точки в цялата страна. Спряно беше движението по пътя за Дунав мост при Русе, блокади имаше още на Айтоския и на Ришкия проход.

Протестиращите пред парламента направиха шествие по софийските улици. Пред сградата на Министерството на финансите те изсипаха стотинки и изразиха надежда с тези волни пожертвования да се попълни бюджетът и да започне да се инвестира в пътищата у нас.

След това демонстрацията стигна до сградата на Министерския съвет. Там пътните строители призоваха правителството да премине от обещания към дела. Казаха, че държавата не е изплатила не само дължимото отпреди една година, а и не се е разплатила и за зимното поддържане на пътищата, въпреки обещанията на предишния служебен министър на регионалното развитие. Протестиращите посочиха, че това са пари, дължими по валидни договори с пътната агенция. Шествието завърши пред сградата на парламента, където протестът приключи около 14 часа.

Въпреки отправената преди ден покана от пътните фирми за среща с премиера, Кирил Петков не отиде при недоволстващите. Откакто е встъпил в длъжност той не се е срещал с бранша, въпреки техните искания, и не е коментирал защо отказва среща.

Показахме, че въпреки всички опити да бъдем унижавани и обвинявани в какво ли не и едва ли не унищожени, пътностроителният бранш продължава да бъде единен и да отстоява интересите си, обърна се Стефан Чайков, председател на Управителния съвет на Българската браншова камара "Пътища", към протестиращите. Той благодари на колегите си от страната, които, по думите му, са показали, че държавата не полага достатъчно грижи за пътната инфраструктура и за фирмите от пътностроителния бранш. Благодари и на превозвачите, които спонтанно са подкрепили протеста, защото също милеят за състоянието на пътищата.

Председателят на браншовата камара призова Народното събрание да изпълни конституционните си задължения и да се погрижи за живота и здравето на българските граждани и за състоянието на пътищата в страната. Във вашите правомощия е да разпоредите на правителството да плати 100 процента от дължимите към пътностроителния бранш суми, защото строителните дейности са извършени изцяло още към есента на миналата година, обърна се Чайков към депутатите.

Това е първи протест на пътните фирми при правителството на Кирил Петков, заради неизплатените над 1.1 млрд. лева от държавата за направени ремонти по договорите за текущ ремонт и поддържане. Петгодишните договори бяха прекратени предсрочно по времето на служебното правителство на Стефан Янев срещу обещанието, че ще им бъде платено, след като бъде проверено изпълнението.

Миналата седмица парламентът не успя да вземе решение, след като "Продължаваме промяната", БСП и "Демократична България" блокираха внесеното предложение на вицепремиера и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов от "Има такъв народ". Той предложи на пътните фирми да се плати 50% от претендираната сума, а остатъкът след приключване на работата на комисията по ревизия на договорите.

Във вторник премиерът Кирил Петков обяви, че правителството е готово да плати веднага над 600 млн. лева на пътните фирми, което е около 50%, на с решение на парламента. Средствата ще бъдат платени под условие, че другата половина от парите бъде разплатена след гаранции и пълна проверка, че са налице реално и напълно извършени дейности.

Точката е в дневния ред на Народното събрание за четвъртък и тогава ще стане ясно дали ще има развръзка по казуса. Преди тази точка в дневния ред на парламента за четвъртък е приемането на второ четене на закриването на спецсъдилищата, но се очаква законопроектът да породи много дебати и е напълно възможно до темата за пътищата да не се стигне. 

ИТН няма да подкрепи новото предложение на ПП

Към момента няма единодушие в управляващата коалиция по новото предложение за плащането на фирмите, подготвено от "Продължаваме промяната" (ПП). Днес се очаква то да бъде разгледано от парламентарната комисия по правни въпроси.

Депутати от "Има такъв народ" (ИТН) казаха, че предложението за решение на ПП е по-лошо от предишното и те няма да го подкрепят.

От "БСП за България" обявиха, че ще подкрепят отпускането на 600 млн. лева за пътните фирми, а "Демократична България" ще внесе "технически предложения" за промени.

Парите на пътностроителните фирми трябва да бъдат платени, поне 50 процента от тях, въпросът е да не се разписва празен чек, коментира пред журналисти председателят на парламентарната комисия по регионална политика Настимир Ананиев (ПП).

Ние искаме да има контрол от междуведомствената комисия, която е между министерствата на регионалното развитие и на финансите, а след това контрол от антикорупционната комисия в парламента и с решение на Народното събрание да се разплащат останалите суми, обясни Ананиев новото в предложението на ПП. Той каза, че не са се отрекли от внесеното проекторешение за агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), а юристите са направили допълнение, в което има допълнителен контрол за останалите 50 процента от сумата.

Ананиев разясни какво предвижда редактираното предложение. Отпускат се 520 млн. лева - това са 50 процента от сумата, а 136 млн. лева, което е за мантинели, пътни знаци и за хоризонтална маркировка, се изплащат на 100 процента с решението, което трябва да бъде одобрено от парламента в четвъртък.

Вторите 520 млн. лв. трябва да минат през междуведомствената комисия, тя да провери фактологията, да даде за разглеждане собствения си доклад на антикорупционната комисия в парламента и с решение на Народното събрание да се разплатят и останалите суми, разясни Настимир Ананиев.

От ИТН няма да подкрепят новото предложение за начина на разплащане с пътностроителните фирми, стана ясно от думите на Тошко Йорданов, председател на парламентарната група на ИТН .

"Глупаво предложение не се подкрепя", заяви той. "Това е поредното предложение на "Продължаваме Промяната". Това, което бламираха сами, беше пак тяхно", допълни Йорданов.

Според него това, което предлагат сега, е по-лошо от предишното, защото е противоконституционно комисия в парламента да одобрява плащания. По думите му това е глупав пиар. И тъй като имало намеци, че било възможно да се случат някакви корупционни практики, затова Йорданов каза, че от ИТН предпочитат Министерският съвет "да решава на коя фирма - колко, тогава е адски чисто".

Председателят на ПГ на ИТН обясни нагледно какво е било първоначалното предложение и заяви, че там няма корупционна схема.

"След като правиха такива намеци от ПП, Кирил Петков, Лена, финансовият министър - два варианта: МС решава и няма никакви съмнения или се прави специална комисия в парламента, която одобрява всички плащания на всички министерства, защото в Лорер има съсредоточени 13 млрд. от плана за възстановяване, финансовото министерство не знаем какво прави с бюджета. Нека да е всичко пред очите на гражданите", каза Тошко Йорданов.

От "БСП за България" обявиха, че ще подкрепят отпускането на 600 млн. лева за пътните фирми, след това комисия да направи много точна проверка какво точно се е извършило и тогава да бъде направен вторият транш. Ще подкрепим решението, заяви Борислав Гуцанов, председател на парламентарната комисия по транспорт, пред журналисти.

"Ние сме в абсурдна ситуация. Това е един проблем, който идва от ГЕРБ, от неща, които са се случили по време на тяхното управление, започвайки от "ин хаус"-а, без никакъв търг, без никакви процедури, дадени пари за пътища на много по-голяма стойност от парите, които са били в наличност да бъдат правени ремонти", каза Гуцанов.

За жалост, служебният кабинет също не се е справил с тази ситуация и в момента сме изправени пред ситуацията, в която да се чудим как да стане така, че да бъде платено на фирмите, които са извършили ремонт, заедно с това да сме напълно сигурни за каква точно стойност е направен този ремонт, допълни той.

Председателят на парламентарната група на "Демократична България" (ДБ) Христо Иванов коментира, че решение на проблема трябва да се търси. Той посочи, че ДБ има "технически предложения" относно представеното от премиера Кирил Петков преди ден възможно решение за разплащането с пътните фирми. Очевидно проблемът е изключително сложен, каза Иванов. По думите му се е стигнало до "блокаж" с договорите, а обсъжданията в коалицията продължават.

В коментар за казуса с АПИ, лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов каза, че "правителството се е превърнало в заложник на своята собствена немощ". Той смята, че в началото на мандата си управляващите добре са съзнавали, че договорите не са добре съставени, и е било редно процедурата да бъде започната още от началото.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #14
  2. анита хегерланд
    #13

    Строителните фирми няма да получат парите си от държавата, защото са заложници на политичестата игра на ППП за прехвърляне на суми от един сектор в друг. Управляващите ще похарчат ТЕХНИТЕ ПАРИ за своите фирми в ИТ сектора, туризма, сигурността и хакерството. Всички протести са загуба на време. Единственият изход е ПАРИТЕ ДА СЕ ВЗЕМАТ ПРЕЗ СЪДА...

  3. полк. Дрангов
    #12

    Добър-Лош, Бойко правеше пътища и магистрали. А сега се друсайте по старите социалистически пътища, и слагайте минуси за да запълните дупките по асфалта. Честито!

  4. bgp
    #11

    гроздан и тошковците , реабилитират кражбите на гербо-комунистите и фирмите им , узаконяват кражбите на ПРОСТАКА борисов , като настояват да се платят неоправдано над 1 милиард лева , без покритие на положен труд и законност !!!

  5. bgp
    #10

    Широко известно е , че пътните фирми са на пряко подчинение на ПРОСТАКА бойко борисов !

    Оказва се натиск върху правителството , чрез Чалга-тошковците , за наливане на над 1 милиард лева кьорави пари , в тези фирми , ПРЕКИ ПЪДДРЪЖНИЦИ И ИЗБИРАТЕЛИ на ПРОСТАКА борисов !!!

    По този начин се осигурява ресурс , резерви за нови избори , не само на гербо-комунистите , но и част от тези пари ще отидат и при тошковците, както като суми така и като електорална подкрепа !!!

    гроздан е марионетка на гербо-комунистите

  6. .text
    #9

    Платете им, сложете ги в блеклист па ги оставете да "строят" квото искат :) Да видим има ли желаещи за скъпоценните им "услуги" или съществуват само за да смучат държавно финансиране :)

  7. Антон
    #8

    С интерес очаквам социологическо проучване с въпрос: Съгласни ли сте да дадем парите ви за озеленяването на магистрала, която още не е проектирана?

  8. bgp
    #7

    Съвсем ясно се забелязва синхрона в действията на Чалга-тошковците , Турската Групировка и гербо-комунистите !!!

    Оплаквача и подмазвач гроздан направи едно голямо помазване , преклон пред Мафията , да му разреши да налее над един милиард на фирмите на самата пътна Мафия , която е част от крепителите на ПРОСТАКА и гербо-комунистическата Клика !!!


    Именно на тези фирми ПРОСТАКА раздаваше пари и обикаляше с джипката ...... именно тези фирми и слоеве прибрали парите без да свършат работа , са винаги

  9. SILENCE
    #6
    Отговор на коментар #1

    Точно там е зарито мутренското куче на чалгарите - да се плати за кръпки, които са кръстени ремонт и за които не се носи отговорнот за качество и нямат гаранционен срок.

  10. Sin
    #5

    Да вървят да протестират в банкя. От дупки по пътищата можеш да се пребиеш, те пари искат.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.