Пътуваш цял ден с банкова карта в София и мислиш, че пестиш? Грешка

Центърът за градска мобилност чак от 1 септември ще въведе облекчението, прието през юли

Пътуваш цял ден с банкова карта в София и мислиш, че пестиш? Грешка

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) заблуждава цял месец софиянци, че при повече от две пътувания в градския транспорт в рамките на 24 часа, платени с банкова карта, автоматично ще бъдат таксувани като еднодневна карта – тоест 4 лв., а не всяко пътуване да им струва по 1.60 лв. Така столичани си мислят, че пестят, но всъщност ЦГМ смята да въведе това от 1 септември, установи проверка на Mediapool.

Решението на градския парламент е от 23 юли, но още не се изпълнява

Решението на Столичния общински съвет (СОС) за това облекчение бе взето на 23 юли, но уловката е, че няма срок за влизането му в сила.

По принцип решенията на местната власт могат да се обжалват в двуседмичен срок, който е изтекъл на 7 август. Претенции срещу решението няма, което означава, че то е влязло в сила тогава и би трябвало да започне да се предлага услугата от ЦГМ.

Техническа готовност от 1 септември

"От 1 септември започва прилагането на тази услуга. В решението на СОС няма дата от кога трябва да се прилага това изискване, но технологично от 1 септември трябва да го пуснем", каза пред Mediapool директорът на центъра Димитър Дилчев.

"Изрично в доклада към решението на СОС бяхме записали от ЦГМ датата 1 септември. Защо тя не е влезнала в крайното решение не бих могъл да кажа", добави още Дилчев. Той добави, че е пуснато съобщение на сайта на ЦГМ, че услугата ще е активна от 1 септември. Проверка на Mediapool показа, че такова съобщение действително е пуснато на сайта на дружеството, но едва на 21 август, т.е. отново почти 1 месец след взетото решение.

На въпрос как е избран срокът 1 септември, Дилчев посочи, че това е "най-бързото първо число, след като влезе решението на СОС в сила". Той също така потвърди, че когато няма срок в решенията на СОС, трябва да минат две седмици, за да влязат в сила.

"Изчиства се и старият месец, защото и такъв е договорът с банката. Все пак е необходимо технологично време това нещо да се направи. А и по принцип всяка една услуга е добре да се стартира от първо число, за да не се получават неясноти", каза още той.

Вносителят не бил уведомен за срока 1 септември

Mediapool потърси и вносителя общинският съветник от ГЕРБ Георги Георгиев. Пред медиата той уточни, че решението е изключително полезно за гражданите, защото облекчава използването на градския транспорт.

"Осигурявайки прозрачност в работата ми на общински съветник, аз съм уведомил гражданите за решението на общинския съвет. Това решение е изпратено на ЦГМ за изпълние, каквато е процедурата. Очакваме дружеството да го спази. Аз лично не съм уведомяван за по-късен стартов срок - избраната дата 1 септември от дружеството. Нашата идея беше възможно най-бързо тази услуга да започне да се ползва от гражданите. Като председател на комисията по финанси ще поискам информация от ЦГМ по казуса", добави Георгиев.

Действително още през юли той е уведомил гражданите за взетото решение показва негов пост във фейсбук. От него личи, че той е очаквал решението да влезе бързо в сила, защото е написал, че "вече всеки пътник, пътувал повече от два пъти в рамките на 24 часа, ще заплати стойността на еднодневната карта от 4 лв."

"Искам да направим градския транспорт по-достъпен за гражданите чрез нови технологии. С въвеждането на еднодневната карта с агрегация създаваме допълнителни удобства за пътниците, тъй като по този начин те винаги ще пътуват по най-изгодната за тях тарифа. Вече всеки пътник, пътувал повече от два пъти в рамките на 24 часа, ще заплати стойността на еднодневната карта от 4 лв., а не цената на картата за еднократно пътуване за всяко отделно пътуване. Тоест, вместо 5 билета за 1,60 лв. или общо 8 лв., ще платите 4 лв. за 24 часа", посочва той във фейсбук.

Спорно е колко законно

"Не мога да кажа колко е законно в момента гражданите да се таксуват над 4 лева за над две пътувания в градския транспорт. Това евентуално би решил българският съд, ако има жалби на граждани. Със сигурност не е морално. Недоумявам как вносителите, в лицето на общинския съветник от ГЕРБ Георги Георгиев, предлагат и публично се хвалят с такова решение, без да провери готовността на ЦГМ", коментира пред Mediapool общинскят съветник Борис Бонев от "Спаси София".

Тикет системата на Столична община глътна 90 млн. лв. Многократно бе отлаган стартът ѝ, като последно трябваше да е на 1 януари тази година, но бе отложен за през май. Дори и тогава част от услугите като плащане с карта не важаха в метрото.

Споделяне

Още от България