Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пазарът на мобилни услуги влиза във фаза “кражба” на клиенти

21 коментара
Пазарът на мобилни услуги влиза във фаза “кражба” на клиенти

Пазарът на мобилни услуги в България почти е изчерпал потенциала си на развитие и операторите са изправени пред битката за преразпределянето му. Само 300-400 хил. души могат да станат нови абонати, сочи изследване на “Алфа Рисърч”, проведено сред 1019 пълнолетни души в периода 1-10 ноември и представено в понеделник.

Около 5 млн. са потребителите на мобилни услуги, като 92 на сто от хората под 30 години имат GSM, а при тези на средна възраст делът е около 80 на сто. Над 60-годишните абонати са едва една четвърт. Именно сред тях са и потенциалните нови клиенти, което означава, че не са платежоспособни, сочат данните на агенцията.

Заради високите цени на разговорите между абонати на различни мрежи, една десета от българите са клиенти на повече от един оператор. 93 на сто ползват личен GSM, само 3 процента разполагат със служебен, а останалите имат и свой и фирмен мобилен телефон.

Наситеността на пазара е достигнала апогея си с ръст от 60 на сто, постигнат през тази година, каза Радостина Ангелова, ръководител на изследването.

Операторите вече могат да се съсредоточат върху предлагане на услуги на все по-ниска цена, за да “крадат” клиентите на конкуренцията си. Това се очаква от потребителите, от които една пета са обмисляли или смятат да сменят оператора си. Нагласите за промяна на мрежата са далеч по-големи у клиентите на “Мобилтел” и “Глобул”, отколкото сред абонатите на най-новия оператор “Вивател”.

Делът на хората, които биха станали клиенти на друг оператор, нараства значително при възможността за преносимост на номерата в друга мрежа. Прехвърлянето на номера при новия оператор трябва да стартира от 1 януари 2007 г., но няма да бъде въведено, защото “Мобилтел” не съгласен с предлаганата от другите двама оператора процедура за преносимост.

77 процента от българите подкрепят преносимостта на номерата, като 61 на сто от тях смятат, че това ще доведе до промени в ценовите политики на телекомите. Очакванията са да се предложат по-атрактивни цени за разговори както в рамките на една мрежа, така и между различни оператори.

В същото време обаче хората не са готови да плащат повече от 20 лв. такса за прехвърляне на номера си в друга мрежа. 52 процента от сегашните потребители на GSM-услуги казват, че биха дали тази сума, а 58 на сто твърдят, че не биха сменили оператора си, ако трябва да плащат такса за преносимост. Абонатите очакват също прехвърлянето в новата мрежа да става до 2 часа (57 на сто). Ако процедурата трае повече от 2 дни, желаещите спадат до 3 процента.

Една пета от хората обаче няма да сменят оператора си заради дългосрочните договори, които имат със сегашния си доставчик и по които търпят неустойки при преждевременното му прекратяване.

В крайна сметка всеки трети очаква преносимостта на номерата да доведе до по-ниски цени на разговорите. Като се прибави към тази нагласа и високото насищане на пазара на мобилните услуги,  крайно време е тримата оператори да предприемат по-сериозни поевтинявания на разговорите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Георги Желязков
    #22

    Ето един, който прави нещо, не само да се оплаква! Вижте: инициатива за граждански натиск "Разговори за 5 евроцента/мин" http://fivecents.blog.bg/viewpost.php?id=24272

  2. m00nDaNc3
    #21

    нтк, именно Бизнес план, уважаеми. Не говори за оливане - евтинееш. Безплатни минути в Бизнес план (Универсален) - 400 (срещу 2 лв. месечно), 30 мин безплатни към MTel извън групата + 30% по-ниски тарифи към бизнес абонати на MTel (такива са 70% от общия брой по данни на самия оператор); месечна абонаментна такса - 10.9 без ДДС. Още неясноти?dedepene, www.vodafone.co.uk -> нещо да не си се объркал? Или да ми говориш за разговори по празниците само? Хайде стига глупости.

  3. Летящият чесън
    #20

    Телеком операторите всячески се стараят да спънат нормализирането, сиреч поевтиняването на цените, ама щат не щат и тоя ден ще дойде.Влизаме в Европата, а там правилата са други. Затова и всички гледат да оскубят каквото могат и заради туй Vodapfone дойде да цица българския пазар, преди да му отрежат и на него квитанцията.Най-високите цени на такива услуги са в България и това е така, защото още не са влезли в сила всички евродирективи, ограничаващи тоя пладнешки обир и защото системата ни тук не

  4. хехехе
    #19

    Е, m00nDaNc3, ти удари гъза в тавана!Хехехехехехехехехее!...

  5. AZ
    #18

    приателю, ти да не си някой агент на вивател? нали се сещаш, че 5 часа на бизнес план е невъзможно да платиш 100 лв. Недей така с рогчето.

  6. dedepene
    #17

    ти верно нищо не каза. не знам къде какво гледаш по сайтовете, обаче аз преди 3 години си купих предплатена карта в Лондон (никакви договори и други уговорки) за фиксираната цена от 10p (28 ст.) на минута до всички номера в UK. По същото време минута разговор на prima или b-connect беше над лев.

  7. Щастливец
    #16

    Аз съм един от малкото у нас, които не са клиенти на мобилни оператори, защото ми се струват скъпички услугите... Изобщо не се чувствам нещастен от липсата на джиесем даже... А вие, които отдавна ПО СВОЯ ВОЛЯ сте клиенти, защо очаквате намаляване цената на услугата? При такова свирепо търсене на мобилни услуги, логично е да се очаква обратното!... Повече джиесем-апарати на глава от населението има само в Германия, Италия и Чехия! Така, че тук е много по-добре да си оператор. Стига смешен плач, моля ви се! :-)))

  8. нтк
    #15

    Къде за 4 часа разговор + Vodafone Live + още какво ли не плащаш 25 лв. ? да не си изтървал някоя уличка от зад случайно а? Щото аз съм на бизнес план с всички възможни преференции и големи групи - VIP, без Vodafone Live и без екстри и под 100 лв за 4-5 часа разговори не мога да сляза. Така че чакам да ми обясниш тарифата си и как аджеда става това което твърдиш? А ако не можеш да обясниш, то поне не се оливай. . .

  9. Rrrr
    #14

    Не разбирам защо не пуснат и четвърти и пети мобилен оператор. Да ни подоят тия още малко ли?

  10. Za svedenie
    #13

    .

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.