Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Перспективите за американските авиокомпании остават мрачни

0 коментара

Дните около Деня на благодарността обикновено са най-натовареното време през годината за американските авиокомпании, но вместо светли перспективи, над сектора все още са надвиснали буреносни облаци. Повече от година след терористичните атаки на 11 септември 2001 г. десетки самолети все още стоят без работа в калифорнийската пустиня, тъй като секторът преживява най-големия спад в историята си.

Въздушните пътувания от 200 до 400 мили /320 до 640 км./ са спаднали с 22% през годината след атаките от 11 септември, показва едно проучване. Проблемите със сигурността по летищата и допълнителните разходи накараха милиони пътници да не пътуват по вътрешните линии, като мнозина избраха по-удобния шосеен и железопътен транспорт.

По-строгите ограничения за багажа, подсилени с допълнителни такси и изисквания да се пристига на летището няколко часа по-рано, също направиха колите и влаковете по-привлекателни за много от пътуващите. За радост на пътуващите, закъсненията намаляха, като полетите намаляха от 710 000 през юни 2001 г. до 664 000 една година по-късно, според Службата за транспортна статистика.

Големите авиокомпании уволниха десетки хиляди служители, а цените на акциите им рязко спаднаха, в някои случаи - дори наполовина. United Airlines - вторият по големина в света авиопревозвач, поиска правителствени гаранции за заем, освен огромните помощи, благодарение на които самолетите продължиха да летят след 11 септември.

Базираната в Чикаго авиокомпания започна отчаяна битка за гаранция по заем от 1,8 млрд. долара и представи план за възстановяване чрез съкращаване на разходите с 14 млрд. долара за 5,5 години. Нейните конкуренти, подушили кръв, се обявиха активно против тази помощ, като твърдяха, че тя би била несправедлива, докато влиятелните републиканци подкрепят искането на United Airlines.

Компанията предупреди, че ако не получи помощ, вероятно ще трябва да поиска съдебна защита от кредитори при фалит, когато на 2 декември трябва да изплати дългове в размер на 375 млн. долара. Целият сектор бе засегнат, като водещите авиокомпании се опитаха да се конкурират с евтините превозвачи като Southwest и Air Tran Airways, които рязко съкратиха маржовете на печалбите си.

Авиокомпаниите намалиха потребителските услуги, с което предизвикаха повишение с 250% годишно на оплакванията за пропуснати полети, за загубен багаж или за недостатъчна храна, според Investor's Business Daily. Преди 11 септември 2001 г. секторът бе силно конкурентен, което превърна атаките - довели до анулиране на всички полети за близо седмица и до страх от самолети у милиони хора - в същинска катастрофа за индустрията.

През първите 9 месеца на тази година най-големите авиопревозвачи са имали 397,4 млн. пътници - спад с повече от 8% на годишна база, показват данни от сектора. През тази седмица бе отправено и едно драматично предупреждение - търговската асоциация на авиокомпаниите обяви, че може да се наложи национализиране на авиокомпаниите, както съобщи в. Ню Йорк Таймс.

Правителството "трябва да поеме всички разходи и цялата отговорност за гарантиране на защитата на авиационната система срещу терористични атаки", заяви президентът на Асоциацията на въздушния транспорт /АВТ/ Керъл Халет.

Тенденцията се наблюдава и в целия свят, показват данни от сектора. Печалбите от 3,7 млрд. долара през 2000 г. се превърнаха в загуба от 12 млрд. долара през 2001 г. и очаквана загуба от 8 млрд. долара през тази година. Американските авиокомпании твърдят, че за да продължат да летят, са били принудени да натрупат дългове, като този показател е твърде висок за сектора.

Съотношението дълг към капитал в момента е повече от два пъти по-високо, отколкото в други сектори, като само през тази година дълговете на авиокомпаниите са нараснали с 18 млрд. долара, според данни на АВТ. "Просто за да оцеляват от ден за ден, авиокомпаниите вземаха огромни кредити", казва Дон Карти, главен изпълнителен директор на компанията-майка на American Airlines - AMR Corp. "В резултат, нашите баланси и кредитни рейтинги бързо се влошават".

Тъй като американската икономика все още е слаба, прогнозите са смесени, но нещата бързо могат да се влошат. Евентуална атака на САЩ срещу Ирак, по мнението на повечето специалисти, почти сигурно ще доведе до увеличение на цените на петрола в краткосрочен план и до намаляване на международните полети.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.