Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пет закона са нарушени при концесията на “Тракия”

24 коментара

Правителството не е спазило пет български закона при отдаването на автомагистрала “Тракия” на концесия на консорциума, с когото бе подписан договора в края на март. Това съобщиха в неделя от Трансперънси Инетрнешънъл (Прозрачност без граници), България, на пресконференция, на която представиха междинния си доклад от проверката на сделката концесията.

Разследване ще бъде предоставено на Главната прокуратура на България, на международната мрежа Трансперънси Интернешънъл, институциите на ЕС за защита на конкуренцията, Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).

Правителството не е спазило Закона за концесиите, в частта за прозрачност и публичност на основни процедури по подготовката на такъв вид сделки. Нарушени са и законите за достъп до обществената информация и за защита на класифицираната информация, както и нормативната база за държавните помощи, и за защита на конкуренцията, по основни параметри на подготовка и осъществяване на сделката.

ОДС събра над 30 000 подписа против договора

Подписката на ОДС "Концесията за магистрала "Тракия" - обир на века" има вече над 30 000 събрани подписа. Това съобщи заместник-председателят на СДС Николай Младенов в Добрич.

Инциираната от ОДС национална подписка срещу договора за концесиониране на автомагистралата започна на 7 април. На 30 март депутати от СДС подадоха сигнал в прокуратурата срещу подписания предишния ден контракт.

Според организацията, съществуват съмнения за подготвяна мащабна злоупотреба с публични финанси в полза на частни интереси зад гърба на българската общественост при осъществяване на концесията през следващите 35 години. Процедурата за избор на концесионер е непрозрачна, незаконосъобразна и нецелесъобразна. Това поражда сериозни съмнения за наличието на корупционни практики на най-високо ниво на изпълнителната власт, сочат изводите от доклада.

Според документа обявената цена от 2,7 млн. евро/км за изграждане на магистрала "Тракия" е неадекватна. Разчетите по европейската програма ИСПА и договореностите на България с ЕИБ са на стойност 1,2 млн. евро/км, а пазарната цена е до 2 млн. евро/км, каза Васил Гарнизов, един от авторите на доклада и бивш зам.-министър на регионалното развитие..

Съотношението между тези две прогнозни цени е 225 на сто във вреда на България. Това ще принуди ползвателите на автомагистралата да плащат близо 2,5 пъти по-високи тол-такси, допълни той.

Схемата за финансиране на концесията е вредна за бюджета и за интересите на държавата, сочат изводите на Трансперънси Интернешънъл. В договора е предвидено концесионерът да финансира дейността си, освен със собствени средства и с приходите от дейността на крайпътните обслужващи комплекси, изградени върху концесионната територия, приходите от тол-такси, постъпленията от такси за специално ползване и с парите от заместващите плащания, покриващи недостига на трафик, припомнят от организацията.

Държавата хем се изтегля от дейността по изграждане, поддържане и управление на автомагистрала "Тракия", като я отдава на концесия, хем продължава да "подпира" концесионера с "бюджетна патерица" за неговите загуби, пише в доклада.

Неизгодно е да се признават исканите от концесионера 12 на сто за обслужване на финансовите му отношения по осигуряване на строителството на неизградените части от автомагистрала "Тракия" при условие, че досегашните заеми от ЕИБ са под 3 на сто, категорични са експерите. Според тях е възможно договорът с българо-португалския консорциум “Автомастрала Тракия” да докара на държавата ни санкции от ЕС, заради концесионирането на инфраструктура, изградена с европейски пари, отпуснати с нисколихвени заеми. Те визират включването на лот 1 и лот 5 от пътя София-Бургас, които се строят с пари от ЕИБ, в концесията. За това се чака разрешение от банката, за да стартира договора. По оценка на специалистите такова надали ще бъде дадено. Чака се и благословията на Комисият аза защита на конкуренцията и от Евростат, за да стане действителен подписания контракт.

Недопустимо е държавата да носи отговорност за ефективността на работа на концесионера. Печалбата или загубата на концесионера не могат да бъдат поставяни като условие за внасяне на концесионно възнаграждение в държавния бюджет, смятат още от Трансперънси интернешънъл.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. КОКО
    #25

    Ало, а отсечката София - Пловдив май навремето я плати шахиншахът на Иран, но червените още тогава пооткраднаха парици.

  2. DADOG
    #24

    БАНДАТА НА СИМЕОН - ТОВА Е ПРАВИТЕЛСТВОТО КОЕТО ОГРАБВА БЪЛГАРИЯ СРАМ МЕ Е ЧЕ ТОЛКОВА ХОРА ГЛАСУВАХА ЗА НЕГО НАИСТИНА МЕ Е СРАМ ЧЕ СЕГА ЩЕ ГЛАСУВАТ И ЗА БСП. НЕ ЗНАМ ВИЕ КАК СЕ ЧУСТВАТЕ НА МЕН ЛИЧНО М И Е МЪЧНО И СРАМНО.

  3. laboratory
    #22

    DOVOLNA SAM OT USLUGITE I KA`ESTVOTO NA WWW.KANDILAROV.COM

  4. russ
    #21

    Хайде малко по-полека с коментарите! Не разбирам как изведнъж всички почнаха да се противят на перпективата в България да има свястна магистрала на европейско ниво. Ама "големи далавери" имало. Дори и да има някакви нередности, смятам че едва ли са толкова големи, колкото се описват. Как мислите - толкова ли са тъпи тези от правителството, за да направят "скандален" договор точно преди изборите? Едва ли. Ако сега концесията се отложи, може да забравим за свястна магистрала поне до 2010 г. А колкото

  5. citizen
    #20

    Само сравнете: Пътувах Солун-Атина в двете посоки е 1 100 км. Платих за лек автомобил общо 12,2 евро в двете посоки или 24 лв. (около 1 евроцент/км)Видя ми се иначе, че не сме особено по-богати от гърците.А товарните коли - тировете там плащат 2.5 пъти по скъпо от леките. Тук тировете нямало да плащат защото вместо тях ще плащат леките коли и държавата, т.е. всички ние.Явно, че освен всичко друго една неголяма част от гражданите ще пътува бързо и безопасно.

  6. nezvisim
    #19

    Оставете хората бе,те дойдоха с голямия морал на власт и с него ще си ходят.Няма дя си ходят без пари бре,то навремето царя ни комунистите го изпратиха с вагони пълни със съкровища,а сега даже с планини и земи.Голям морал ейййй........ама то и Новото време Емо,Борислав и Мирослав намазаха около тях,да не им се начудиш бреййййййй....морал.

  7. Kakvo mnenie!
    #18

    Кakvi mnenij? Kakvi pet leva?Mediapul dopuska mnenij samo v izgoda na Kostov.Bravoooooo!

  8. Гражданин
    #17

    Абе тези стари червени ченгета дето го докараха Симеон от Мадрид и дето си играят по яхтите в Монако покера с неговите министри, явно искат чрез тези фантомни португалски фирми, зад които стоят испански, а зад тях фирмите на Лондонския кръжец на царските синчета и на синчетата на червените ченгета, да владеят още 35 годин България чрез изнесените от тях държавни капитали. Толкова е плоско всичко и прозрачно - защо крият договора и не смеят да го покажат, защо си подбират фирмичките на "наши" синчета

  9. Идея за България
    #16

    Заповядайте в сайта на Движението за реална демокрация в България и се запознайте с програмата за Партия на обединената българска емиграцияwww.ídeazabulgaria.org

  10. БЕЗПАРТИЕН
    #15

    ЗАКОН ЗА КОНЦЕСИИТЕ"....... НАЦИОНАЛЕН КОНЦЕСИОНЕН РЕГИСТЪР Чл. 29. (Нов - ДВ, бр. 80 от 2004 г.) (1) Министерският съвет създаваи поддържа Национален концесионен регистър, в който се вписват данни за всичкипредоставени концесии на територията на Република България. (2) Към Националния концесионен регистър се води публичен архив, вкойто се съхраняват досиетата по всички предоставени концесии. (3) Националният концесионен регистър е публичен и до него сеосигурява достъп, включително

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.