Правителството не е спазило пет български закона при отдаването на автомагистрала “Тракия” на концесия на консорциума, с когото бе подписан договора в края на март. Това съобщиха в неделя от Трансперънси Инетрнешънъл (Прозрачност без граници), България, на пресконференция, на която представиха междинния си доклад от проверката на сделката концесията.
Разследване ще бъде предоставено на Главната прокуратура на България, на международната мрежа Трансперънси Интернешънъл, институциите на ЕС за защита на конкуренцията, Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).
Правителството не е спазило Закона за концесиите, в частта за прозрачност и публичност на основни процедури по подготовката на такъв вид сделки. Нарушени са и законите за достъп до обществената информация и за защита на класифицираната информация, както и нормативната база за държавните помощи, и за защита на конкуренцията, по основни параметри на подготовка и осъществяване на сделката.
ОДС събра над 30 000 подписа против договора Подписката на ОДС "Концесията за магистрала "Тракия" - обир на века" има вече над 30 000 събрани подписа. Това съобщи заместник-председателят на СДС Николай Младенов в Добрич. Инциираната от ОДС национална подписка срещу договора за концесиониране на автомагистралата започна на 7 април. На 30 март депутати от СДС подадоха сигнал в прокуратурата срещу подписания предишния ден контракт. |
Според документа обявената цена от 2,7 млн. евро/км за изграждане на магистрала "Тракия" е неадекватна. Разчетите по европейската програма ИСПА и договореностите на България с ЕИБ са на стойност 1,2 млн. евро/км, а пазарната цена е до 2 млн. евро/км, каза Васил Гарнизов, един от авторите на доклада и бивш зам.-министър на регионалното развитие..
Съотношението между тези две прогнозни цени е 225 на сто във вреда на България. Това ще принуди ползвателите на автомагистралата да плащат близо 2,5 пъти по-високи тол-такси, допълни той.
Схемата за финансиране на концесията е вредна за бюджета и за интересите на държавата, сочат изводите на Трансперънси Интернешънъл. В договора е предвидено концесионерът да финансира дейността си, освен със собствени средства и с приходите от дейността на крайпътните обслужващи комплекси, изградени върху концесионната територия, приходите от тол-такси, постъпленията от такси за специално ползване и с парите от заместващите плащания, покриващи недостига на трафик, припомнят от организацията.
Държавата хем се изтегля от дейността по изграждане, поддържане и управление на автомагистрала "Тракия", като я отдава на концесия, хем продължава да "подпира" концесионера с "бюджетна патерица" за неговите загуби, пише в доклада.
Неизгодно е да се признават исканите от концесионера 12 на сто за обслужване на финансовите му отношения по осигуряване на строителството на неизградените части от автомагистрала "Тракия" при условие, че досегашните заеми от ЕИБ са под 3 на сто, категорични са експерите. Според тях е възможно договорът с българо-португалския консорциум “Автомастрала Тракия” да докара на държавата ни санкции от ЕС, заради концесионирането на инфраструктура, изградена с европейски пари, отпуснати с нисколихвени заеми. Те визират включването на лот 1 и лот 5 от пътя София-Бургас, които се строят с пари от ЕИБ, в концесията. За това се чака разрешение от банката, за да стартира договора. По оценка на специалистите такова надали ще бъде дадено. Чака се и благословията на Комисият аза защита на конкуренцията и от Евростат, за да стане действителен подписания контракт.
Недопустимо е държавата да носи отговорност за ефективността на работа на концесионера. Печалбата или загубата на концесионера не могат да бъдат поставяни като условие за внасяне на концесионно възнаграждение в държавния бюджет, смятат още от Трансперънси интернешънъл.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
24 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Ало, а отсечката София - Пловдив май навремето я плати шахиншахът на Иран, но червените още тогава пооткраднаха парици.
БАНДАТА НА СИМЕОН - ТОВА Е ПРАВИТЕЛСТВОТО КОЕТО ОГРАБВА БЪЛГАРИЯ СРАМ МЕ Е ЧЕ ТОЛКОВА ХОРА ГЛАСУВАХА ЗА НЕГО НАИСТИНА МЕ Е СРАМ ЧЕ СЕГА ЩЕ ГЛАСУВАТ И ЗА БСП. НЕ ЗНАМ ВИЕ КАК СЕ ЧУСТВАТЕ НА МЕН ЛИЧНО М И Е МЪЧНО И СРАМНО.
DOVOLNA SAM OT USLUGITE I KA`ESTVOTO NA WWW.KANDILAROV.COM
Хайде малко по-полека с коментарите! Не разбирам как изведнъж всички почнаха да се противят на перпективата в България да има свястна магистрала на европейско ниво. Ама "големи далавери" имало. Дори и да има някакви нередности, смятам че едва ли са толкова големи, колкото се описват. Как мислите - толкова ли са тъпи тези от правителството, за да направят "скандален" договор точно преди изборите? Едва ли. Ако сега концесията се отложи, може да забравим за свястна магистрала поне до 2010 г. А колкото …
до това каква да е таксата за преминаване, не смятам, че 20 лв са толкова много. Особено, като се има предвид, че ще се плаща от 2007 г., а сега сме още 2005 г. Това са 10 Евро - почти колкото кафе и торта в хубава софийска сладкарница или само кафе в някоя от големите европейски столици. И всички изведнъж като викнали "аууу", то човек ще каже, че цяла България се кани да пътува между София и Бургас.За мен лично е много по-обезпокоителен фактът, че години наред плащаме пътен данък, сега винетки и въпреки това пътищата ни стават все по-лоши.
Само сравнете: Пътувах Солун-Атина в двете посоки е 1 100 км. Платих за лек автомобил общо 12,2 евро в двете посоки или 24 лв. (около 1 евроцент/км)Видя ми се иначе, че не сме особено по-богати от гърците.А товарните коли - тировете там плащат 2.5 пъти по скъпо от леките. Тук тировете нямало да плащат защото вместо тях ще плащат леките коли и държавата, т.е. всички ние.Явно, че освен всичко друго една неголяма част от гражданите ще пътува бързо и безопасно.
Оставете хората бе,те дойдоха с голямия морал на власт и с него ще си ходят.Няма дя си ходят без пари бре,то навремето царя ни комунистите го изпратиха с вагони пълни със съкровища,а сега даже с планини и земи.Голям морал ейййй........ама то и Новото време Емо,Борислав и Мирослав намазаха около тях,да не им се начудиш бреййййййй....морал.
Кakvi mnenij? Kakvi pet leva?Mediapul dopuska mnenij samo v izgoda na Kostov.Bravoooooo!
Абе тези стари червени ченгета дето го докараха Симеон от Мадрид и дето си играят по яхтите в Монако покера с неговите министри, явно искат чрез тези фантомни португалски фирми, зад които стоят испански, а зад тях фирмите на Лондонския кръжец на царските синчета и на синчетата на червените ченгета, да владеят още 35 годин България чрез изнесените от тях държавни капитали. Толкова е плоско всичко и прозрачно - защо крият договора и не смеят да го покажат, защо си подбират фирмичките на "наши" синчета …
за консултанти и концесионери. Тоя цар с тази стара комунистическа номенклатура искат да се превърнат в латиноамериканска олигархична аристокрация, а българските граждани да ги превърнат в поданици и крепостни селяни! Докога ще си мълчат гражданите пред този гнусен царски грабеж!?
Заповядайте в сайта на Движението за реална демокрация в България и се запознайте с програмата за Партия на обединената българска емиграцияwww.ídeazabulgaria.org
ЗАКОН ЗА КОНЦЕСИИТЕ"....... НАЦИОНАЛЕН КОНЦЕСИОНЕН РЕГИСТЪР Чл. 29. (Нов - ДВ, бр. 80 от 2004 г.) (1) Министерският съвет създаваи поддържа Национален концесионен регистър, в който се вписват данни за всичкипредоставени концесии на територията на Република България. (2) Към Националния концесионен регистър се води публичен архив, вкойто се съхраняват досиетата по всички предоставени концесии. (3) Националният концесионен регистър е публичен и до него сеосигурява достъп, включително …
и чрез Интернет. Чл. 30. (Нов - ДВ, бр. 80 от 2004 г.) (1) Националният концесионенрегистър съдържа партида за всяка концесия със следните данни: 1. идентификационен номер на вписването; 2. решенията на Министерския съвет по чл. 7, ал. 1 и чл. 18, ал. 2 оттози закон или решението на общинския съвет по чл. 71, ал. 1, т. 1 от Законаза общинската собственост, както и всички следващи решения на Министерскиясъвет, съответно на общинския съвет, по отношение на предоставената концесия; 3. съобщението по чл. 11, ал. 1; 4. предмет на концесията; 5. индивидуализация на обекта на концесията; 6. срок на концесията; 7. дата на сключване и дата на влизане в сила на концесионния договор; 8. наименование, седалище, адрес на управление, представителство иданни по регистрации на концесионера; 9. орган, сключил договора за концесия, и орган, който осъществяваконтрол по изпълнението на договора за концесия; 10. основни параметри на концесията: а) имуществени права и задължения на страните по договора; б) вид и размер на отговорността за неизпълнение на задълженията подоговора; в) основания за предсрочно прекратяване на договора и правата наизправната страна; 11. методика за определяне на концесионното възнаграждение; 12. дата, основание и акт за прекратяване на концесионния договор, а вслучаите на прекратяване по право - дата и основание за прекратяване; 13. забележки по вписаните обстоятелства. (2) По партидата на всяка концесия се включват и всички промениотносно вписаните данни. .......