Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Петролните и газовите фирми с различни тези за "социалното гориво"",N

0 коментара

Днес представителите газоразпределетилните и на петролните фирми имаха отделни срещи с министърът на финансите Милен Велчев. На тях не е било постигнато окончателно съгласие за това с колко ще се променят акцизните ставки върху горивата през следващата година.

Газовите фирми продължиха да твърдят, че пропан-бутана е "социалното гориво", но от петролните фирми ги котрираха с тезата, че това определение се отнася за дизеловото гориво, защото то се използва от транспортните фирми и е със сериозен дял при разходите на министерствата на образованието, здравеопазването и отбраната.

След срещата с петролните фирми председателят на комисията по бюджет и финанси Нина Радева съобщи, че предстои да бъдат обсъдени всички варианти за това как трябва да бъдат променени ставките в Закона за акцизите, свързани с търговията с горива.

Между финансовото министерство и газоразпространителите не е било постигнато съгласие за намаляване на акциза на пропан бутана за 2004 г. Това съобщиха представителите на фирми от бранша след среща тази сутрин с финансовия министър Милен Велчев, предаде Дарик радио. Те допълниха, че очакват да продължат разговорите по проблема.

В сряда миналата седмица, когато отстъпи пред 3 от исканията на синдикатите по бюджет 2004, финансовият министър заяви, че ще направи отстъпки и за планирания размер на акциза за пропан бутана за догодина, като за сметка на това се увеличи акциза на бензините, за да не намалеят заложените приходи в бюджета.

За по-малко увеличение на акциза за пропан бутана настояват и от ДПС. Мотивът на протеста е, че след увеличението акцизната ставка в България ще надвиши нивата в ЕС, а в същото време от финансите аргументират поскъпването с необходимостта България да достигне минималните нива в Евросъюза.

"Лукойл Нефтохим Бургас" произвежда 30% от необходимия в страната пропан-бутан, а останалата част е от внос, в по-голямата степен не особено легален, каза председателят на управителния съвет на дружеството Валентин Златев.

Той съобщи, че от министерството на финансите са изразили готовност да дискутират направените от петролните компании предложения.

Златев каза, че един неправилен подход ще доведе до намаляване на постъпленията в бюджета и нарушаване на валутния баланс, защото около 70% от пропан-бутана е внос. Това означава, че за него се плаща във валута извън страната.

Представителят на Лукойл се е пошегувал на срещата с министър Велчев, че ако пропан-бутана е социално гориво, то рафинерията може да направи и социален бензин. Златев припомни, че около 27% от колите у нас са на пропан-бутан, а останалите са на бензин и дизелово гориво.

Според него няма никаква логика в това 73% от населението да обслужва интересите на около десетина вносители и да ги прави по-богати.

На срещата петролните фирми са изразили абсолютно несъгласие с методите с които се оказва натиск върху правителството и парламента.

Изпълнителният директор на "Петрол" Светослав Йорданов каза, че трябва да се изяснят принципите по които се определят акцизните ставки. Той е подновил и старото предложение на неговата компания за създаване на онлайн връзка между бензиностанциите и териториалните данъчни служби.

Според него петролните компании присъствали на срещата (Лукойл, Петрол, OMV, Shell и Еко Петролеум) са инвестирали в българската икономика над 1 млрд. евро и осигуряват 40% от бюджетните приходи.

Той не се нае да прогнозира дали по-високите акцизи ще доведат до увеличаване на цените. Според Йорданов обаче увеличението акциза върху дизеловото гориво поставя под проблем устойчивите темпове на развитие на икономиката, защото това е основното гориво на транспорта.

Протестно шествие срещу акциза, както и срещу плановете изведнъж да се въведе ограничението за ползване на коли на вързраст над 10 години, днес се провеждат в София и в Пловдив.

Около 600 таксиметрови коли и 25 газовози се включиха в протеста в столицата на Съюза на превозвачите, Асоциацията на газоразпространителите и Съюза за стопанска инициатива срещу увеличението на акциза върху пропан-бутана и въвеждането на срокове на експлоатация на таксиметровите автомобили.

Първият лъч на протеста тръгна от "Младост- 3" до площад "Народно събрание". Вторият лъч бе от стадион "Славия", третият лъч от гара "София-север", а четвъртият лъч бе от товарни автомобили. Газовозите обиколиха заедно с такситата парламента и се върнаха обратно по "Цариградско шосе". Част от такситата останаха пред сградата на парламента.

Около 30 000 са таксиметровите автомобили в страната, като 25 000 от тях са над 10 годишни, каза пред протестиращите Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите към Обединение "Промяна".

Шофьорите питаха още защо изплащането на лизинговите автомобили не се признава за разход. Предлаганото увеличение на акциза върху пропан-бутана ще доведе до фалит малките газостанции, каза председателят на Асоциацията на газоразпространителите Григор Григоров.

Той каза още, че 2-3 стотинки е печалбата от един литър продадено гориво, а в това време печалбата от дизела е 23-28 стотинки на литър. Според него собствениците на колонки за газ трябва да изплащат заеми, тъй като са инвестирали общо 380 милиона долара в обектите.

В 11 ч. над 500 таксита потеглиха на протестно шествие по централните пловдивски булеварди. Собствениците им протестират, че с въвеждането на новия акциз услугата, чиято цена в Пловдив сега варира от 28 до 35 ст. На километър, ще стане непосилно скъпа и те ще останат без клиенти. Те настояват и за поетапно въвеждане на ограниченията за автомобилите на възраст над 10 години. По данни на общината, над 70% от таксиметровите коли в момента са на повече от 10 години.

След като обиколиха централните булеварди на града, протестиращите се събраха пред областната администрация и връчиха на зам.-областния управител Николай Хаджиев отворено писмо до парламента и правителството. В него се казва, че предложението за увеличението на акциза на газта е направено от хора, защитаващи корпоративни интереси на местния производител "Лукойл" и цели да се увеличи потреблението на светли горива. Според таксиметровите превозвачи предложението е необмислено, социално необосновано, екологично вредно, финансово и стратегически неизгодно.

В знак на солидарност с протестите в София и Пловдив, бургаските таксита днес се движат със запалени фарове. Според регионалния председател на Националния съюз на превозвачите Красимира Стойкова, цитирана от БТА, бургаските таксита имат готовност да заминат за столицата, ако протестът прерасне в национален.

Тя допълни, че ако изискването за възрастта на колите влезе в сила от 2005 г., както се планира, 70% от такситата ще спрат да работят, което едновременно ще повиши цената на услугата и ще остави на улицата много семейства, които сега се изхранват с тази дейност.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.