План препоръчва над 3 млрд. лева инвестиции в транспорта в София

План препоръчва над 3 млрд. лева инвестиции в транспорта в София

Над 3 млрд. лева инвестиции в транспортната и пешеходна инфраструктура в София предвижда междинен вариант на План за устойчива градска мобилност, поръчан от Столичната община.

Документът трябва да даде насоки за развитието на градския транспорт, веломрежата, пешеходните пространства и зоните за паркиране до 2035 година. Той трябва да замени подобен план, направен през 2009 г. от консултантската компания "Мот Макдоналд". Предварителен вариант на документа беше разгледан в сряда от общинските съветници от комисията по транспорт.

По-голямата част от средствата, планирани в него - около 1.6 млрд. лева, са за разширението на метрото през следващите години. Предвижда се по-голямата част от тях да дойдат от еврофондовете, като в това число са включени и средствата, които вече са отпуснати за изграждането на третата линия на подземната железница. Заложените разширения на метрото реално вече се изпълняват или пък са предвидени в бъдещите планове на общината.

Останалите средства трябва да отидат за пешеходни пространства, трамвайни трасета, буферни паркинги по част от метростанциите и в периферията на центъра, за информационни технологии и системи и други. За тях ще се разчита основно на общинския бюджет. От него би трябвало да дойдат около 46 на сто от планираните средства в периода до 2035 г. Не е ясно обаче дали и как общината би могла да осигури този ресурс. Практиката в момента показва, че за почти всички големи инфраструктурни проекти се разчита на европейски проекти.

По подобен начин преди време беше приета стратегията за ВиК сектора, в която бяха заложени 2 млрд. лева инвестиции до 2025 г., но за част от средствата не беше посочено как ще бъдат осигурени.

Забележки към документа за транспорта отправи главният архитект Здравко Здравков. Според него той би трябвало да е по-визионерски, след като срокът му на действие е 2035 г. Той отбеляза, че в документа се говори отново за пробива "Данаил Николаев", който бил заложен в плана "Мусман" от 1938 година.

Здравков смята, че са нужни повече изследвания и насоки в сферата на електромобилите. Според него трябва да се набележат потенциалните маршрути, по които да се изгражда инфрастрктура за този вид коли. Даде за пример, че практиката от действащата в момента система за споделено пътуване с електромобили показва, че най-натоварен е маршрутът от центъра до "Студентски град".

Според главния архитект са нужни и повече мерки за пешеходците. Трябва добре да се помисли и върху въпроса с изграждането на паркинги в центъра.

"Да си затворим очите и да си представим, че е 2035 г. и в града може и да няма коли", обобщи Здравков.

Авторите на документа - компаниите "Инфрапроект консулт" и "БИМ Консултинг", обясниха, че той все още не е завършен. Те ще получат препоръки за подобряване на документа от главния архитект, от общината и от съветниците. Фирмите имат договор за 507 000 лева с общината за създаването на въпросния план.

Още от Бизнес