Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Плащаме 2,5 евроцента/км от София до Бургас

0 коментара

Осемнадесет лева ще струва тол-таксата за пътуване от София до Бургас по магистрала "Тракия". Това съобщи в сряда, в предаването "Тази сутрин" на Би Ти Ви Йордан Мирчев, председател на временната анкетна комисия за целесъобразността на аутобана и шеф на транспортната комисия в Народното събрание.

В окончателния вариант на проектодоговора с българо-португалския консорциум "Автомагистрала Тракия" е постигната цена от 2,5 евроцента на километър, което прави около 18 лв. за пътя София-Бургас, изчисли НДСВ-депутатът.

Предишната обявена стойност за магистралната такса бе 2,7 евроцента на километър.

За 400 км път от София до Бургас, при обявените параметри от 2,5 евроцента/км, цената на магистралната такса излиза 10 евро или 20 лв., с ДДС се получава сумата от 24 лв., Мирчев вади данни като за филолози, коментира пред Mediapool и Радио Нова Европа Евгени Чачев, депутат от ОДС и бивш министър на регионалното развитие и благоустройството.

Очаква се днес, утре или вдругиден да се подпише договорът с концесионера, съобщи Мирчев. Той категорично заяви, че размера на инвестициите е 590 млн. евро, а не обявените от опозицията 877 млн. евро. В сумата е заложено изграждането на самата тол-система (б.ред. - съоръженията за заплащане на таксите в различните отсечки на аутобана) и пътните връзки на магистралата, които в момента не са създадени.

За включването на двета пътя Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас в концесията се чака разрешението на Европейската инвестиционна банка, която е кредитор на строежите по сключени с държавата договори. Ако бъде дадено такова, заемите ще продължават да се обслужват от хазната, а не от концесионера, призна Йордан Мирчев.

Става въпрос за общо 240 млн. евро. заем за изпълнението на двата лота. Като се прибавят тези пари към обявените от Мирчев 590 млн. евро, сумата все пак става 830 млн. евро, коментира Чачев. Управляващите се опитват пак да ни манипулират, допълни той.

Финансовият модел на проектодоговора е разделен на три части, информира Йордан Мирчев.. Първата обхваща периода на десетте години, в които до нарастване на трафика с 4 процента България ще плаща за недостига на преминаващи автомобили. През втория период на държавата ще бъдат върнати 100 млн. евро с лихви, а в третия период хазната ще получи 4 млрд. евро от разпределението на печалата. Това ще става в съотношение 60:40 в полза на държавата. Като се има предвид, че България участва в консорциума чрез фирмите си "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали", които държат съответно по 24 и 25 на сто, реално за държавата ще са 80 процента от общата печалба от приходите, обясни Мирчев.

По думите му сто процента от риска за изграждането на автомагистралата се поема от концесионера. Ако той закъснее със строителството от един до шест месеца, ще плаща от 10 хиляди до 40 хиляди евро на ден наказателна санкция. Ако забавянето продължи с още три месеца, глобата стига до 80 хиляди евро на ден, каза Мирчев.

Според него не е необходимо председателстваната от него анкетна комисия да се произнася преди подписването на договора с концесионера. Решението на Народното събрание е, че тя ще произнася по целесъобразността на решението на Министерски съвет, а не по законосъобразността или по договора, отбеляза жълтият депутат.

Колегата му от ОДС Чачев обаче се оплака, че в сряда пленарното заседание в парламента е било удължено умишлено до 16 часа, за да не може да се събере анкетната комисия, която по график трябваше да се събере за шести път. Заседанието се провали заради липсата на кворум.

Според Чачев подписването на концесионния договор за "Тракия" би означавало България да отвори отново преговорния процес с Европейския съюз. В затворената вече глава "Транспортна политика" е записано, че автомагистралата ще се строи по схемата 40:40:20 за 360 млн. евро. Това значи 40 на сто от финансирането да дойде от еврофондове, 40 процента да са от заеми, а 20 на сто да е участието на хазната, обясни ексстроителният министър. В главата никъде не е записано, че "Тракия" ще се дава на концесия, практически държавата ще наруши споразумението си с Европейския съюз или трябва да преговаря условията му, заяви ОДС-депутатът.

Чачев да извади документ, че такова нещо е записано в преговорите ни с ЕС, коментира в отговор Йордан Мирчев пред Mediapool. Като знае толкова, защо не пожела да стане член на анкетната комисия, попита той.

Във вторник от българския клон на Международната антикорупционна коалиция "Tрансперанси Интенешънъл" изявиха готовност за наблюдател за прозрачността на процеса около концесионирането на аутобана. Това те са сторили с официално писмо до министъра на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски, изпратено предишния ден.

От организацията изразиха загриженост по възникналите въпроси, свързани с арогантно заобикаляне на закона с цел облагодетелстване в особено големи размери на високопоставени политически лица и частни интереси.

Концесионният договор за магистрала "Тракия" вероятно ще се подпише в началото на следващата седмица, заяви регионалният министър Валентин Церовски. След парафирането ще бъдат обявени цифрите по него, допълни той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.