По-малко клиенти, пазар набързо и по списък в пандемията

Оборотите на хранителните вериги в България са пострадали най-малко

По-малко клиенти, пазар набързо и по списък в пандемията

Големите търговски вериги, работещи в България с пазарен дял от над 30%, отчитат над 23% среден спад на броя на клиентите в рамките на първите шест месеца на 2020 година. Отливът на потребителите варира между 10% и 50% за различните вериги за различните периоди на кризата, предизвикана от коронавируса. По-малкият брой клиенти и затварянето на част от магазините са довели и до спад на оборотите от средно 11%.Това показват обобщените резултати от анкета на тема "Как карантината повлия на модерната търговия?", в която са участвали осем от членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) - Аванти, "Била", "Дайхман", "Кауфланд", Лидл", "Бриколаж", Фантастико и Хиполенд.

По време на кризата, предизвикана от Covid-19 българите са пазарували основно продукти от първа необходимост на добри цени като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция.

При хранителните вериги, чиито магазини работиха по време на кризата, отливът на клиенти варират между 10% и 50% или средно - малко над 16%. Това понижение се дължи основно на стремежа на хората по-рядко да посещават обществени места и на въведените ограничения на броя на пазаруващите в магазините. По време на извънредното положение оборотът на някои от хранителните вериги е спаднал минимално, при други е 5-10%. В началото на кризата, при презапасяването със стоки, са били отчетени ръстове на оборотите, които са били последвани от по-съществени спадове в периода април-май.

При трите нехранителни вериги, които по време на карантината затвориха 36 от своите 59 магазина, понижението на броя на клиентите е средно с малко над 30%. Най-голям спад на посетителите отчита "Дайхман" – 50% заради затварянето на 19 от 21 обекта, оборотите са намалели с над 30%. Най-големите спадове са били отчетени при "Хиполенд" и "Дайхман", поради затварянето на магазини и отлагането на покупки на детски стоки, облекла и обувки.

Друга промяна на потребителските навици е свързана с пазаруването по предварително подготвени списъци, с цел да се прекарва по-малко време в магазините, и покупката на повече продукти. В сектор "Направи си сам" хората са проучвали артикулите онлайн и са посещавали търговския обект, за да видят и тестват на място конкретни стоки.

Данните от анкетата показват, че по време на извънредното положение всички над 20 000 служители на осемте търговски вериги са запазили работните си места. По-голямата част от тях са изпълнявали задълженията си така, както и преди пандемията, някои са ползвали част от платения си отпуск, а други са били на четири часов работен ден. Нито една от веригите не се е възползвала от възможността да изпрати хора в неплатен отпуск.

"Като национално отговорни компании членовете на Сдружението за модерна търговия положиха огромни усилия да осигурят снабдяването с продукти на българите и безопасността на своите клиенти и служители дори и с цената на тежки загуби за бизнеса. Големите търговски вериги не уволниха нито един служител и подкрепиха десетки български производители в тежки за тях времена и така помогнаха за запазването на препитанието на хиляди семейства. Всичко това показва, че бизнесът в България е отговорен към обществото и няма нужда от непазарни регулации, противоречащи на добрите европейски практики", коментира председателят на сдружението Йордан Матеев.

Споделяне
Още от Бизнес