Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

По-малко клиенти, пазар набързо и по списък в пандемията

Оборотите на хранителните вериги в България са пострадали най-малко

0 коментара
По-малко клиенти, пазар набързо и по списък в пандемията

Големите търговски вериги, работещи в България с пазарен дял от над 30%, отчитат над 23% среден спад на броя на клиентите в рамките на първите шест месеца на 2020 година. Отливът на потребителите варира между 10% и 50% за различните вериги за различните периоди на кризата, предизвикана от коронавируса. По-малкият брой клиенти и затварянето на част от магазините са довели и до спад на оборотите от средно 11%.Това показват обобщените резултати от анкета на тема "Как карантината повлия на модерната търговия?", в която са участвали осем от членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) - Аванти, "Била", "Дайхман", "Кауфланд", Лидл", "Бриколаж", Фантастико и Хиполенд.

По време на кризата, предизвикана от Covid-19 българите са пазарували основно продукти от първа необходимост на добри цени като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция.

При хранителните вериги, чиито магазини работиха по време на кризата, отливът на клиенти варират между 10% и 50% или средно - малко над 16%. Това понижение се дължи основно на стремежа на хората по-рядко да посещават обществени места и на въведените ограничения на броя на пазаруващите в магазините. По време на извънредното положение оборотът на някои от хранителните вериги е спаднал минимално, при други е 5-10%. В началото на кризата, при презапасяването със стоки, са били отчетени ръстове на оборотите, които са били последвани от по-съществени спадове в периода април-май.

При трите нехранителни вериги, които по време на карантината затвориха 36 от своите 59 магазина, понижението на броя на клиентите е средно с малко над 30%. Най-голям спад на посетителите отчита "Дайхман" – 50% заради затварянето на 19 от 21 обекта, оборотите са намалели с над 30%. Най-големите спадове са били отчетени при "Хиполенд" и "Дайхман", поради затварянето на магазини и отлагането на покупки на детски стоки, облекла и обувки.

Друга промяна на потребителските навици е свързана с пазаруването по предварително подготвени списъци, с цел да се прекарва по-малко време в магазините, и покупката на повече продукти. В сектор "Направи си сам" хората са проучвали артикулите онлайн и са посещавали търговския обект, за да видят и тестват на място конкретни стоки.

Данните от анкетата показват, че по време на извънредното положение всички над 20 000 служители на осемте търговски вериги са запазили работните си места. По-голямата част от тях са изпълнявали задълженията си така, както и преди пандемията, някои са ползвали част от платения си отпуск, а други са били на четири часов работен ден. Нито една от веригите не се е възползвала от възможността да изпрати хора в неплатен отпуск.

"Като национално отговорни компании членовете на Сдружението за модерна търговия положиха огромни усилия да осигурят снабдяването с продукти на българите и безопасността на своите клиенти и служители дори и с цената на тежки загуби за бизнеса. Големите търговски вериги не уволниха нито един служител и подкрепиха десетки български производители в тежки за тях времена и така помогнаха за запазването на препитанието на хиляди семейства. Всичко това показва, че бизнесът в България е отговорен към обществото и няма нужда от непазарни регулации, противоречащи на добрите европейски практики", коментира председателят на сдружението Йордан Матеев.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.