Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

По три ОП всичко е наред, закъснение за околната среда, рибарството е пред провал

19 коментара
По три ОП всичко е наред, закъснение за околната среда, рибарството е пред провал

Готови са оценките за съответствие на три оперативни програми (ОП) – Конкурентноспособност, Административен капацитет и Човешки ресурси, съобщи в понеделник вицепремиерът Меглена Плугчиева. Те вече са изпратени в Европейската комисия (ЕК) и оттам в тримесечен срок трябва или да ги одобрят, или да изпратят допълнителна проверка. Оценките за съответствие на останалите четири програми (Транспорт, Регионално развитие, Околна среда, Техническа помощ) ще бъдат готови до 7 ноември.

Оценката за съответствие може да се сравни с втора акредитация от ЕК на всяка програма. Едва след одобрението на тази оценка, страната ни ще получи възможност да прави междинни плащания по проектите, които вече са стартирали. Сега имаме право да сключваме договори по програмите, както и да извършваме авансови плащания.

"За съжаление, оценката за съответствие на Оперативната програма за рибарство (програмата за развитие на отрасъла е за 107 млн. евро – б. р.), е далеч от старта", каза Плучгиева. Както Mediapool писа, програмата е заплашена от провал, защото управляващият орган - Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) към земеделското министерство все още не е готова с наръчниците за кандидатстване. Има още ред спънки пред програмата като нежелание на общините да съдействат за развиване на рибарски пристанища, както и конфликти между администрацията и рибарските сдружения.

По всички оперативни програми към момента има сключени 1479 договора на обща стойност 1.208 млрд. евро.

"Първенец" е управляващият орган на ОП “Транспорт”, който е договорил 494 млн. лв. с 6 договора. Те са за строителен надзор и строителство на разширението на софийското метро от кв. "Надежда" до центъра. Апликационната форма на проекта за метрото вече е получила одобрението на Европейската инвестиционна банка по програма "Джаспърс" и очаква одобрението на ЕК.

Най-много договори са сключени по ОП “Човешки ресурси” – 689 за близо 19 млн. лева.

Най-слабо до момента е представянето на Министерството на околната среда и водите, което ръководи ОП “Околна среда”. Там са сключили едва 9 договора. Според Плугчиева причината е, че тези проекти са по-мащабни и реализацията им отнема време при спазване на регионалния принцип, което изисква сложна координация.

От май до края на септември плащанията към бенефициентите са се увеличили от 5 млн. евро на 10.5 млн. евро, отчете още Плугчиева.

"Това е качествен скок на управляващите органи на всички оперативни програми за четири месеца". Така оцени работата си към момента Плугчиева, специално назначена в правителството да контролира изразходването на средствата от ЕС по оперативните програми.

Следващата седмица София ще изпрати в Брюксел резултатите от външните одити на двете агенции по ФАР с отнета акредитация – в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и в Министерството на финансите (МФ). Одитите са възложени на KPMG и "Делойт" и трябва да приключат тази седмица.

След като в ЕК прегледат докладите и документацията, ще се произнесат дали ще възстановят статута на двете агенции и ще размразят плащанията по програма ФАР.

Все още е незадоволителна работата на Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ), каза още Плугчиева. Преструктурирането и работата на административно ниво е приключила, но практическата работа по управлението на проектите, както по ФАР, така и по ИСПА и по оперативните програми, закъснява, заяви тя.

Със заповед на Плугчиева е създаден екип, включващ зам.-министъра на транспорта Весела Господинова, зам.-министъра на регионалното развитие Искра Михайлова, национален ръководител по еврофондовете Димитър Ивановски и директора на дирекция “Усвояване на средствата от ЕС” в МФ Боряна Пенчева. Те ще осъществяват "ежеседмичен контрол и мониторинг на работата на НАПИ" и ще докладват на вицепремиера. След преструктурирането на компрометирания пътен фонд, той стана агенция, подчинена на премиера.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 3nata koalizia
    #21

    .

  2. оценките
    #20

    Пак са правени от "наши хора", пак като дойде ОЛАФ ще им се запалят задниците, ама лошото е че ще се запалят и нашите задници, ако не са ни напляскали преди това, че пишем по форумите критично срещу това чудесно правителство!

  3. онуй-гондур
    #19

    3 x ОП ... ще рече: Оп! Оп! Оп!нещо много на напън ми прилича.а що се отнася до околната среда... мен ако питате положението определено си е "OП-са!"осраха се, гиди свините им със свини!

  4. Бойко
    #18

    С неговия Ерман Занков и всички безименни крадци с километри мрежи. И една повърхностна проверка е установи горното....

  5. SD
    #17

    Колкото и куци да са програмите, вървят тези, които по един или друг начин са наследили нещичко от предишното управление. Там, където червените кхмери влязоха с мръсните си ботуши - надежда всяка оставете

  6. Тодор
    #16

    Аз ли не разбрах новината или наистина това не е чак толкова новина - нашите хубосници са готови с оценките за съответствие, които тепърва обаче ще трябва да бъдат разгледани и одобрени от ЕК. Ама какво правихте до сега. Оценките на само ТРИ програми ли? Ами останалите? Пак ли празни обещания? Разбирам желанието на PR-ите на новата министърка да направят от всяко нещо новина, но нека малко вникват и в съдържанието. Това би било новина ако беше се случило през 2007 гоина.

  7. гражданин
    #15

    Тази самозабравила се селянка какви ги приказва. Големите инфраструктурни проекти в транспорта са се запънали и не мърдат. защо не каже какви бакии са по строителството на жп линията Пловдив-Свилеград, по Дунав Мост 2, по интрмодалния терминал в София. Да вземат Мутафчиев и неговите измекярки Весела Господинова и Нели Йорданова да спрат да си крият главите в пясъка и да се разхождат по чужбина ами да започнат да решават някакви проблеми. защо не кажат какви искове предявяват към тях изпълнителите. Всички са тръгнали да се спасяват поединично и да си копаят места в брюксел защото знаят какви са ги забъркали.

  8. ПЪПЧИЕВА
    #14

    МНОГО ПЪПКИ ГОСПОЖА , ЗАЩО СА ОБЯВИЛИ ДОКЛАДА НА ЕС ЗА КОРУПЦИЯТА , АМИ ТОЙ Е САМО ЗА СПЕЦИАЛИСТИ А НАРОДА НЕ Е СПЕЦИАЛИСТ ЦЯЛАТА СЪМ В ПЪПКИ ОТ ТОВА АХХХХХ

  9. #12

    вече брой нямат- все хора, които утре ще бъдат виновни за днешните нейни провали.

  10. Голем прът
    #11

    Няма ли поне на едно място да ограничат кретенизмите на откровения идиот Чолаков?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.