Половин милиард лева годишно трябват, за да станат пътищата ни европейски

Половин милиард лева годишно трябват, за да станат пътищата ни европейски

Правителството трябва да осигурява поне по 500 млн.лв. годишно в следващите 10 години, за да се преведе пътната инфраструктура в страната в съответствие с европейските изисквания. Това съобщи във вторник председателят на браншовата камара “Пътища” Румен Йовчев по време на конференция за развитието на инфраструктурните проекти, която се провежда в София.

В програмата за развитие на Европейския съюз 2007-2013 година за заложени около 900 млн. евро. С тези средства обаче ще се финансират основно магистрални участъци и първокласни пътища, които са част от европейските транспортни коридори, уточни Йовчев.

Страната ни разполага с близо 19,3 хил. км пътища, от които близо 3 хил. км са първокласни (15,4%), малко над 4 хил. км са второкласни (20,8%) и третокласни са над 11,7 хил. км (60,9%). Най-много е общинската пътна мрежа – 24,8 хил. км, която обаче ще се финансира от европейските програми за развитие на земеделските райони.

С безвъзмездни средства от предприсъединителните програми на ЕС и кредитни институции на съюза от 1994 година досега са рехабилитирани над 2,3 хил. км за около 367 млн. евро. От 73 км договорени ново магистрално строителство с европейски пари, които трябва да приключат до началото на 2008 година, досега са завършени едва 35 км.

Европейската комисия планира да върне за доработване финансовата рамка на проекта за строителство на Втория мост над река Дунав, съобщи днес заместник-министърът на транспорта Весела Господинова. Недоволството на Брюксел било свързано с  допълнителното финансово участие на германската “Кредитна институция за възстановяване” (KfW)  с 18 млн.евро.

Допълнителното кредитиране на строежа беше одобрено от българското правителство в края на юли. Според ратифицираната финансова рамка между Брюксел и страната обаче, немската кредитна институция участваше единствено във финансирането на предварителните проучвания с до 20 млн.евро.

Останалите средства в утвърдената схема за финансиране на втория мост над реката се предоставят като кредит от ЕИБ общо 70 млн. евро, безвъзмездни средства от програма ИСПА в размер на 70 млн.евро и до 20 млн.евро от държавния бюджет. Според Господинова, връщането на финансовата част на проекта ще доведе до още закъснения в реализацията му.

България трябва да ремонтира основно по 2 хил. км пътища годишно, коментира Румен Йовчев. В най-силната година – 1997 г., обаче сме отремонтирали само 607 км. Председателят на браншовата структура уточни, че за 10 години страната ни е извършила основен ремонт на едва 12% от пътната си инфраструктура с европейски пари. През същия период държавните управници са заделили близо 15% от бюджета за ремонт на пътищата.

През тази година има осигурени 50 млн. евро от програма ФАР и 10 млн. евро от програма ИСПА за рехабилитация, уточни Румен Йовчев.

Според заместник-министъра на регионалното развитие Димчо Михалевски, магистрала “Струма” от София до гръцката граница трябва да бъде построена до 2010 година. Заместник-министърът уточни, че отсечката се конкурира с паралелни трасета, които се строят на запад от нас. Той коментира, че магистралната отсечка е важна за страната, защото генерира голям трафик. За да започне реализацията на този проект обаче, първо трябва да се актуализират трафиковите прогнози и да се реши проблемът с преминаването през “Кресненското дефиле”.

Според специалистите, основният проблем на държавата е да осигури финансиране на магистралата, защото с финансиране от европейските програми досега се рехабилитираше първокласния път Е-79.

Димчо Михалевски уточни, че приоритетни за строителство са двете магистрали – “Люлин” и “Тракия.

Споделяне

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?