Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Помощта за Ирак и Афганистан няма да компенсира случаи като този с Аспарухов

0 коментара

Г-н Димитров, Вие казвате, че подкрепата, която оказахме на САЩ в Афганистан и Ирак, едва ли не няма да компенсират случаи като тези с Аспарухов и липсата на реформи в спецслужбите. Какво точно имате предвид?

След 11 септември в политическите доминанти на мисленето на натовските държави изникна въпросът до каква степен държавите - кандидати за членство в Пакта ще се включат активно в различните посоки на борбата със световния тероризъм.Готовността политически да се подкрепят определени акции и практически да се допринесе за тяхната реализация остави на заден план онова, което се наричат изисквания според Плана за действие за членство в НАТО. Това е програма, сходна с програмата за присъединяване към ЕС, макар и по-ограничена като обем - относително изчислим прогрес в определени области, които са ясно определени от държавите - членки на НАТО. Ето защо държавите в Източна Европа, в които не бяха на власт правителства, имащи политическата воля за извършване на радикални реформи в сектора за националната сигурност, помислиха, че това, което правят за Ирак и Афганистан, би им дало възможност да не правят онези болезнени реформи, които не са по вкуса им. По социално - политически или идеологически причини. Оттам възникна проблемът, че някои помислиха - включително и в българското правителство, може би и самият министър - председател - че въпросът с присъствието на знакови фигури от комунистическите тайни служби няма да предизвика никакъв проблем в САЩ и в НАТО. Т.е., че след като ние гласуваме в подкрепа на антитерористичната коалиция и имаме изключително ценна роля в Съвета за сигурност, те ще ни оставят на мира за неща, които "са наша вътрешна работа". Това е едно напълно погрешно мислене и аз се надявам, че то не се споделя от цялото правителство.

Реално партньорите от НАТО не би трябвало да позволят правителството да изпадне в подобна самозаблуда.

Донякъде бих казал, че впечатлението, което те са създали, е и по тяхна вина. Прекомерната концентрация върху това какво правим в Ирак, какво правим в Афганистан, какво правим със световния тероризъм, дори какво правим на Балканите, създадоха впечатлението, че Брюксел не държи чак толкова на аспектите, свързани с конкретна реформа, със скъсване на миналото от Студената война. Това е един много опасен феномен, който НАТО започва да изживява със случаите на проблеми в Словакия, с някои резерви към действителността в Румъния и, разбира се, с поредица от неудачи в България, последната от които е случаят с ген. Аспарухов. Така че нещата започват да се променят към изпълнението на основополагащи изисквания, свързани с членството в НАТО - така, както то е било концептуализирано преди 11 септември. И ако България не коригира поведението си, това може да доведе до нежелани последици - например да бъде изолирана от процеса на вземане на решения в Алианса.

Говорите за нежелание на настоящето правителство да осъществи реформите в специалните служби. Това обаче не бе сторено през всичките 11 години преход. Защо?

Конюнктурни причини при някои правителства, идеологически при други, наложиха непоследователност в подхода към службите и към кадрите. Затова ще повторя тезата си, която според мен отговаря на реализма - законодателно и практически трябва да се регламентира значително ограничаване на достъпа на хората, които са принадлежали към ДС, но едва ли е реалистично да се очаква, че може цялостно те да бъдат отстранени и едва ли това е удачно. Трябва обаче те да останат едно малцинство от хора, доказали своята еволюция в драматични моменти. Например как са действали при криза в Югославия, при криза в Косово, по отношение на Афганистан, дали са се бъркали или не са се бъркали в политическите процеси, какви са техните икономически връзки, и те да останат едно малцинство, което да се инкорпорира плавно във формиращо мнозинство от кадри, които не са обременени. Ние не забелязваме това в момента.

Реално обаче, след като говорите за законодателни мерки, това означава да се вкара лустрационен елемент в нормативната база, а това е твърде спорен ход.

Лустрацията трябва да бъде насочена към оптимално съчетание на мнозинството от нови кадри с малцинство, еволюирало през последните години. Това е положително реалистичното, нали? Защото имаме другият вариант - старите кадри да доминират и да задушат младото поколение - това е по-опасно за българската демокрация.

Добре, ако НАТО действително е против назначаването на Бруго Аспарухов, този проблем не би ли могъл да се разреши като просто не му бъда даден допуск до информация?

Говорим за различни неща. Едно е на него да му се откаже допуск, а друго е политическото послание към министър -председателя. Първото е процедурен въпрос - формулярът му се подава в НАТО и след изтичане на процедурата се отказва или не се отказва. Но това е съвсем различно от политическото послание, което Алиансът вероятно отправя към България.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.