Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пореден провал на преговорите за транзита на турските ТИР-ове

1 коментар
Пореден провал на преговорите за транзита на турските ТИР-ове

Турция продължава да е категорично против въвеждането на разрешителен режим за преминаването на камиони на нейните превозвачи през България и заплащането на такси. Това отново е блокирало преговорите между двете страни, които се провеждат в сряда на експертно ниво в София, съобщиха за Мediapool източници, близки до преговорите. На срещата трябваше да се договорят нови правила за товарните превози между двете страни

Проблемите със станалата епична двустранна спогодба за автомобилните превози между България и Турция датират от преди повече от година, когато българските превозвачи протестираха именно заради решението на българското правителство да пусне транзитно турските ТИР-ове през територията на България. В замяна турската държава трябваше да освободи от разрешителен режим т. нар. обратни превози на българските фирми през югоизточната ни съседка – т.е. когато те са оставили товара си и се връщат обратно у нас.

Старата спогодба за автомобилните превози между двете държави от 1979 г. беше денонсирана от нашето министерство на транспорта през 2007 г. и повече от година нова споразумение няма.

Едното от оплакванията на протестиращите български превозвачи отпреди седмица беше за контрабанден внос на горива от страни като Турция и Сърбия.

Без криза на пазара за автопревози у нас

Анализът на пазара на автомобилния транспорт у нас, който ще отговори на въпроса има ли криза в бранша, ще бъде готов в четвъртък, потвърдиха от Министерството на транспорта ден по-рано.

Докладът, възложен на работна група от представители на министерствата на финансите, икономиката и транспорта и на превозвачески организации преди близо месец, ще обиколи за около пет дни независими експерти и следващата седмица ще стане обществено достояние.

От думите на транспортния министър Петър Мутафчиев и на браншовици от последните дни обаче става ясно, че и мярката "криза на пазара" дипломатично ще бъде отхвърлена като възможност, както и всички останали искания на вяло протестиращите български превозвачи.

Това бе едно от исканията им – да бъде спряно лицензирането на нови участници в превозваческия пазар, за да се съхранят работещите на него при тежките условия на високите цени на горивата.

Протести срещу цените на горивата има в цяла Европа, като особено масови са в Испания, Франция, Португалия и Италия.

В сравнение с формалната реакция на изпълнителната власт, в сряда испанският министър на транспорта Магдалена Алварес подписа споразумение със стачкуващите от два дни превозвачи, предвиждащо 54 мерки за намаляване на влиянието на скъпите горива. В понеделник там се вдигнаха на протест десетки хиляди шофьори с камиони, като оставиха производители, търговски вериги и бензиностанции из цялата страна без доставки.

"Тежката процедура" за обявяване на криза на пазара, както я определиха от нашето транспортно министерство, би стопирала лицензирането на нови превозвачи за шест месеца.

Ако тя не бъде обявена, едно по едно всички искания на превозвачите ще бъдат “деликатно” отхвърлени, без да се появят на тяхно място други конструктивни решения. По същия начин искането на превозвачите да им се възстановява акцизът върху горивата изцяло или частично няма да се удовлетвори. Другото искане - да бъде намален акцизът върху горивата - също най-вероятно няма да бъде изпълнено.

Според транспортния министър няма държава в ЕС, която да е преминала през процедурата за обявяване на криза на пазара и не е желателно ние да сме първите. Стоян Желев, председател на Асоциация на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България, обяви във вторник, че "кризата на пазара" ще бъде много голям удар върху бизнеса. Ръстът при продажбите на товарни автомобили и автобуси за първите пет месеца на годината е най-голям – 78 %. "На него до голяма степен се дължи като цяло ръстът за бранша. При лекотоварните има забавяне на ръста – около 11 %, при леките автомобили ръстът е 20 и няколко процента", обясни Желев.

"В момента половината от специално сформираната работна група е на експертна среща в Анкара и затова още не знаем какви са данните в анализа на пазара", казаха от Конфедерацията на сдруженията в автомобилния транспорт за Mediapool.

Ред отстъпки за превозвачите в Испания

В сряда испанското правителство договори с превозвачески организации ред мерки за облекчаване на влошеното състояние на бранша заради рекордно високите цени на горивата.

Пакетът от мерки, разработен от правителството на премиера Хосе Луис Сапатеро, включва отпускане на помощ за компенсиране на загубите от рязкото увеличаване на цените на горивата, намаляване на размера на социалните осигуровки и субсидии в размер на 55 млн. евро, предназначени за шофьори в пенсионна възраст, които решат да се откажат от професията.

По време на протеста във вторник на пътя за град Кордоба загина един от протестиращите шофьори, които се изпречил на пътя на приближаващ камион.

В понеделник десетки хиляди испански шофьори на камиони излязоха на протест срещу високите цени на горивата. На следващия ден голям брой магазини и заведения останаха без доставки, а половината от бензиностанциите в северната провинция Каталуния стояха без гориво. Областната управа се принуди да осигури по спешност конвой от 20 цистерни, които да заредят празните бензиностанции. В големите градове протестът се изразяваше в бавно шествие на тежки камиони по големите транспортни артерии.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Петков
    #1

    хехе само нашата триглава ламя не си мърда пръста ами нали получава парички от русия ( лук ойл)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.