Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Поредна стратегия за жп сектора ще връща пътниците във влака

С 2.5 млн. лв. от ЕС ще се обучават жп мениджъри и ще се мисли за по-голям пазарен дял

10 коментара
Сн. БГНЕС

Четиридесетгодишните влакове, запуснатите гари и неприветливото отношение към клиента в системата на БДЖ не са изненада за никого в България. А липсата на решителни действия на транспортното министерство и ръководството на жп компаниите, водещи към осезаема промяна, отблъскват все повече и повече пътници.

 

Според данни на НСИ за първото тримесечие на 2012 г. пътуващите с влак са намалели с 12.7 процента или приблизително с 905 хиляди в сравнение със същия период на 2011 г. За второто тримесечие резултатите са почти същите – спадът е с 11.6 процента.

 

Връщането на пазарния дял в сектора на пътническия превоз застава във фокуса на поредната стратегия за развитие на железниците, този път финансирана с европари. Срещу 2.5 млн. лева от програма "Техническа помощ" българо-германското обединение "Инфракеър – Транскеър" ще трябва да анализира ситуацията с жп превозите, да обучи мениджърите в системата, да предложи мерки за подобряване на дейността, намаляване на разходите и повишаване на приходите. И то за по-малко от година. Проектът обхваща компаниите "Холдинг БДЖ", "БДЖ Пътнически превози", "БДЖ Товарни превози" и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

 

"Този проект е голямо предизвикателство за нас. От срещите ни до момента останахме с впечатлението, че хората в компаниите са настроени конструктивно и искат да подпомогнат процеса, а не да го блокират", обяви Ралф Янке, президент на германската "Транскеър" – фирма с 20-годишен стаж в управлението на железопътни компании и офиси в Русия, Индия и Испания. Най-вероятно г-н Янке тепърва ще започне да се запознава с тромавата администрация и с раздутия щат в жп-системата, където могат да се срещнат куриози като директор с 10 секретарки, всяка със заплата 200 лева.

 

Янке заяви, че това е представяне на проекта, а не отчитане на постигнатите резултати, така че не може да отговори на журналистическите въпроси ще препоръча ли съкращения и в какви мащаби. Имахме случай, в който жп компания ни нае след като беше орязала персонала заради финансови затруднения, след което се възстанови, а повторното наемане на служителите излезе по-скъпо, отколкото ако ги бяха задържали, отбеляза Янке.

 

На пресконференцията не се появи нито един представител на БДЖ, само зам.-директорът на НКЖИ Христо Алексиев, който припомни, че компанията му и в момента извършва оптимизация на персонала. За последните 3-4 години от НКЖИ са освободени 1000 души. Това станало без сътресения, обясни Алексиев, което не е голяма изненада предвид 13-хилядния персонал на компанията.

 

На въпрос коя е първото, което му хрумва да предложи, за да се върнат пътниците във влака, Янке отговори – да се подобри отношението към клиента и мотивацията на персонала. Една друга много по-проста мярка обаче може да се окаже много по-ефикасна – намаляване на цените. Поне това е нещото, което би мотивирало неползващите или пътуващите веднъж годишно с влак да се върнат трайно към този вид транспорт. Това са изводите от проучване на Евробарометър, публикувано в понеделник. Вместо това БДЖ увеличи миналата година цените на билетите с 10-15% и готви още едно увеличение от началото на 2013 г.  От проучването става ясно още, че българите са сред най-недоволните от железницата си в целия ЕС. Само 18% от анкетираните изразяват удоволетвореност от жп услугите, а 58% от запитаните пък имат негативно мнение за тях.

 

Дали проектът, поверен на "Инфракеър – Транскеър", ще доведе до промяна на това отношение, тепърва ще се разбере. Изпълнението му обаче е задължително по правилата на Европейската комисия, която няма да ни отпусне пари за нови влакове след 2014 г., ако железниците нямат ясна визия за развитието си в следващите 10 години.

 

До момента анализ на жп сектора и предложения за реформи са правени от Института за пазарна икономика, а "Холдинг БДЖ" от две години има план за преструктуриране, съгласуван с ЕК и Световната банка. Според ръководството на превозвача изпълняваните мерки са спасили превозвача от реален фалит, но за подобрение в качеството на услугата можело да се надяваме след 2014 г.

 

Проектът е разделен на три части

Проектът за преструктуриране на жп сектора е разделен на три лота. Първият е свързан с оценка на пазарното търсене на пътнически услуги и изготвяне на мерки за тяхното оптимизиране. Това ще стане чрез серия от анализи и набелязването на добри европейски практики, чието прилагане ще спомогне за развитието на пътническите услуги. Срокът за изпълнение е 7 месеца. Цената е 624 хиляди лева без ДДС.

 

Вторият проект обхваща изготвянето на анализ на наличната администрация и персонал във всички жп компании. Неговата основна цел е стратегическото планиране на човешките ресурси и укрепването на административния капитал, което пък ще се постигне чрез серия от обучения и програми. Те ще са насочени предимно към мениджърите и обхващат 4 теоретични курса в България и 4 практически курса в 4 европейски държави с добре развити и печеливши жп системи. Срокът на изпълнение е 12 месеца, а цената – 995 хил. лева без ДДС.

 

Третият проект е насочен изцяло към оптимизиране на дейността на НКЖИ – собственикът на жп мрежата у нас. В него изпълнителите следва да предложат решения на проблемите в сектора, а именно как да бъдат намалени разходите за поддържане на инфраструктурата; как да се оптимизират средствата, нужни за поддържане на различните системи и центровете за управление на движението, както и как да бъдат намалени разходите, свързани с осигуряването на високо равнище на безопасност. Срокът за изпълнение е 7 месеца, а цената – 445 хил. лв. без ДДС.

 

В крайна сметка обединението трябва да предложи конкретни проекти за подобряване на дейността на железницата, които могат да се финансират от еврофондовете, бюджетните средства или чрез публично-частно партньорство.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #10

    ако бяха попитали работещите в системата на бдж- пътнически превози за реалните проблеми нямаше да има нужда да се дават милиони на чужди фирми/е,сигурно комисионните са добри/,но ситуацията е пределно ясна -огромна и невежа администрация,смачкани служители и липса на вагони.Всеки ден се искат справки за пътникопотока на определени влакове, но не подобряват по никакъв начин обслужването на пътниците,осигурявайки вагони ,а съчиняват глупави заповеди за недопускане пренаселеност на влаковете.Дано доживеем

  2. Анонимен
    #9

    БДЖ=Ужасна мизерия!

  3. Анонимен
    #8

    За Медияпул и цялата журналя БДЖ е е дна "черна кутия". Какъв "директор с 10 секретарки", какъв ИПИ?! Това може да е манипулация само на недоразумението Владимирово. А ИПИ има пределно просто предложение - пълна приватизация на БДЖ(!)Хвани единия, удари другия. Благодарение именно на "риформите" провеждани от тандема Дянков - Владимиров в БДЖ дойде и настоящето проучване.И не смесвайте ЕК и СБ - те се дистанцираха от проблема БДЖ. И забележете - НКЖИ няма проблема на БДЖ, защото по някяква случайност има все пак професионално ръководство.

  4. Анонимен
    #7

    Как да се появи някой от ръководството на БДЖ, като всички са в очакване дали министъра на транспорта ще поднови мандата на недоразумението Владимир Владимиров. ако това се случи, Московски ще понесе всички пасиви от недалновидното си решение. Не, че решението ще бъде негово, но формално той е принципала:))) Московски е спец в ролята на статуя зад ББ:)))

  5. Анонимен
    #6

    Тоя който трябва да отговори,а не да се крие, гони топките на своя министър председател!

  6. muad
    #5

    Пожелавам им успех и професионализъм. И по една яка гьостерица, ще им е нужна...

  7. Анонимен
    #4

    По-лесно се изнудват водачите на МПС, нали? Какво меже да се вземе от мешинист на влак или стрелочник - едно голямо нищо! Хайде да не си играем на въпроси и отговори, но този път с дебела цена - няколко милиона! И това с еврофондовете си е мента майорна - от къде са перите там - пак от наште данъци и прочие

  8. Анонимен
    #3

    @2, Само да допълня, ако позволите! Магистрали, винетки, застраховки, горива и паркинги, в това число сини, зелени и суросинкяви зони.

  9. Анонимен
    #2

    На пресконференцията не се появи нито един представител на БДЖ... То остава и да се появи. Всички правителства гледат интересите на автомобилните превозвачи. Магистрали на вълни, винетки, застраховки, горива. Там е гювеча. БДЖ-то вълците го яли. А, че съвременните влакове са 3 пъти по-бързи, евтини, безопасни и удобни не ги интересува.

  10. Анонимен
    #1

    Стратегията на тези нещастници ще завърши на 8 коловоз право във буфера.До каквото се докоснаха само проблеми. Имаме един живот. За да експериментираме с неуки нещастници. И политически продажници.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.