Поскъпването на петрола съживило руския интерес към проекта Бургас - Александруполис

Високата цена на петрола и стремежът на Русия да придобие още по-голям дял на пазара изглежда са катализаторът, който води до деблокиране на натрупалите се с години спънки пред многострадалния проект за строителство на петролопровод Бургас - Александруполис, пише в гръцкият в. Апофаси.

Според изданието волята на правителствата на Гърция и България за подкрепа на проекта за петролопровода е била потвърдена по време на срещата на външния министър Петрос Моливиатис и министъра на развитието Димитрис Сиуфас с българския министър на регионалното развитие Валентин Церовски миналата събота.

Тримата министри се споразумяха през септември да се състои тристранна среща в Атина с участието на България, Гърция и Русия.

Две седмици по-рано заместник-министърът на развитието Георгиос Салакудис начело на гръцка делегация направи посещение в Москва и се срещна с руския заместник-министър на енергетиката Борис Христенков, с когото обсъжда повече от час и половина развитието на проекта за изграждане на петролопровод Бургас- Александруполис в изключително позитивен дух, пише вестникът.

Двете страни се съгласиха, че застоят от последните две и половина години се е отразил негативно върху развитието на проекта и констатираха необходимостта от ускоряване на процедурите за неговото реализиране, изпреварвайки други конкурентни проекти, като намиращия се в стадий на проучване подкрепян от САЩ петролопровод Бургас - Вльора, който преминава през България, Македония и Албания и е пряко конкурентен на гръцко-българския петролопровод, обяснява в. Апофаси.

Общата цена на строителството на петролопровода Бургас - Александруполис достига 630 - 700 милиона евро при обща дължина 280 километра. Несъмнено, при сегашните цени на петрола, които продължават да остават на високи нива, жизнеспособността на петролопровода е напълно гарантирана, пише вестникът.

В заключение се посочва, че петролопроводът се смята за особено конкурентноспособен дори по отношение на морския превоз през Босфора, докато основното му предимство е малката му дължина и гъвкавост.

При достигане на пълната си мощност, петролопроводът ще има възможността да пренася 30 милиона тона руски петрол годишно, заобикаляйки проливите на Босфора, където вече е задръстено от танкери.

Споделяне

Още от Бизнес