Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Правителствената криза - по нататък по-добре или по нататък по-зле

0 коментара

Уволнението на тримата заместник министри е признак за по-дълбоки рискове от управлението на НДСВ, отколкото изказаните опасения от различни коментатори през изминалата седмица. Най-общо казано, ако управлението не се стабилизира и не започне да произвежда равноправно третиране на различни интереси, уволнението е знак, че започва правителствена криза.

Проблемът не е, че такава криза е вероятна. Последните десет години показаха, че конституционният механизъм за преодоляване на политически кризи работи сравнително добре. Работата е в това, че задаващата се правителствена криза ще бъде преодоляна не като се отиде по-нататък към по-добро управление, а като се отиде по-нататък към вероятно по-лошо управление.

Общото между уволнените заместник министри е, че не те са формирали замисъла на политиката на правителството. Това показва, че проблемите на управлението са в цялото ветрило от възможности, от културата, през финансите до икономиката. Разликите обаче са доста съществени.

Идеите на г-ца Качакова не се отличаваха с особено новаторство и приложимост. Изказванията на заместник министъра на културата показват, че в това министерство не може да се формира елементарна екипност. Най-съществено е уволнението на г-н Кацарчев.

Всяка политическа работа прилича на решаване на задача за квадратурата на кръга. Решенията са само приблизителни. Но на г-н Кацарчев задачата беше почти без разрешение, и очевидно не бе поставена от него самия. На повърхността е обстоятелството, че той бе човек от предишния екип на министерството, необвързан с новодошлите нито с приятелство, нито чрез съвместна работа, и на всичкото отгоре дразнеше народните представители, обяснявайки им с нагло изражение на лицето някои основи на публичните финанси. Той беше подозрителен и към бизнеса, но това не е необикновено за хората, заемали такава длъжност и вероятно такава неприязън ще се възпроизведе и в бъдеще.

По-важно е обаче, че той стана жертва на неосъществима философия за стопанските реформи. В основата на макрорамката за следващата година, а и в правителствената програма занапред са заложени две трудно съчетаеми правила. От една страна - да се намалява данъчната тежест и да се изравнява третирането на различните данъкоплатци. Това е логиката зад повишаването на патентния данък и намаляването на ставките по общия доход. Тези решения биха имали смисъл при положение, че данъците се изравняват на някакво по-ниско от сегашното равнище - вероятно равно на около 10% от дохода, независимо дали е корпоративен или личен. Идеята за по-равномерно третиране и по-добра конкурентност на българските предприятия стои и зад въвеждането на ДДС за лекарствените средства. Няма съмнение, че от техническо гледище повечето от тези неща бяха направени крайно нескопосано.

Тази нескопосаност обаче идва от трудното съчетаване с другото начало на стопанската политика - желанието чрез бюджета да се разпределя повече, да се прехвърля от можещите и работещите към неработещите и със средствата на всички да се създават привилегии за някои.

Разминаването между тези две начала може по принцип да намери решение. Едно от възможните решения е изравняването и намаляването на данъците, съчетано с отказ от държавни услуги и промяна на правилата по посока на частно предлагане на обществени услуги. Другото решение е увеличаване на данъците, на бюджетни прехвърляния, на обема и на качеството на държавните "услуги". Всяко средно решение размива съгласието по принципите на стопанската политика (валутен съвет и финансова дисциплина, присъединяване към ЕС и дефакто постигане на маастрихтските стандарти, въвеждане на правилата, характерни за работа в международна финансова и стопанска общност с помощта на МВФ и Световната банка), постигнато през 1997 г. и 1998 г.

Ако правителството избере първият вариант на решение, то вероятно ще загуби подкрепата на ДПС и ще усложни още повече отношенията си с БСП. Ако избере второто, то ще се приземи на територията на стопанските идеи на БСП и ДПС, засега изразявани само относително неясно и доста рядко пред външна за страната аудитория. По-добре за страната би било в крайно сметка правителството да избере първото решение. В противен случай, ще се тръгне към увеличаване на бюджетните дефицити и дълга, към поява на паралелни пари (някои подобни идеи вече има в проектозакона за държавния дълг) и криза по подобие на аржентинската. Това няма да стане тази година, нито вероятно следващата - споразумението с МВФ дава известна защита срещу стопанския експеримент.

Изборът между тези две възможности е труден поради следните две характеристики на сегашното политическо стечение на обстоятелствата. Първо, министър-председателят няма смелостта да направи този избор, неговите министри очевидно предпочитат да въвеждат режим на привилегии за едни или други фирми и отрасли. Второ, президентът в ситуация на правителствена криза ще предпочете да направи всичко възможно да подкрепи партиите и политическите движения, които в крайно сметка - ако се вярва на онова, което казват - биха повторили начина на водене на стопанска политика, познат от средата на 90-те години.

Материалът е публикуван в седмичника "Преглед на стопанската политика"

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.