Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Представители на Трансперънси – България разговаряха с ЕИБ за магистрала “Тракия”

7 коментара

Процедурата за предоставяне на автомагистрала "Тракия" на концесия е била една от темите на разговора между екипа на българския клон на Трансперънси интернешънъл и представители на Европейската инвестиционна банка, съобщиха във вторник от българската организация.

На срещата е обсъден междинният доклад от изследването на Трансперънси интернешънъл - България, който съдържа изводите на експертите на организацията за прозрачността, законосъобразността и целесъобразността на сделката.

Преди две седмици от организацията съобщиха, че българското правителство не е спазило пет закона при отдаването на автомагистрала “Тракия” на концесия без търг и конкурс. Не е спазен закона за концесиите, в частта за прозрачност и публичност на основни процедури по подготовката на такъв вид сделки. Нарушени са и законите за достъп до обществената информация и за защита на класифицираната информация, както и нормативната база за държавните помощи, и за защита на конкуренцията, по основни параметри на подготовка и осъществяване на сделката.

Според документа обявената цена от 2,7 млн. евро/км за изграждане на магистрала "Тракия" е неадекватна. Разчетите по европейската програма ИСПА и договореностите на България с ЕИБ са на стойност 1,2 млн. евро/км, а пазарната цена е до 2 млн. евро/км, каза Васил Гарнизов, един от авторите на доклада и бивш зам.-министър на регионалното развитие..

Съотношението между тези две прогнозни цени е 225 на сто във вреда на България. Това ще принуди ползвателите на автомагистралата да плащат близо 2,5 пъти по-високи тол-такси, допълни той.

Според авторите на междинния доклад е възможно договорът с българо-португалския консорциум “Автомастрала Тракия” да докара на държавата ни санкции от ЕС, заради концесионирането на инфраструктура, изградена с европейски пари, отпуснати с нисколихвени заеми. Те визират включването на лот 1 и лот 5 от пътя София-Бургас, които се строят с пари от ЕИБ, в концесията. За това се чака разрешение от банката, за да стартира договора.

Чака се и благословията на Комисията за защита на конкуренцията и от Евростат, за да стане действителен подписания контракт.

От Трансперънси интернешънъл - България съобщиха, че са изпратили писмо до председателя на Комисията за защита на конкуренцията с искане за официална среща, на която да бъдат обсъдени изводите от доклада и заключенията на експертите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. titkanp
    #9

    Искал е да напише Божо сигурно, но така по-му отива. Може и да очаква да получи нещо от келепиреца, човекът. Все пак се пада рода на бай Ганя. А иначе нищо не казва за липсата на прозрачност, конкуренция, за заобикалянето на законите. От пътища може да не разбираме, но за демокрация и спазване на правилата все сме чували нещо.

  2. пътищар
    #8

    Дядка, да вземеш да си свалиш Bozo-вите очилца. И жълтите също. А сега погледни сивото около теб. Това е реалното, запомни. Концесионера е известен само за кабинета ни. Всичките фирми вътре са построили общо не повече от 100 км. магистрали за всичкото си съществуване. Най-известен е Техноекспортстрой, но не с добро в последно време. Но на тях се ПОДАРЯВА и Тракия и Хемус и петролопровода. Те нямат бази у нас. Как ще строят? Хайде стига ти толкова.

  3. Камен
    #6

    1. Отдаването без търг и само при 1 кандидат е факт, който е надул цените (напомням че "крадеца" Костов при същите условия отказа да даде БТК на гърците, макар тогава да имаще търг)2. Не се коси да доказваш-ЕБ ще си каже мнението, изчакай, не бъди като комуниста Матрозов.

  4. Питагор
    #5

    .

  5. Djado Bozo
    #4

    1. Koncesionerite ne sa tajseveni, a dobre izvestni - konsorcium mejdu balgarski i portugalski str. firmi. 2. Trjabva da si tvarde glupav, za da smjatash, 4e njakoi shte vloji poveche ot 750 mln EURO /kreditiran ot edna ot naj- izvestnite svetovni banki/, pri tova bez darjavna garahcija, ako ne e siguren v polzata ot proekta. 3. Nedostigashtijat trafik shte se zaplashta ot darjavata samo papvite godini do razmer na 168 mln EUR, sled koeto shte badat vaztanoveno ot badeshti prihodi ot tol-taksata.

  6. Възмутен
    #3

    Не мога да коментирам интелектуалното равнище на участниците във форума, но мога да кажа, че са твърде търпеливи, щом като могат да четат излиянията на хора като Djado Bozo. Споровете не се рашават с лепене на етикети и цветисти псувни, а с аргументи. А на въпросната умна личност мога да кажа, че великата концесия ще я плащат и неродените му правнуци. И то с кръвта си по тесните "алтернативни" пътища. Освен ако не станат по-богати от американците за да пълнят гушите на тайнствените концесионери,

  7. Djado Bozo
    #2

    Ne esluchajno, che predstavitelite na Transperansy - edinijat, g-n Minchev, bojem politolog, drugijat - g-n Garnizov - etnograf, seizkazvat po neshto, ot koeto nishto ne razbirat / to tlkova razbira i bivshijt partien sekretar g-n 4a4ev/. Ta sashtite hubavzi tvardjat, 4e cenata na autoban e 1,2 mln EURO na klm. Tova, ako kajat na kojato i da e evropejska ili balgarska patno str, kompanija, shte gi pomesljat naj-malkoto za neveji, ako ne za ludi. No tozi forum e palen s gluptzi, koito vjarvat na vsichko, koeto im se shte da 4ulat!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.