Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

През телефона ще стават над половината онлайн покупки догодина

Е-търговията у нас нараснала над 3.5 пъти за пет години до оборот от близо 9 млрд. лв.

2 коментара
През телефона ще стават над половината онлайн покупки догодина

Прийомите на традиционната търговия все повече навлизат и в електронните продажби – акции, промоции, черни петъци и т.н. Целта е да се спечели доверието на клиента и той да прекарва повече време на интернет страницата на търговеца. Това се разбра по време на представянето на платформата за търговия на eMAG – Marketplace, която дава възможност на външни търговци да продават през портала на компанията, който доби популярност с организираните "черни петъци". Към момента над 570 търговци продават продуктите си през платформата.

Другите наблюдавани тенденции са ръст на покупките през мобилни устройства и на техника като печки, хладилници и перални, растяща конкуренция в бранша и увеличаване на потребителите.

Над половината потребители на eMAG ще купуват през телефона през 2017 г.

Над половината онлайн купувачи (55%) на eMAG ще посещават сайта през мобилни устройства – телефон или таблет през 2017 г. Това прогнозира Огнян Лахчев, маркетплейс мениджър на "eMAG България" по време на форума.

В момента делът на пазаруващите през мобилни устройства е 43%, сочат данните на eMAG. Тези потребители прекарват повече време в мрежата и отварят повече страници спрямо купувачите пред компютър. Очакванията ни са в дългосрочен план техният брой да расте, коментира Лахчев.

Това е причината през миналата година компанията да пусне и мобилното си приложение.

Всеки пети българин пазарува от разстояние, броят на търговците расте

Почти всеки пети българин вече предпочита да пазарува от разстояние. Над 1 млн. българи са купили поне едно нещо през интернет през 2015 г., сочат данните на НСИ. Това е ръст от 3.5 пъти спрямо 2010 г., когато техният брой е бил 298 хил. души.

Почти всяка десета компания (8.7%), регистрирана у нас, продава продуктите си през интернет. Регистрираните онлайн магазини в България са около 5000, но активни на пазара са около половината от тях. През миналата година 2359 фирми са продали онлайн стоки и услуги за над 8.8 млрд. лв., сочат данните на НСИ. Това е ръст от 3.5 пъти спрямо 2010 г., когато оборотът на е-търговия е бил 2.49 млрд. лв. и е реализиран от 1153 фирми. В данните на НСИ са включени продажбата на стоки и услуги онлайн.

Продажбите само на стоки, по информация от бранша на българския пазар, се оценяват на около 200 млн. евро.

Обемната техника все повече се купува онлайн

Младите и активни българи до 45 години са основните купувачи през интернет, като броят на жените и мъжете е почти равен, но предпочитанията им са различни, коментира Виргиния Чолакова, маркетинг мениджър на "eMAG България". По думите ѝ дамите предпочитат облеклото, аксесоарите и продукти за разкрасяване, докато мъжете залагат предимно на техника.

През последните месеци определено може да се каже, че растат продажбите на обемна техника – хладилници и перални, коментира Огнян Лахчев.

Най-продаваните продукти в eMAG са мобилни телефони, телевизори и техника и електроника за дома.

Националната статистика отчита най-много като брой продажби на дрехи и спортни стоки. След това най-често се поръчват стоки за дома, пътувания и хотелски резервации, закупуване на туристически пакети, билети за различни събития, храни и напитки за ежедневна употреба, книги и е-материали за обучение.

Все по-претенциозният купувач

Въпреки че броят на потребителите онлайн расте, ефективността на е-магазините в глобален план намалява. Така нареченият коефициент на преобразуване (conversion rate), който измерва броя на поръчките спрямо генерирания трафик на интернет страницата на търговеца, намалява в световен мащаб, каза Красимир Тодоров, продуктов мениджър в "eMAG България". Той посочи, че за второто тримесечие на 2015 г. този показател в света е бил 3.35%, то за второто тримесечие на 2016 г. е паднал на 3.02%.

Това според Тодоров показва, че клиентът става все по-претенциозен и сега въпросът е как да се спечели доверието на новите потребители.

"Обещавайте това, което можете да изпълните. След това изпълнете повече от обещаното", посъветва Тодоров търговците.

Най-важните условия за спечелването на клиента са цената, продуктът да бъде в наличност, а доставката да става възможно най-бързо в рамките на 24-часа. От eMAG съветват още срокът за връщане на стока, купена по интернет, да бъде 30 дни, вместо законово регламентираните 14 дни.

Другите им спрепоръки към търговците са да разширят портфолиото с продукти от средния и високия ценови клас, да пускат нови и свързани продукти, които са бъдат представяни атрактивно. Вече не е достатъчна една снимка, защото потребителят иска изглед от 360 градуса и кратко видео, което да демонстрира как се използва, ако е нов и непознат продукт.

Наблюденията на eMAG показват, че покупките се увеличават при организирането на тематични, сезонни кампании. Такива са например "Код: Топло" или "Код: Мраз" при идването на лятото или зимата, които се повтарят за определени видове продукти свързани със съответния сезон.

С кампаниите "черен петък" eMAG са постигнали резултати, които са надминали и най-смелите им очаквания. Ръстът на поръчките през маркетплейс платформата е 180% през 2015 г. спрямо 2014 г.

Преди две години в черния петък са участвали само 20 партньора на eMAG, докато през 2015 г. техният брой скача на 150. Реализирани са 31 000 продажби за над 2.2 млн. лв. за един ден. В първия час продавахме по 25 продукта в секунда, а за целия ден средно по четири продукта на секунда За първи път са били продадени и 10 автомобила по време на черния петък, отчете Огнян Лахчев.

Над една трета (34.6%) от българите не пазаруват онлайн заради невъзможността да видят и да пипнат стоката преди да я купят, сочат данните на НСИ. Другите причини са липсата на знания и умения за електронно пазаруване и на банкови карти за разплащане през мрежата. Част от българите се страхуват и да дават данните си, сочи статистическото проучване.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #2

    Стоките, които се продават евтино онлайн, са произведени в Китай. "Луксозните" дрехи в Моловете също са произведени там. Това съсипа висшата мода и няма скоро да се промени. Ако хората знаеха как да пазаруват, не биха подпомагали китайската икономика. Любопитното невежество лесно се преодолява, ако хората са информирани.

  2. манол манолов
    #1

    бре бре да не повярва човек ,затова ли в магазините няма никой

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.