Прочистването от журналисти е препоръка, която г-н Лернер ще забележи

Прочистването от журналисти е препоръка, която г-н Лернер ще забележи

През април, но не на първи април, в съобщение до медиите се казва, че дружеството на Делян Пеевски "Интръст" и компанията "Ню имидж България" са подписали предварителен договор, с който "Ню имидж" получава 50% от капитала на "Телеграф медиа" (собственост на “Интръст”) – дружеството, издател на вестниците "Телеграф", "Монитор", "Политика" и "Меридиан мач" и акционер в регионалната медия "Издателска къща "Борба". Приключването на сделката ще се извърши след произнасяне на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Производството в КЗК започва на следващия ден след обявяването на новината от двете страни (както стана ясно, Нова тв е чакала месеци за образуване на производство в КЗК по повод продажбата й).

В неделя в предаването на бТВ 120 минути беше поканен Ярив Лернер, изпълнителен директор на "Ню Бояна филмс".

Интервюто потвърди напълно, че "Ню имидж" няма публичен разказ за мотивите си да купува половината от капитала на вестниците на Пеевски. Или поне г-н Лернер не е човекът, който може да изложи нещо смислено в защита на обявената сделка. Аргументите се сведоха до "вестниците са медия – и киното е медия".

"Дневник" отразява интервюто под заглавие "Хартията легитимира новината". Това е цитат, който си струва да бъде предаден – но в кавички. Ако ще се занимава с легитимиране на новини, кой би купил вестниците на Пеевски? Та те са цензурирали дори посланика на Германия.

И Агенция Монитор има коментар след появата на Лернер по бТВ:

"Добре е същата телевизия най-после да бъде прочистена от "журналисти" като Светослав Иванов, използващи националния ефир за осъществяването на елементарни манипулации в услуга на менторите му".

Инвестиционните намерения на реномирана компания като Nu Image Inc към печатните издания на Делян Пеевски за разлика от фалшивите новини, разпространявани от години по негов адрес от грантово зависимите медии на Прокопиев и сие, несъмнено са истинският лакмус за това кои са качествените издания на вестникарския пазар в България.

Прочистването от журналисти е препоръка, която точно г-н Ярив Лернер ще забележи, сигурна съм. По ред очевидни причини. Има текстове отвъд границите на журналистиката. Колкото и "Ню имидж" да има бизнес цели, които преследва – напоследък (паралелно с предварителния договор с Пеевски) компанията влезе в новините с договор с Националния филмов център (НФЦ) и промените в Закона за приватизацията.

Ще има ли сделка?

Да се върнем към 2014 г., която беше годината на изборите за Европейски парламент и Пеевски беше избран за евродепутат, също като Бареков и Станишев. Но не консумира поредния си избор.

Е тъкмо тогава през 2014 г. Пеевски "не беше собственик на медии" – и съответно не беше в регистъра на действителните собственици – и да се свързва с медии беше фалшива новина – нищо че говореше за "моите медии" – и Местан казваше, че Пеевски няма нищо, но "ако допуснем, че семейството му има", това е "под половин процент от всички медии".

Тъкмо тогава пак се беше появил реномиран инвеститор за качествените издания на Пеевски, който-не-беше-собственик – и това беше Пеги Халпени, за него и за О’Брайън и за консолидацията на ирландския медиен пазар трябва да се пише отделно. По-точно "Медия Мейкър Лимитид" (Media Maker Limited) Ирландия – еднолично дружество с ограничена отговорност, чийто капитал се притежава изцяло от физическото лице Патрик Халпени.

Дружеството стана известно с това, че е вписано два дни преди да се огласи публично сделката за придобиване на вестниците-на-които-Пеевски-не-е-собственик. Изискваше се решение на КЗК за придобиване на вестниците от Пеги Халпени – и КЗК взе положително решение. Но сделка нямаше.

Дали алгоритъмът ще се повтори – предстои да видим. Идват и избори за Европейски парламент'2019.

*Mediapool препечатва публикацията на медийния експерт проф. Нели Огнянова от нейния блог "Медийно право" с незначителна редакция. В оригиналния текст управляващият "Ню Бояна филмс" е наречен Ярив Лърнър. Проф. Нели Огнянова е доктор по право, доктор на политологическите науки и професор в Софийския университет "Св. Климент Охридски“. Преподава Европейско медийно право и Информационна политика на ЕС.

Споделяне
Още от Анализи и Коментари