Продадените спиртни бандероли намалели над 4 пъти, консумацията запазена

Продадените спиртни бандероли намалели над 4 пъти, консумацията запазена

Големи производители и вносители на спиртни напитки се срещнаха в петък с министъра на финансите Пламен Орешарски, директора на Агенция "Митници" Асен Асенов и шефа на Националната агенция по приходите (НАП) Мария Мургина. Според съобщението на  ведомството "са били обсъдени размерът на потребление на спиртни напитки в страната, броят на потребените бандероли, както и всички тенденции в сектора. Разгледани са били и възможните мерки за засилване на контрола срещу нелегалното производство на алкохол в страната."

Покрай предприетата тези дни данъчна революция във връзка с доходите на българите, министърът на финансите съобщи и за планирано повишаване на акциза за спиртни напитки и тютюневи изделия от догодина. Отделно в Европейската комисия се обсъжда вдигането на минималната ставка на налога за потреблението на алкохол, която прилага България в момента.

Според представители на алкохолния бизнес, участвали в срещата, действително разговорът бил формален и не отговорил на исканията и очакванията на производителите и дистрибуторите на спиртни напитки за затягане на контрола върху растящия сив сектор в бранша.

След като си казахме мнението защо става толкова голям сивия сектор, и посочихме 2-3 фирми, за които се знае, че използват бандероли, за които не е платен акциз, очаквахме, че ще се набележат конкретни мерки за действие от страна на митниците, коментира пред Mediapool Павлин Найденов, председател на Асоциацията на производителите, дистрибуторите и търговците на спиртни напитки. Вместо това Асен Асенов започна да обяснява колко били заети митниците с лицензирането на данъчните складове след промяната на закона и проблемите със селските казани, които били трудно контролируеми, допълни той.

По думите му малко време от дискусията било отделено на проблемите с плащането на акциза и фалшивите и повторно използвани бандероли. Представителите на бизнеса очаквали, че с министерството ще обсъдят конкретни мерки за засилване на контрола още от септември, но вместо това ведомството предложило тогава да се срещнат пак и да обсъдят отново проблема.

Според фирмите за алкохол поведението на трите ведомства неглижирало проблема, който е станал доста сериозен в последните две-три години.

Същото на практика сочи и доклад на Асен Асенов за дейността на митниците през първите пет месеца на 2007 г., предоставен на Mediapool от компания за спиртни напитки.

В документа се посочва, че съвместен анализ с НАП отбелязва тревожна тенденция през последните години за драстично намаляване на закупените бандероли за спиртни напитки. Докато през 2004 г. са използвани 112,9 млн. броя акцизни лепенки, 2005 г. броят им е спаднал на 60 млн. броя, а  година по-късно намалението стига до 25.9 млн. В доклада се посочва и практиката да се облепват бутилките с фалшиви или втора употреба бандероли, както и такива с по-нисък алкохолен градус и обем на напитката. Само на ГКПП-Капитан Андреево били заловени над З00 хил. фалшиви български акцизни бандерола, отпечатани в Турция.

Документът посочва също така, че ръстът на приходите от акцизи се дължи на повишаването на този налог. Постъпленията от акцизи от етилов алкохол през първите пет месеца на 2007 г. са по-малко от тези за същия период на 2006 г. с 16.4%, а физическият обем на тези стоки е намалял с 35.8 %.

"Една от основните причини, довели до намаляване на сумите за акциз е нелегалното производство извън лицензираните данъчни складове, както и недекларирането или декларирането в непълен размер на произведените акцизни стоки в лицензираните данъчни складове", пише в документа.

Парадоксално е, че се отчита намаляване на производството на ракия с над 2 млн. литра от 6 986 933 литра на 4 830 098 литра за година, докато в Министерството на икономиката и енергетиката са регистрирани нови производители на твърд алкохол и броят им е достигнал 111. Консумацията според други данни обаче се е запазила.

Приходите от акцизи са спаднали от 80.446 млн. лв. през 2005 г.на 78.407 млн. лв. през 2006 г., което според Агенция "Митници" надхвърля значително намаляването на производството на спиртни напитки.

Въпреки че в доклада си Асенов посочва като възможни мерки за повишаване на бюджетните постъпления от акциза върху спиртните напитки увеличаването на проверките в бранша, на срещата в петък такава мярка не била обявена. "За разрешаването на проблема с фалшивите и повторно използвани бандероли, в дългосрочен план следва да се анализират възможностите за прилагане на по-надеждни форми на защита, като например използването на капсули-бандероли по примера на Франция", пише още в документа.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?