Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Промените в Закона за пътищата - повече проблеми, отколкото решения

7 коментара
Промените в Закона за пътищата - повече проблеми, отколкото решения
Спорни текстове в Закона за изменение и допълнение на Закона за пътишата, касаещи винетките, тол-системата и концесията на автомагистрала "Тракия", скараха опозиция и управляващи за пореден път.

В един от спорните текстове се казва, че консеционерът на магистрала Тракия може да събира тол-такса "и/или да получава други плащания" от държавата. Представители на опозицията остро възроптаха срещу текста и видяха зад него сянката на договора и анекса за автомагистрала "Тракия". Законът трябваше да мине на второ четене в пленарна зала миналия петък, но времето на депутатите не достигна и окончателното гласуване остана за сряда.

Евгени Чачев, депутат от ДСБ, и Иван Иванов, член на Комисията по транспорт и съобщения от ДСБ, видяха начин правителството да генерира корупционни практики.

Чачев каза, че "става дума за широко отваряне на вратата за сключването на корупционни договори – подобни на този за автомагистрала Тракия". "Предлагаме след "тол-такса" да се постави точка и частта "и/или да получава други плащания включително от страна на концедента" да отпадне, каза Чачев.

Целесъобразност на заместващите плащания?

Според опозицията скандален е и текстът, уреждащ задължението на държавата за изплащане на заместващи плащания към концесионера на магистрала "Тракия".

Концесионерът ще представя одитирани финансови отчети за предходната финансова година, на чиято база в едномесечен срок държавата превежда по сметка на концесионера недостига за предходната финансова година. Българският и международният опит с т. нар. одитирани отчети показва, че много често те допускат сериозни пропуски (най-драстичен в това отношение е случаят с фалита на Американския гигант "ЕНРОН”), които в случая с автомагистрала "Тракия” ще доведат до значителни финансови загуби за националния бюджет.

Това е и заключението на междинния доклад от разследването на "Трансперанси Интернешънъл – България" за договора за изграждането на автомагистрала Тракия. От друга страна, такъв ред за изпълнение на задълженията на държавата за изплащане на заместващи плащания към концесионера крие потенциал за корупционни практики сред отговорните за контрола и определянето на размера на конкретните плащания държавни органи, казват от "Трансперанси". Това мнение твърдо се застъпва и от опозицията. С промените в Закона за пътищата т. нар. заместващи плащания ще се узаконят.

Йордан Мирчев, председател на транспортната комисията, която разгледа промените на второ четене миналата седмица, напомни, че този текст е от приетия преди година и половина текст за Закона за концесиите. "Да не се връщаме в 2005 г. В договора за концесията на "Тракия" пише, че когато няма достатъчно трафик плащанията се уреждат между концесионера и концедента. Но след това тези средства се връщат. Да не се връщаме назад. Мина толкова време, че магистралата вече можеше да е пусната в експлоатация", заяви Мирчев.

"Това, че в закона за концесиите има корупционни практики, не означава че трябва да ги мултиплицираме във всички останали закони", възрази Чачев. Според него "на практика всички корупционни практики от автомагистрала "Тракия" ще ги приложим за в бъдеще с приемането на този текст."

Винетка, тол-такса или електронна евровинетка?

Въпреки, че Комисията по транспорт и съобщения, и всички, работили по промените в Закона за пътищата, стигнаха до заключението, че по републиканската ни мрежа може да се събира само един вид такса, изглежда все още не е ясно каква ще е тя. В момента действа винетната такса, а според концесионния договор за магистралата, плащанията ще се събират чрез тол-система (заплаща се за изминато разстояние). Тол-таксата трябва да бъде въведена още през първите месеци на 2010 г.

Размерът на винетката за всички категории превозни средства ще продължава да се определя от правителството, размерът на тол-таксата за изминато разстояние ще зависи от техническите характеристики на пътя, изминатото разстояние и от категорията на автомобила. За ползването на мостове, тунели и проходи могат също да се въвеждат такси.

Има още няколко начина за заплащане на такса за преминаване през републиканската пътна мрежа. Един от тях е т.нар. електронна евровинетка. Предложения за въвеждането на евровинетката имаше и от Божидар Данев, председател на Българската стопанска камара (БСК) преди година. Според договора от Лисабон, подписан от всички държави-членки и касаещ бъдещето на Европейския съюз, след 2013 всички страни от алианса трябва да въведат евровинетката, обясни Евгени Чачев. А сега веднъж ще се плаща за изграждане на тол-ситема и няколко години след това и за въвеждането на електронната евровинетка.

Изграждането на тол-система на принципа на разширения на магистралата, създаване на съответни павилиони – и по магистралата, и по отклоненията ще струва около 80 млн. евро по предварителни изчисления. В тази сума са включени разходите за отчуждаване на земи (тъй като става дума за допълнителни разширения на магистралата) и за изграждане на павилиони.

Според председателя на БСК с тези 80 млн. евро би могло да се въведе направо електронна евровинетна система в цяла България и да се предопредели използването ѝ и при другите инфраструктурни проекти.

Като предимства на системата се посочват намаляването на инвестиционните разходи и на времето за въвеждане в експлоатация на съоръженията, избягване на спирането и задържането на превозните средства, а също и на корупционните практики.

Освен това с електронната система се постига и надеждна статистика на транспортния поток, което не е за подценяване предвид това, че се очертава държавата все пак да компенсира концесионера на магистрала "Тракия“ в случай на недостатъчен трафик.

Електронната евровинетка е част от глобалната сателитна система за навигация и позициониране "Галилео". Проектът се инициира от ЕС и е определен като приоритет №1 на Еврокомисията за периода до 2020 г. Общата му стойност е 3.4 млрд. евро, но България и до момента не се е включила в него.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. коректор
    #8

    ДАВА ПОВЕЧЕ РЕШЕНИЯ ОТ КОЛКОТО ПРОБЛЕМИ?ПОСОЧЕТЕ ПОНЕ ЕДИН !!!!!! - 1 !!!!!!!!!!!!!!.....ЕДИН ПОНЕ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ВСИЧКИ ТЕ СА ИЗРАЗ НА ЦЕЛЕНАСОЧЕНАТА "ДЪРЖАВНА" ПОЛИТИКА НА бкп ЗА УНИЩОЖАВАНЕ НА ДЪРЖАВАТА НИ И ПРЕВРЪЩАНЕТО Й В ЦОКЪЛ ЗА ДРУГАРСКИЯ ПАМЕТНИК!!!

  2. Петко Костов
    #7

    От всеки литър гориво във Мин. на финансите влиза "акциз" Вцяла Европа тези средства се използват за текущо поддържане и стройтелство на пътната мрежа.Такъв беше закона за пътищата в България до 2001г. След тази дата акциза влизапак в Министерството на Финансите, но допълнително се въведоха "Винетките" с промини в закона за пътищата. Те са де факто втори данък. Само в България и Румъкия Винетките се отнасят за двулентовата пътна мрежа на страната.Сега отново за магистрала "Тракия" мафиотските структури

  3. НИКИ
    #6

    ТРЯБВА ДА ИМАТ КЯР ОТ ЦЯЛАТА РАБОТА.НАЛИ ПО ТАЗИ ДОГОВОРКА ЩЕ СИ ПОЛУЧАТ КОМИСИОННИТЕ.

  4. Хипократ
    #5

    Няма нищо лощо в Закона за пътищата и ЗК да има възможност да се извършват компенсаторни плащания към частния партньор. Такава например е системата в Англия (availability payments), които зависят не от трафика, а от тов в какво състояние се подържа магистралата. Там тол магистрали почти няма. Въпросът е да се вземе политическо решение как ще се финансират пътищата-чрез винетки или тол, защото неможе и по двата начина. Ако няма тол, то плащанията към частния партньор трябва да идват от винетките и

  5. dejo
    #4

    В Унгария, например, успоредно на магистралите има алтернативни междуградски пътища. Някой минавал ли е по някой от тези в България? Аз миналата седмица пътувах София-Пловдив, тъй като ми се наложи да дърпам автомобил, състоянието на пътя около Вакарел е плачевно. Каква алтернатива оставят българските "социалисти" на по-бедните граждани?

  6. рекс куркин
    #2

    това каква такса ще плащам ми е през тоя та оттатък.в края на миналата годи ми съставиха акт че управлявам автомобил без винетка, добре не възразявам КАТ си гледа работата и то полицайте дето са на пътя, но тези дето са по канцеларийте саботират държавата. от декември до сега три пъти ми удължават акта защото не са ми изпратени документите от София до Пловдив те да бяха изпратили някой пеша от София до сега щеше да допълзи до Пловдив. писна ми от безхаберието на дребните души от средното управленско

  7. юрист
    #1

    Много е странна тази "многофункционалност" на господина Мирчева. След като "оправи" телекомуникационния закон, сега пак "оправя" Закона за движение по пътищата, но разбира се само по поръчките, които са му дадени и конкретно финансирани към него... Справка-при Закона за електронните съобщения се срещаше с всеки от големите опрератори и им обещаваше да прокарва удобни за тях текстове, ако го подкрепят датане шеф на регулатора... Нейсе не успя горкия там, та сега може да се е прицелил за друга службичка....

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.