Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Проверка на държавното имущество

14 коментара
Проверка на държавното имущество

За съжаление през миналата седмица остана без нужното внимание едно важно изявление на председателя на Сметната палата на България. Г-н Валери Димитров обяви, че подопечното му учреждение ще започне преглед на начините, по които де факто се управлява държавното имущество.

Става дума за програмен одит на сделките с частна държавна и общинска собственост, за замените и апортите на имоти в търговски дружества и за управлението на дяловете, придобити на основата на тези апорти.

Защо е добра идеята?

1. Идеята бележи дълбинна промяна на възгледа за раздържавяването и механизмите на използване на обществени фондове за частни цели.

Първо, досега приватизацията неправомерно се смяташе за основен канал за прокарване на стопанско влияние на партията (партиите) на власт. Бившият прокурор и някои народни представители употребиха невероятни усилия за доказване на няколко откровени заблуди:

че държавните предприятия са имали към определен момент някаква относително голяма стойност – между 22 и 32 милиарда лева или евро – според настроението на говорещия;

че е имало възможност тази цена да бъде договорена в процеса на приватизация, въпреки загубата на пазари, изкуственост, фундаментална изостаналост и производството предимно на загуби;

че сделките са били фактически противозаконни, макар да бе очевидно, че законът за приватизация даваше възможност за голямо богатство от методи на приватизация и привилегии при легитимно приети процедури, отговарящи в общи линии на обществените очаквания, колкото и объркани да са те;

че държавата - прокурорите в частност - могат да възстановят и „справедливостта” и „загубите”.

2. От създаването ѝ до 2005 г. Сметната палата се съсредоточаваше най-вече върху изразходването на вече събраните средства на данъкоплатците. Не е известен опит за преглед на управлението на активи като недвижими имоти и на механизмите на вземане на решения за преобразуването на публичната държавна и общинска собственост в частна такава. Иначе казано, преди г-н Димиторв Сметната палата четеше чл. 5 от закона, с който е създадена и регламентирана, твърде буквалистки. В тази разпоредба са описани видовете одит, провеждан от палатата. Сред тях никъде собствеността (общинска и държавна) не е назована пряко, макар да е очевидно, че финансовите средства, формиращи бюджетите, да са подвид на собствеността.

3. Фактическите активи, които управлява правителството (централно и местно) са много повече от тези на държавните предприятия и чистите финансови (парични, касови и касово налични) средства. Става дума за земи, гори, пътища, води и водни ресурси, подземни и надземни богатства, плажна ивица, паметници на културата, флора, фауна, честоти, геостационарна орбита и пр. Тяхната вероятна стойност е необозримо по-голяма от стойността, която и най-неграмотните оптимисти приписват и приписваха на държавните предприятия.

Стойността е онова, което хората ценят и от което се нуждаят, цената – онова, което те са готови да заплатят.  За разлика от състоянието на предприятията през 1990-2004, което предизвикваше сравнително нисък интерес, когато бяха продавани, другите активи – днес частна държавна и общинска собственост - са сравнително търсени.

4. Общото между предприятията и другата държавна и общинска собственост е, че самото право на собственост произтича и се опосредява от механизмите на представителната демокрация: изборните органи на управление и подчинената им относително несменяема изпълнителна администрация упражняват това според мандат, даден от избирателите.

Докато правилата на раздържавяване на предприятия предизвикваха и продължават да предизвикват обществен дебат, недоволство и желание за нещо по-добро, правилата за управление на собственост са относително ясни и надеждни, каквито законите за собственост в България всъщност винаги са били (ако изключим периодите на извънредно законодателство и насилствено преразпределение).

Най-вероятно установяването на правомерност или неправомерност на управлението държавната и общинска собственост е сравнително лесно.

Рисковете пред осъществяването на идеята

Дяволията обаче е в детайлите. Г-н Валери Димитров с право отбелязва, че “има натрупани дългогодишни изключително негативни практики” и че сделките чрез апорт и замени “са най-рискови”.

Особеностите, които могат да блокират осъществяването на тази иначе похвална идея, са следните.

Известно е, че най-активно тези сделки се извършват, когато мандатът е изтекъл и централните и местни управи са всъщност преходни, вече временно изпълняващи своята длъжност. Това е характерно за всички преходни, предизборни периоди.  Включително и за периода на междувластието през 2005 г. Затова през 2005 г. сделките, които г-н Димитров ще одитира, бяха по-видими от други периоди на междувластие, а и самият период бе по-дълъг от обикновено. 

Мандатът на г-н Димитров е достатъчно дълъг, за да му гарантира независимост от собствената му партия. Остава да му пожелая успех.

Държавната и общинската собственост са всъщност скрити. До съответния регистър имат достъп само служителите, но не суверенът и зрителите, от чието име се извършва управлението на собствеността. Редица министерства – това на отбраната, вътрешните работи и дори това на културата – са засекретили като служебна тайна собствеността, с която разполагат. А уредбата на регистъра на държавната и общинска собственост е фактически засекретила повторно тази тайна.

При шепа бюрократи с “право” на достъп до регистъра има безкрайно много физически и юридически лица, чиито стопански дейности зависят от информацията, която е заровена в регистъра. Най-вероятно те по някакъв начин осигуряват получаването ѝ.

Проблемът на Сметната палата не е в това, че тя няма достъп, а в това, че неправилно, недемекратично и аморално ограниченият достъп на гражданите вероятно е създал практика за лошо водене на документация и съзнателно създаване на подвеждаща документация.

Това прави задачата на г-н Димитров времеемка, трудна и крайно неблагодарна.  В момента, в който одитът бъде завършен, възможно е да се окаже, че той е непълен или вече безмерно остарял, за да се предприемат някакви правораздавателни действия.

От тази ситуация има три изхода  Първият е да се работи бързо и по следите на събитията, т.е. от 2005 г. назад във времето.  Вторият е да премахне закритостта на регистъра на държавна и общинска собственост и да се изисква всички решения по повод собствеността да бъдат безусловно, лесно и безплатно достъпни за широката публика, за гражданството. 

Сегашната уредба на тази материя позволява шикалкавене и изисква прекалено големи усилия за намирането на въпросната информация.

Гражданството предпочита да бъде рационално невежо по въпроса, а това затруднява и работата на вътрешните контролни органи, и работата на сметната палата.

На трето място, задачата изисква известно разширително тълкуване на правото на палатата да докладва, да разпространява резултатите от своите одити и проверки и да прави препоръки за подобряване на съществуващата уредба на публичността.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. expert
    #14

    Нека Красен Станчев да приложи същия професионален подход и да оцени капацитета, знанията, опита и политическия кураж на Сметната палата да извърши проверка на управлението на имуществото. Този съществен риск, кой знае защо, е пропуснат от автора и той е предпочел да посочи обичайните извинения за бюрокрация, липса на точна и документирана отчетност и т.н. като рискове застрашаващи успеха на одита.

  2. шафьорче
    #13

    точно така expert. но не забравяй и политическата воля на г-на валери димитров, виден царист-икономист. доколкото си спомням в предизборните си бръщолевения през 2001 заристите, особено говедото милен велчев, говореха за намаление на данъци, някои даже да станат нулеви?! после за 4 години не намалиха нито един данък, даже с 1 пункт. накрая на мандата, когато се разбираше че май няма да спечелят изборите, говедото милен велчев, отново започна да говори за намаления на данъци, десни възгледи и

  3. Sin
    #12

    Соц. завод за обувки можел бил да произведе толкова обувки, че да обуе цяла Европа. Само дето никoй не му искал тези обувки ( галоши ). Е, не всички до един мислели така. Имало и съгласни цял живот да ходят с галоши и ватенки. А една част от тях били горди дори, горди че носели най-големите ватенки и галоши на Балканския полуостров. А една още по-малка част дори и днес твърди, че още са горди. Тази гордост ги и крепи - не им е нужно да работят. Те се хранят с духовната си храна ! Никак не са завистливи и не се радват на чуждото нещастие. Дали ?

  4. xyz
    #11

    tova maj ne e krassen stanchev...

  5. www.iskamoshtemnogo.blogspot.com
    #10

    V spora se rajda istinatawww.iskamoshtemnogo.blogspot.com

  6. kosio
    #9

    ...

  7. kosio
    #8

    ...

  8. хихи
    #7

    ...ровят пенсионерите като вас, които така и не се научихте да работите, и все чакате някой друг да ви оправи, от запад или от изток, отпред или отзад.Ние не ровим в кофите, а работим. И имаме. А вие си ровете в кофите. Така ви се пада. Защото сте комунистически идиоти.Аз утре сутринта отивам до Уолмарт да си купя банани за 48 цента на паунд, демек 1,70 лева на килограм. И телешко без кости за $2,20 на паунд, демек 7,80 лева на килограм. И това при доход $1500 на седмица. А бензина си го наливам

  9. nezavisim
    #6

    някои картуни по далеч от носа си не виждат,така промит им е мозъка или пък го нямат.Забравиха че са лекувани без да заплащат,че са учили без да плащат,че родителите им са имали достойни старини и че престъпността я нямаше.Че всеки е имал достойна работа и уважение.Лошооооо.....ей......много лошо беше тогава трапезата беше препълнена,без банани и портокали:)Да му се невиди видите ли нямахме цитрусови плодове на масата,ми как може бе,като не знаете ха сега яще обелките им и ровете в боклукчийските кофи.Простотииииииииииии до шия.

  10. хихи
    #5

    Едновремешната соцдържава за един месец била произвеждала всичко, което сегашната произвежда за година. Стахановеца здраво го е хванала склерозата.Едновремешната соцдържава произвеждаше един вид кисело мляко, два вида хляб, един вид дрехи, много малко месо, за захар и олио се нареждахме на опашки и можехме да купим само ограничени количества, да не говорим за режима на тока и хроничната купонна система. Продажбите под тезгяха на приятели само допълват картинката. Дънки и анцузи бяха "луксозни стоки,"

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.