Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Растат жалбите от условията в срочните договори на мобилните оператори

13 коментара
Растат жалбите от условията в срочните договори на мобилните оператори

Все повече жалби, че мобилните оператори нарушават правата на потребителите със срочните договори, получават омбудсманът на Република България Гиньо Ганев и Асоциация "Активни потребители", съобщиха от неправителствената организация в сряда.

Едно от основните оплаквания е, че “Виваком“, “Мобител“ и “Глобул“ създават затруднения при прекратяването на изтичащия договор за доставка на услуги и подновяват автоматично срочния договор за същия срок и при същите условия. Ако абонатът упорства в отказа си, му се начисляват нереално високи неустойки с оправдание за нанесени на съответния оператор пропуснати ползи, които обаче съвсем не са толкова, колкото им взема телекомът.

След проверка на сигналите обмудсманът е стигнал до изводите, че операторите на мобилни и интернет услуги нарушават правото на избор на потребителите и прилагат методи, които затрудняват клиентите да прекратят договорите си.

Случва се например служителите да регистрират със закъснение подадено от абоната в срок предизвестие. Някои оператори изискват допълнителни действия по прекратяването, които не са посочени в индивидуалните договори, упорито и нежелано увещават клиентите си или им дават невярна и заблуждаваща информация. Чрез тези действия компаниите злоупотребяват с влиянието си и натрапват на потребителя търговско решение, което той не би взел без подобни агресивни и/или заблуждаващи търговски практики, се посочва в констатациите на омбудсмана.

Ако клиентът не е доволен от услугата и се откаже от договора в първия месец след подновяването, трябва да заплати санкция от 12 или 24 месечни вноски, без да е ползвал услугата. Неустойката е несъразмерно висока спрямо щетите, които мобилният оператор би претърпял. С автоматичното подновяване потребителите получават същата услуга на същите цени, а доставчиците не генерират нови разходи, нито алтернативни загуби поради смяна на тарифен план или друга причина, аргументира се защитникът на обществените интереси.

Той също така смята, че политиката на операторите съдържа признаци на нелоялна търговска практика, защото оказва влияние върху икономическото поведение, което потребителите биха следвали, ако не бяха обвързани с размера на неустойките.

Мобилните оператори злоупотребяват с икономическото и информационното си превъзходство, смята омбудсманът и сезира за това министъра на икономиката, енергетиката и туризма, Комисията за защита на потребителите, Комисията за защита на конкуренцията и самите телекоми.

Той им препоръчва вече при сключването на договорите да изискват изрично съгласие на абоната относно допълнително предлаганите услуги и продължаването на договора, вместо да прилагат досегашния изричен отказ. Операторите трябва да напомнят на абонатите си (например с есемес), когато срокът на договора им изтича, както правят за дължими сметки по месечната фактура, смята омбудсманът.

При предсрочно прекратяване на подновен срочен договор от страна на потребителя, неустойката да бъде съизмерима с щетите, които компанията би понесла, предлага още Гиньо Ганев.

Процедурите по прекратяване на договорите да бъдат ясни и разбираеми за потребителите и да спестяват време. При подадено предизвестие за прекратяване на договора, дори и при неплатена дължима сума, услугата да спре да се предоставя, а задълженията да се търсят по досега съществуващия ред, препоръчва общественият защинтик на телекомите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ДО ГИНЬО
    #14

    Супер, разбрахме, че има и омбудсман в тая скапана държава, каде беше до сега господина. Май ще трябва да работи денонощно за да се справи с всички, които дерът народа

  2. излъгана
    #13

    Ха, а на мен нещастниците от ГЛОБУЛ упорито твърдяха, че са ми пратили смс, с който ме били уведомили, че договорът ми изтича. Сега разбирам, че най-нагло са излъгали. Четейки статията разбирам, че и за още доста неща са ме излъгали. Мизерници!!!!

  3. mitko
    #12

    Виваком са най-големите обирджии. При тях е практика отказване на прекратяване на договора. Не само това, ами и боравене с огромен набор от лъжи и измами с цел заблуждане на клиентите! Хора, четете внимателно договорите си с тях или най-добре стойте далеч от тях и техните "услуги".

  4. Бой по тиквата
    #11

    Договорът е споразумение между две равноправни страни!

  5. Писна ми
    #10

    Кажи как се откачи, че аз направо откачих от тях...

  6. клиент
    #9

    Ама те всичките са еднакви!Ако знаете с какъв зор се откачих миналата година от МТЕЛ !Не че другите са по-хубави,но от хайдука мтел ми беше писнало 8 години!

  7. гудю
    #8

    Изнудването датира отпреди 15 г, продължава и сега. Нереалновисоките цени към стационарни и обратно, принуждава дори хора, които малко говорят, да си вземат мобилен. Аз още устисквам и не ползвам друго, освен домофон.

  8. клиент
    #7

    как се откачих?ПО техния метод с предизвестие от месец/пишеше го с малки букви/.Познай колко пъти се обаждах-3пъти исках да го прекратя и все нещо-утре,вдругиден;накрая поисках писмено потвърждение ,че искам прекратяване на договора.Тогава приеха предупреждението.Абе изроди абсолютни.И им ходиш на крака ,иначе няма.

  9. 07
    #6

    Сега за трите пирани....Ами аз реших да съм на ваучер..Принципно не съм дрънкало и който му трябвам да звъни..Как така едно помощно средство ще ми диктува живота?Да ходя в тоалетната с него на шията?.. Не, не става..А стационарния го ритнах преди 10 години.Внимавайте, братя, с опцията Нет на мобилката.. Такива сметки ви набутват, че има да се чудите..

  10. pak az
    #4

    M-Tel daze ne si prawjat truda za izprashtane na SMS! Neshtastnici!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.