Разгаря се войната между Нова ТВ и малки кабелни оператори

Те искат прозрачни цени, телевизията обвини някои от тях в пиратство на програмите й

Разгаря се войната между Нова ТВ и малки кабелни оператори

Започналият в началото на януари конфликт между медийната група "Нова Броудкастиг Груп" и членовете на сдружението на кабелните оператори "Клуб 2000", което се оплака от нейния ценови диктат, се разгаря.

Тогава медийната група обяви за спекулативни твърденията на кабеларките, че им вдига цените за следващите три години необосновано, без яснота каква е цената на тв програма за един абонат и тарифите са различни за различните дружества. Сега "Нова Броудкастинг груп" обвини част от операторите в незаконно излъчване на каналите ѝ. Телевизията публикува на сайта си списък на операторите със сключен договор за разпространение на програмите ѝ.

"Списъкът ще се обновява на регулярна база, а целта е да помогнем на крайния потребител при избора на коректни платформени оператори, които могат да гарантират законното излъчване на програмите на компанията", се посочва в съобщението на медийната група. В него се допълва, че Нова ТВ подхожда по открит и професионален начин към партньорствата си с всички платформени оператори – кабелни, сателитни и интернет, малки и големи, национални и локални.

"За съжаление нерегламентираното използване на телевизионно съдържание от определени оператори е феномен без прецедент в рамките на Европейския съюз и значим по мащабите си проблем за България", казват още от медийната група. И допълват, че пиратството на телевизионно съдържание обогатява незаслужено и единствено собствениците на съответния разпространител като ощетява създателите и потребителите на телевизионни услуги, както и коректните оператори, които са уредили правата си за излъчване на каналите.

Списък на непиратите

Затова и е публикуван списъкът с 67 дружества, подписали договор с "Нова Броудкастинг груп", за да може зрителите да се ориентират дали техният оператор е коректен. В същото време според данните от последния актуален доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2016 г., регистрираните кабелни оператори са 326, след като 29 от тях са спрели дейност. Реално обаче преди година услуги за разпространение на тв програми са предлагали 243 дружества. Това означава, че основната част от кабелните оператори нямат договори с Нова ТВ, което противоречи на твърденията ѝ от преди две седмици, че "има търговски договорки с над 90% от операторите на пазара".

От "Клуб 2000" коментираха пред Mediapool, че "Нова Броудкастинг груп" няма как да установи физически дали всички оператори, които нямат договор с нея или той е бил прекратен, не излъчват каналите ѝ.

Запитани колко случая на пиратство е установила телевизията, как е станало това и какви действия се предприети срещу незаконното разпространение, от пиар отдела на "Нова Броудкастинг груп" обявиха, че не могат да коментират това, тъй като е от компетенциите на правното звено на компанията.

Относно обвиненията на кабеларките от преди две седмици, че телевизията ги подлага на ценови диктат като необосновано вдига тарифите си, медийната група обяснява това с инвестициите ѝ в оригинална българска продукция, подкрепата на български филми и сериали на всички платформи и "многообразие от първокласно забавно и публицистично съдържание", както и непрестанното разширява портфолиото си от телевизионни продукти. За пример е дадено придобиването на правата за излъчване на софийския тенис турнир от АТР 250 с участието на Григор Димитров през февруари.

Оператори искат еднакви цени на канал за абонат за всички

Сдружението на кабелните оператори "Клуб 2000, голяма част от чиито членове са отказали предлаганите им от Нова ТВ тригодишни договори до края на 2020 г., обаче има претенции не само срещу увеличението на цените, което за някои от дружествата стига до 60 процента за излъчването през 2020 г. То смята, че компанията подхожда нелоялно като настоява за цена на предлагания от нея пакет програми, без да е ясно как е формирана тя.

От предоставени на Mediapool различни оферти на "Нова Броудкастинг груп" към оператори, които са отказали да удължат договорите си, става ясно, че телевизията наистина предлага крайна цена за определен брой абонати, която е различна за различните оператори и не е ясно как се формира тя.

Представители на "Клуб 2000" коментираха, че отдавна настояват всички създатели на тв съдържание да следват практиката на чуждите телевизии, работещи на пазара у нас – да предлагат и публикуват твърдата си цена за един абонат за всеки свой канал. Така всеки оператор на база своите клиенти може да прецени кои тв програми да избере и как да ги комбинира.

Когато цената зависи от качеството...

Вместо това Нова ТВ пакетира съдържанието на повечето си канали и не оставя избор на разпространителите, посочват от сдружението на кабеларките. То дава за пример основния конкурент на Нова ТВ - бТВ, която е остойностила всяка своя програма за брой абонат, макар че тази телевизия пък иска различни цени за SD и HD програмата си. Според операторите това не е редно, тъй като дефиницията за тв програма включва времето за излъчване и съдържанието на даден канал, но не и техническото качество на излъчването.

Залезът на традиционната телевизия от дома

Фактически разгорялата се война между Нова ТВ разкрива особеностите на българския телевизионен пазар и настъпващите промени в условията на развитието на интернет телевизията в последните години и практическото вкарване на тв програмите в мобилните устройства. Така мобилните оператори станаха съществена конкуренция на кабелните в разпространението на тв съдържание. В доклада си за 2016 г. КРС посочва, че се запазва тенденцията традиционната телевизия да губи все повече от своите позиции, за сметка на персонализираните телевизионни услуги, предлагани чрез интернет или чрез свързани устройства.

Реално през 2016 г. доставчиците на интернет телевизия (IPTV) са увеличили приходите си над шест пъти спрямо 2014 г. до 195 млн. лв., а абонатите им са нараснали до 15.7 на сто от всички потребители на телевизия. За сравнение приходите на кабеларките за същия период са паднали с 11.5 процента, а делът им на пазара се свива от 42.4% до 33.2 на сто през 2016 г. Реално техните клиенти са погълнати от IPTV и от сателитните оператори, чийто дял за тригодишния период се е увеличил от 46.7 на сто до 51.1 процента от целия пазар.

Всичко това показва, че кабелните оператори са подложени на обективен силен пазарен натиск, но според техни представители към това се прибавя и този на нелоялната конкуренция и злоупотребата със силни позиции, какъвто според тях е случаят с "Нова Броудкастинг груп".

Още по темата
Още от Бизнес