Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Разходите за бюджетни заплати нараснали с над 55% от началото на годината

7 коментара

Наскоро Министерството на финансите оповестите данните за изпълнението на консолидирания  бюджет до края на месец април. Това е добър повод за преглед на текущата ситуация в тази област, който би могъл да бъде полезен от гледна точка на обсъжданията на бюджета за следващата година и за възможността за провеждане на по-нататъшна реформа.

Приходите в консолидирания бюджет през първите четири месеца на 2006 г. достигат 6 172.6 млн. лв., което представлява нарастване със 7.2% спрямо същия период на 2005 г. Растежът на разходите е по-бавен и размерът му е 4.2%, с което те достигат 5 040.8 млн. лв., а в резултат от това временният излишък е в размер на 872.9 млн. лв. или с почти 200 млн. лв. по-висок от миналата година.

Изменението на разходите спрямо предходната година е неравномерно разпределено. Прави впечатление голямото нарастване на разходите за заплати и възнаграждения на персонала с 55.5%, както и на свързаните с тях разходи за социални и здравно-осигурителни вноски – 38.9%. Това развитие се получава въпреки обявеното намерение за намаляване броя на администрацията с 10% от 1 април, както и опитите за оптимизиране на разходите в образованието и здравеопазването. На практика нито в образованието, нито в администрацията се случи нещо до момента, докато в здравеопазването бяха предприети някои действия, но все още е рано да се даде точна оценка за ефектите от тях. Като цяло обаче, остава впечатлението, че за всички посочени области се отделят твърде много средства, а получените срещу тях услуги не са достатъчно качествени.

При този доста висок темп на растеж на разходите за заплати изглеждат абсурдни исканията на синдикатите за допълнителни повишения през тази година. Изглежда, че макар и неявно се изпълняват някои от предизборните обещания на Българската социалистическа партия, отнасящи се за служителите в бюджетната сфера. Това става за сметка на хората, които действително създават стойност в страната – работещите в частния сектор, от които се изземват тези пари.

Като положително развитие може да се разглежда понижаването на разходите за текуща издръжка със 17.7%, както и на субсидиите с 59.1%. Все пак в тези направления трябва да се има предвид твърде високата база от миналата година, както и промените при отчитането на някои разходи, което прави съпоставката с предходните периоди трудно осъществима. Що се отнася до разходите за лихви – в резултат от предприетите операции по изплащането на външния дълг преди падежа там разходите действително се понижават с 8.9%, докато поради преструктурирането се повишават разходите за обслужване на вътрешния дълг с 11.7%.

Приходите от всички данъци се повишават, като изключение правят тези от осигуровки, които се понижават с 2%. Обяснението за това може да бъде намерено в понижаването на пенсионната осигуровка от 29% на 23% от осигурителния доход, което представлява фактическо намаление в общия размер на осигуровките с около 1/6 спрямо 2005 г. Трудно може да се получи ясна представа дали се реализира фактическо “излизане на светло” на част от икономиката. Все пак средният осигурителен доход се е повишил с около 6%, докато официалната заетост с около 4%.

Най-голямото нарастване спрямо съответния период на 2005 г. се наблюдава при приходите от данъка върху добавената стойност – с 290 млн. лв. или 20.5%. Това се дължи на повишения размер на внос на стоки от чужбина, съществена причина за когото е нарастването на цените на петрола на международните пазари, както и тези на някои други основни суровини.

Като негативна тенденция се очертава значителното забавяне на процеса на приватизация от началото на годината. Приходите от това намаляват над 50 пъти и са едва 21.6 млн. лв., тъй като не са реализирани никакви сделки. През следващите месеци се очаква промяна в собствеността на няколко топлоцентрали, но поради сложните процедури е възможно сделките да не бъдат осъществени до края на годината. Това е израз на липсата на воля сред управляващото мнозинство да продължи процеса на раздържавяване и на стремежа да се запази зависимостта на по-голям дял от работещите от политиката на държавата в някои области.

Данните от началото на годината дават основание да се прогнозира преизпълнение на приходите в консолидирания бюджет за поредна година. Неговият размер ще е от порядъка на поне 1 млрд. лв. при точно изпълнение на предвидените – т.е бюджетните приходи ще достигнат поне 19.3 млрд. лв.

Този излишък означава, че пред 2006 г. би могъл да се премахне почти изцяло корпоративният данък или данъкът върху личните доходи, или осигуровките да се намалят с още 9 процентни пункта. За съжаление това не се случи и по тази причина нарастват възможностите за увеличаване на бюджетните разходи, докато се намаляват стимулите в частния сектор, който в действителност създава новата стойност в икономиката. Резултатът от това ще бъде и по-нисък растеж като цяло в по-дългосрочен период.

Таблица: Данни за изпълнението на консолидирания държавен бюджет от началото на годината до април включително

 

2005

2006

промяна

Приходи и помощи

5759.6

6172.6

7.2%

Данъчни приходи

4585.2

5040.8

9.9%

Осигуровки

1364.5

1336.6

-2.0%

Корпоративен данък

483.2

585.9

21.3%

Данък върху дивидента и доходите

28.3

42.6

50.5%

Данък върху доходите на физическите лица

396.5

400

0.9%

Данък върху добавената стойност

1412.8

1703

20.5%

Акцизи

618.5

661.6

7.0%

Мита и митнически такси

112.4

127.8

13.7%

Други данъци

67.8

73.6

8.6%

Неданъчни приходи

1114

1018.3

-8.6%

Помощи

60.5

113.6

87.8%

Разходи

5086.4

5299.7

4.2%

Заплати и възнаграждения на персонала

521.9

811.4

55.5%

Социални и здравно-осигурителни вноски

187.5

260.5

38.9%

Текуща издръжка

1317.7

1084.7

-17.7%

Лихви

372.8

353.9

-5.1%

Лихви по външни заеми

303.3

276.3

-8.9%

Лихви по вътрешни заеми

69.5

77.6

11.7%

Социални разходи, стипендии

1951.8

2261.6

15.9%

Субсидии

301.6

123.3

-59.1%

Капиталови разходи, прираст на държавния резерв и изкупуване на земеделска продукция

433.2

404.5

-6.6%

Трансфери, нето

0

0

 

Дефицит/излишък

673.2

872.9

29.7%

Финансиране

-673.2

-872.9

29.7%

Външно финансиране - нето

-1512

-872.9

-42.3%

Вътрешно финансиране - нето

-232

-32.8

-85.9%

Приватизация, придобиване на дялове и акции и възмездни средства - нето

1070.8

32.8

-96.9%

Приходи от приватизация

1111.2

21.6

-98.1%

Източник: Министерство на финансите

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. kosio
    #7

    Ама кой да чете. Явно управляващите не ги интересува благоденствието на народа, а само личната изгода. А, и защо да не е така, като на "народът" не му пука кого избират и с гордо вдигната глава се обявяват като част от "партията" на негласувалите - партията на глупаците...

  2. Мнение отвън
    #6

    Два коментария: би било добре авторът преди да прави анализ кое как се е повишило или понижило да погледне промените в бюджетната класификация. Скокът на разходите за заплати и намалението на тези за текущата издръжка са в резултат на това че разходите за отбрана и сигурност вече се разпределят на тези два елемента вместо да се дават като обобщена сума изцяло в издръжката. На практика нито разходите за заплати са скочили толкова нито са намалели тези за издръжка. А освен всичко друго намаляването

  3. tsetso
    #5

    za svedenie na avtora, razhodite za zaplati v dyrjavnata administracia se uvelichavat, tyj kato ot tazi godina v tiah se vkljuchvat i zaplatite v sektora na otbranata, koito do minalata godina se klasificiraha na otdelen red v budgetnata statistika - "otbrana i sigurnost". vsichko tova, razbira se, go pishe v obzorite na AIAP, no koj da chete...

  4. преподавател
    #4

    заплатите ни са същите от юни,2005 г. Щом толкова са нарастнали разходите, проверете къде отиват тези пари, защото те не са дошли при нас

  5. konfucius
    #3

    Horata v 4astni sektor, koito ne deklarirat zaplatit3e si, na tiah im se izzemva az shto ne gi vijdam tiq 55 % v moita zaplata a? vuh vuh :) aide be aide stiga divotii ne na mene tia

  6. учител
    #2

    Браво!Това се казва коментар!Все образованието е трън в очите на икономистите.Знаете ли, драги пишещи, че имате неправилна представа за големината на заплатите в тази сфера? Всички гледате само големите градове, но ние в малките не вземаме тези баснословни суми, за които се говори непрекъснато.Заплатата ми е 363лв.Оттук свалете 35% за данъци към държавата и вижте какво ми остава.Това е.Чух, че във Варна получавали по 700-800 лв.Ако е вярно, то чудесно, само че аз съм в малък град и едва свързвам дмата края с мъжа ми, също учител.Вие сами преценете с каякви средства можем да се квалифицираме и дали можем да отидем някъде "свят да видим".

  7. 6 ti nomer
    #1

    TOVA NE ZNACHI CHE SA UVELICHENI ZAPLATITE, A SAMO RAZHODITE....55% - HAHAHAHAHA

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.