Развързват се ръцете на общините за паркинг таксите

Развързват се ръцете на общините за паркинг таксите

Паркирането в платените сини и зелени зони в градовете става търговска дейност, от която общината вече ще може да печели, а не само да покрива разходите за поддържането на местата за паркиране с такса. Това предвиждат промени в Закона за движението по пътищата, внесени от депутати от ГЕРБ и Реформаторския блок.

Най-вероятно местната власт няма да се възползва от възможността да вдигне цените преди кметските избори наесен. Не е изключено обаче да го направи през 2016 г.

Засега София не планира да увеличи цената за паркиране в синя и зелена зона, които не са променяни от 2012 г. Тогава спирането в синя зона поскъпна двойно – от един на два лева, а с въведената нова зелена зона беше определена такса от 1 лв.

"На този етап нямаме намерение да вдигаме цените за паркиране в двете зони", каза зам.-председателят на Столичния общински съвет Николай Стойнев от ГЕРБ пред Mediapool.

Промените

В законопроекта се предлага думата "такса", да се замени с "цена", като се дава право на общинския съвет да определя нейния размер.

Предлага се и нова разпоредба, според която ползването на общинските тротоари, площади, улични платна или части от тях като зони за платено и безплатно паркиране ще става с отделен закон и наредба на общинския съвет.

Мотиви

Целта на промените е да се сложи край на многобройните съдебни спорове между общините и гражданите относно какво точно плащат шофьорите, на кого се предоставя управлението на местата за паркиране и в чий бюджет влизат събраните пари. Към момента съдебната практика в различните градове е различна, мотивират се вносителите.

В момента таксите от паркирането се събират от общински фирми, което според Софийския административен съд е неправомерно. Освен това местните такси трябва да влизат в общинския бюджет, а не в касите на търговска фирма. За столицата това е Центърът за градска мобилност.

Със заменянето на думата "такса" с "цена" тези проблеми отпадат, става ясно от мотивите към законопроекта. Освен това се дава възможност на общините да определят цената на пазарен принцип според търсенето на места за паркиране в различните райони на населените места, както и да регулират количеството на превозните средства в централните им части.

Общината като собственик на местата за паркиране, трябва да предоставя услуги като стопанска дейност срещу цена, а не като социална дейност срещу такса, аргументират се още вносителите.

С промените се дава възможност специализирано звено на общината или общинска фирма да събират приходите от платеното паркиране.

Споделяне
Още по темата
Още от България