Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ренесанс на кварталните бакалии и кафенета

9 коментара
Ренесанс на кварталните бакалии и кафенета

На фона на добрите обороти, на които се радват новите молове, и на проблемите, които имат търговците в старите такива, малките квартални магазини са на път да преживеят своя ренесанс. Търсенето на тези площи е нараснало с 12% за тримесечие, а сделки се сключват в рамките на две до три седмици, сочи анализ на агенцията за имоти "Адрес".

Голямото предлагане, особено в кварталите с много ново строителство, е причина за негативното движение на цените, но по-важният критерий за развитието на един сегмент – активността, е изцяло в полза на собствениците на такива активи.

"Ако преди година търсенето на този тип имоти беше два пъти по-малко от предлагането, днес за 65% от наличните площи има клиенти”, коментира Цветелина Тасева, Изпълнителен директор на "Адрес". "Основната причина са ниските цени и промяната в навиците за пазаруване на потребителите.

Когато хипермаркетите все още не бяха набрали скорост, хората пазаруваха всеки ден от един или два намиращи се наблизо супермаркета. Днес обаче този маниер е променен и по-голяма част от домакинствата пазаруват веднъж до два пъти седмично в някои от големите вериги, но неизбежно им се налага да допълват нуждите си от "магазина в блока". С още по-голяма сила това важи за стоките с по-малка трайност, каквито са плодовете и зеленчуците, както и цветята. “Последните купуваме най-често инцидентно и е естествено да ги избираме в близост", обяснява новите тенденции Тасева.

Профилът на дребните търговци, които наемат такъв тип помещения, е разнообразен. Най-често се срещат наематели за хранителни магазини (в това число специализирани за месо), за плодове и зеленчуци и кафенета. Все по-рядко се отварят аптеки и сервизи. В средата на таблицата са салоните за красота (фризьорски, козметични салони) и цветята.

Кварталните магазини традиционно правят по-слаби обороти и печелят от надценката, но заради тежкия трафик в столицата хората са склонни да купят определени стоки за ежедневието си на по-високи цени, спестявайки си време и транспортни разходи. На това разчитат и търговците, които се захващат с този бизнес в момент на криза.

"Персоналното отношение, което получават, и усещането, че не са загубени в множеството, карат хората да остават сантиментални към пазаруването "в блока”. Що се отнася до сферата на услугите, там решаващо е съотношението цена-качество на помещението. Тогава и лесният достъп и местата за паркиране са от значение, а в центъра тези удобства липсват. Затова търговците предпочитат кварталите и подблоковите пространства.", допълва Тасева.

Най-голямо е търсенето в старите квартали като Младост, Надежда, Дървеница. През последните месеци се увеличи активността в зоните по трасето на метрото, тъй като и пътникопотокът там нараства значително. Търсят се магазини с големина от 80 до 100 кв.м. По-големите помещения се наемат с цел комбиниране на офисна и търговска дейност.

Наемите на малките квартални магазини са намалели с 26.5% за една година. Спадът е сериозен, но по-нисък от този на главните търговски улици, където експертите отчитат 40% намаление на нивата. Най-голям е той в Манастирски ливади,Надежда и Лозенец, а най-малък в Лагера и Младост. Наемите се движат от 5 до 10 евро за квадрат месечно из кварталите и 16 евро - в центъра.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 07
    #10

    агенциите за имоти всеки ден тръбят, че лошото минало и аха бързайте да купувате..Да, ама не ..Скоро ще рушим панелни блокове с насочени взривове и мутрите ще ядат цемент.. ха ха

  2. Балканец
    #9

    Малките магазинчета са в традициите на Българина.Нека ги има.Малкият бизнес бързо фалила,но и бързо се възражда.А е и по-гъвкав.Докато ако една голяма верига фалира,повлича след себе си много средства и съдби.Нека ги има и тях,но да не забрамяме уюта на кварталния дюкян.

  3. От Драгалевци
    #7

    последната си надежда - малкият бизнесПрозявам се от отегчение и уморанищо ново и все старото

  4. Глух плъх
    #6

    Само малко още. Както са взели да намаляват париците ...

  5. businessman
    #5

    конкуренция, ако е свободна! Не виждам, обаче, кой ще се бори с големите вериги, като "Метро", "Кауфланд" и т.п.

  6. Дрън, дрън та пляс
    #4

    развалени стоки, високи цени и клиентела от изкукуригали пенсионери и квартални алкохолици. това са гаражобакалиите, преживяващи ренесанс.

  7. bg
    #3

    takova nescho njama ne edna uliza 16 savedenija ot koito ne moje da se spi a i orinata im tarpim gamenite psuvat krjasazi pisazi i koi idva da vavede red nikoi polizaite se smejat i si piat i puschat a sa s uniformi kade go ima tova v eu stranite v ch njama savedenie sled 23 tschasa otvoreni v germania e do 23.30 i t.n. a v bg.do sutrinta stavat ubiistva i pal savedeniata rabotat stavat poboischa i pak rabotat njamam red njama sakoni i sprvedlivos sa normalnia tschovek koito iska da spi spokoino taksitata sa ujas mirischa i kakvi prosti schofiori a i nedovolni ako im dadesch 1 lv.kradzi pone da ne mirischat na selendurschtina abe obarkata deistvitelnost v bg

  8. lili
    #2

    magasini kafeneta sa kato 4asnite utschilischa i drogiranite sin4eta i daseri na bogataschite prostitutkite s starite milioneri sa kapjat na moreto zigankite sa pravat na kubinki renesans na katerina velika preboojadisanite tschengeta jivkovisti sa si nai dobre i sa po varhovete

  9. lili
    #1

    tosi magasin na snimkata s plahove i mischki i s ziganski personal go snaem v zenatra na sofia sreschu lagunata isvesnata sladkarniza na mutrite i mutresite tam si pijat kafeto i se nadlagvat koi kolko milion.ima

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.