Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Respublica est res populi* Евгений Дайнов

0 коментара

Епохата "Костов" очевидно свърши и всички, общо взето, се постараха да осветлят собствените слабости на ОДС, които доведоха до този край. Не че тези слабости не са ясни - и за журналисти, и за политолози, и за редовите членове на СДС - от поне две години: арогантност и високомерие; липса на съчувствие към лишенията, изпитвани от хората и липса на видима солидарност с тях; самообслужване във властта; превръщането на местни ръководители на ОДС във владетели от локален мащаб; постоянен хаос вътре в СДС и липса на общуване между различните нива на организацията; нахална лична демонстрация на изгодите от корупция и слабост на правовия ред в страната; глухота към проблемите на хората; неспособност за партньорски отношения с медиите; екзотична кадрова политика, издигаща точно онези, които не бива да бъдат допускани до ресурс; нежелание и неспособност за открито, скромно и дружелюбно обясняване на онова, което се прави и предстои да се прави.

Отговорността на ОДС е ясна и в момента тя се поема. Но в договора за управление има и друга страна: обществото.

Allegro-онлайн магазин

Носи ли обществото някаква отговорност

за започналия разпад на дневния ред на страната? Онези, които говорят за "народ" твърдят, че "народът" никога не греши. Това, разбира се, е крайна глупост, като се има предвид, че и Хитлер, и Луканов, и Виденов дойдоха на власт с избори.

Обществото, ако е наистина е общество, носи пряка отговорност за нещата, които му се случват.

Една от най-поразителните мисли, появили се в интернет-форумите след изборите бе, че резултатът на ОДС е същият, какъвто би бил, ако през своя мандат управляващите не бяха правили нищо. Резултатът на БСП, на практика еднакъв със "синия", потвърждава този тревожен извод. И веднага изниква въпросът:

какъв е тогава смисълът да се напъваш да правиш нещо?

Разбира се, според преобладаващото в обществото мнение, "Седесето" наистина не е направило нищо. И затова над 60 на сто от хората споделяха в анкетните проучвания, че "при Костов" живеят по-зле, отколкото "при Виденов". Тук виждаме отразена като в капка вода често споменаваната от социолози и философи неспособност на българския манталитет да прави разлики между нещата, да ги диференцира и полага в йерархия по важност и ценност.

Манталитет, който не може да направи разлика между това, да има и да няма хляб, да се живее с 10 и със 100 долара на месец, да има и да няма производство, да има и да няма пътища, да има или да няма хиперинфлация - този манталитет има много сериозни проблеми. Хора с подобен манталитет не могат, например, да виреят във високите технологии, защото там се иска разбиране и спазване на разлики, измервани с микрони. Липсата на чувствителност към разликите води до меренето на всички "на око" и до използването на теслата там, където са нужни други инструменти. В крайна сметка подобен манталитет поражда и възпроизвежда бедност - т.е. именно онова състояние, от което на думи се бяга.

Липсата на чувствителност към разликите между нещата води до едно постоянно

лашкане между проекта "всичко" и проекта "нищо"

От констатацията "нищо не е направено" се поражда настроение от типа "искаме всичко веднага". От настроението "искаме всичко веднага" рано или късно - тъй като "всичкото веднага" не е възможно - се дестилира констатацията, "ама нищо не е направено". И се тръгва към нова врътка по същия кръг.

Неспособността да се живее в онова средно пространство, на малките разлики, което се намира между "всичко" и "нищо" - пространството, характерно за европейските манталитети - като че е и основата за искрената обществена омраза към всеки, който поведе нацията в такава посока. Премиерът на най-успешното българско правителство в продължения на поне три поколения - Филип Димитров - продължава и днес да е искрено ненавиждан, макар да остави страната с гигантски за времето си валутен резерв, стабилизирана икономика въпреки липсата на външен кредит, и средна месечна заплата от около 117 долара. Страната, която се опитваше да гради Филип Димитров - един проект, който той наричаше със скромното "нормална държава" - беше толкова чужда на приетите норми, че българският манталитет се намери принуден по някакъв начин

да измисли наименование на тази чуждост

Филип Димитров беше подиграван за брадата и очилата си, за западните си обноски; а накрая му лепнаха и етикета "педераст", с който българската кръчма заклеймява всеки, който изглежда като да е чел дебели книжки. А отгоре на всичкото Филип Димитров не само ги четеше, но и ги пишеше. Как да не го намразиш такъв нахален тип?

Иван Костов, чието правителство беше направо уникално успешно за условията, в които се намираше - не напразно беше възприето като пример за подражание от други бивши соц-страни - в момента се нарежда до Филип Димитров като най-ненавиждан предводител. Обществените чувства към Виденов, който разсипа страната, изобщо не могат по интензивност да се сравняват с омразата към Костов, който изправи на крака - въпреки всички негативни неща, за които и децата днес знаят - тази именно разсипана страна.

Не политически възражения, или оспорване на приоритети и политики са в основата на вълната против Костов, която залива обществената арена от есента на миналата година. Това не е и конспирация на КГБ, както предпочитат да мислят хард-сините. Основата на тази - напълно неразбираема за страничните наблюдатели - омраза е това, че

Иван Костов се опита да изтръгне страната от цикъла "всичко-нищо"

Омразата към Костов ще бъде, в крайна сметка, по-голяма, отколкото дори към Филип Димитров поради причината, че Костов се опита да свърши и нещо друго: да въведе идеята за лична отговорност на всеки за себе си. В една, общо взето, безотговорна култура, това е предизвикателство, което не се прощава.

От подобна, вече историческа гледна точка самите Костови слабости - крайно недоверие и детинско доверие точно там, където не трябва; дистанция и студенина, поемането на чужди отговорности и вярата, че собствената воля може да компенсира липсата на обществена такава - нямат съществено значение. Нито неговите постижения, нито ответната омраза към него не са закодирани в неговите собствени слабости.

С края на епохата Костов приключва - за трети път в последните 12 години - и поредният български опит за прилагане на проекта за постигане на европейско състояние на страната. А ирационалната интензивност на омраза към най-успешния министър-председател е индикатор, че общественото настроение отново се е наместило на територията "всичко-нищо". Хората не искат да опъват каиша, за да стигнат някакви си мижави 420 лв. заплата след четири години, както им гарантираше ОДС. В света, в който има само "нищо" или само "всичко", разлика между 2 долара на месец и 200 не съществува. Хората отново искат - сега и веднага, от понеделник - да получават "много" и да живеят "като германците".

Това е проблемът на

новата релация "народ-цар",

която наследява епохата Костов. Проблемът е в "народа", а не в Симеон. Царят все пак има само един грях: че, тъй като е избрал скришен начин да възстанови монархията, е принуден да дестабилизира страната. Иначе, дори да е най-големият икономически гений, да прилага най-фантастично добрите политики за развитие, Симеон не може да стигне далеч, докато "народът" е в сегашното си настроение. Докато чака да се появи "всичкото", народът няма да се впрегне да прави кой-знае колко, и това е способно да провали всяка политика за развитие.

Докато обществото отвръща с омраза на носителите на европейския проект, то е

осъдено да броди в околностите на Европа

- все по-сърдито, все по-невъзпитано, все по-парцаливо и все по-далеч от Брюксел. Който не оценява онова, което има, е осъден да го загуби.

Никой - освен Бог, но той напоследък не се намесва - не може да "даде" на обществото нещо, което самото общество не си прави. В крайна сметка Цицерон е прав: Respublica est res populi.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.