Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Режисьори са против пренасочване на киносубсидиите към комерсиалните филми

11 коментара
Режисьори са против пренасочване на киносубсидиите към комерсиалните филми

Тридесет и осем от най-известните български кинорежисьори се обявиха в неделя против намеренията за разделяне на киното на "зрителско" и "фестивално", което би променило философията на субсидирането на българските филми и насочване на финансовия поток към комерсиалните филми, които и без това биха намерили средства, вместо към по-стойностните ленти, които представляват страната ни в престижни международни конкурси.

Сред тях са имена като проф. Георги Дюлгеров, Стефан Командарев, Теодор Ушев, проф. Иван Ничев, Яна Титова, Весела Казакова, Димитър Коцев - Шошо, Виктор Чучков, Зорница София и други. Те изпратиха писмо до парламентарната комисия по културата и медиите, където тези намерения са били обсъждани в последните седмици, до премиера Кирил Петков и до министъра на културата Атанас Атанасов.

В него посочват, че са притеснени от изкуственото разделяне на българското кино, каквото е било обсъдено на среща между депутатите от парламентарната комисия по културата и медиите с представители на Асоциацията на българските продуценти, Филмаутор, Асоциацията на българските киносалони и Националния филмов център, но не са били поканени представители на едни от най-значимите творчески организации и сдружения в областта на филмовото изкуство.

Това води до едностранчиво представяне на проблематиката и е било породено "неприятното усещане за прокарване на лични лобистки интереси, а не за конструктивен диалог в търсене на решения за сериозни проблеми от обществено значение", посочват кинорежисьорите. Според тях с лансираното разделяне се продължава теза на предишното правителство на ГЕРБ и Вежди Рашидов.

"Фестивалът е място, където се събира изключително много публика, на която се показва селекция от най-добрите филми от цял свят. В Европа именно тези фестивални участия и награди са гарант за зрителя за качеството на даден филм. Фестивалите и филмовите пазари, които се провеждат по време на едни от най-големите филмови събития в областта на киното - Кан, Берлин, Торонто и т.н. са платформата, която дава възможност на българските филми, освен в страната, да бъдат разпространени и по света. За щастие вече има множество такива примери и голяма част от българските филми, постигнали международен успех и донесли безспорен престиж за българската култура, се радват на добро киноразпространение и извън България", обясняват авторите на писмото.

И допълват, че разделението на “зрителско” и “фестивално” кино е проява на липса на компетентност и/или опит да се подмени същността на философията на киноизкуството в контекста на европейските регламенти и разпоредби.

Те са на мнение, че българската държавна политика трябва да финансира филми с високо художествено съдържание, които реализират добавена културна стойност и носят международно признание и престиж за българската култура, а не филми, създадени единствено с цел търговска реализация. "В единия случай се произвежда произведение на киноизкуството - културен продукт, а в другия случай се произвежда комерсиален продукт, предназначен за бизнеса в сферата на забавленията", аргументират се режисьорите.

"Няма логика, филми, които се справят добре на пазара, постигат големи търговски резултати, но не получават висока оценка за своята художествена стойност, да бъдат подпомагани от държавните културни институции. Това са чисто търговски продукти, които, ако се допусне прецедент и Министерството на културата започне да ги субсидира, ще се окаже, че държавата обслужва не обществени, а частни бизнес интереси", изтъкват филмовите творци.

"Ако държавните политики абдикират от задължението си да подпомагат българското изкуство и насочат пряко помощите към пазара, то по-добре нормативните уредби да бъдат регулирани в министерство на икономиката, а не в министерство на културата", възмущават се те.

Творците не са съгласни с направените на въпросната среща конкретни предложения за промяна в правилника за прилагане на закона в посока цензура на авторите и неглижиране на художествените критерии пи субсидирането.

"Решени сме да защитаваме базисните за филмовото изкуство норми и ценности от посегателството на бизнеса и пазара. Няма да допуснем държавната помощ за производство на киноизкуство, по смисъла на европейските правни норми, да бъде пренасочена към обслужването на частни търговски интереси", декларират те и настояват за широки дискусии по проблемите в киноиндустрията и за насоките за една смислена културна политика в областта на киноизкуството.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Dan
    #11

    По принцип гледам много малко българско кино, рядко ми харесва. За да има качествено такова трябва много нагласа в гилдията- да не си завиждат, да подкрепят усилията на колегите си, да се оценяват обективно. А това липсва. Разбира се глупаво е да се дели киното на зрителско и фестивално. Не знам на кой “интелектуалец” му е хрумнало това.

  2. анита хегерланд
    #10

    Ако не делим киното на фестивално и комерсиално, можем да кажем, че то говори с образи и ни въвежда в морална, естетическа и философска култура на един измислен от творците свят. В морално отношение българинът е стигнал до идеята да живее в справедлив свят, в който всички са равни. В естетическо отношение той живее в света на манекенките: красота, глад, авантюризъм и пътешествия. Във философски аспект българинът иска да се впише в света, но запазва селските си корени, с които се гордее: шевици, народни

  3. анита хегерланд
    #9

    Фестивалите не са дали престиж на България, никой не е чувал за българското кино и неговите "постижения". В Холивуд култови български филми се режат с ножица, за да се ползват масовите сцени. Това, което може да помогне на българското кино да премине на по-високо ниво, е да се създаде и използва лаборатория за специални ефекти. Има много програмисти, компютърджии, звукови режисьори, музикални продуценти, художници, декоратори, които могат да бъдат включени в този ПРОЦЕС НА ТЪРСЕНЕ НА ВИСОКОТО КАЧЕСТВО. Парите трябва да се дават на класирани по определени критерии филмови проекти.

  4. Десен бесен
    #8

    Българското кино пропадна по същия начин като българската естрадна музика. Изпълнителите взимайки се за ДЗвезди, а всъщност от стиснатост, отказаха да плащат на композитори и поети за песните си. Затова си карат на песните от соца. Така и филмаджийте. Продуцента иска да е и режисьор и сценарист и изпълнител на главната роля. Филмите не разказват една проста история по интересен начин, а са тюрлюгювеч. В тях са набутани всички "герои" на прехода - комунисти, агенти на ДС, мутри, мафиоти, политици, проститутки и какво ли не. Няма да захващам темата за моноспектаклите в театрите, но както се сещате пак става дума за едни кинти, които алчни актьори не искат да делят с никого.

  5. Чинчила
    #7

    Българското кино нито е зрителско, нито фестивално. Със сигурност е много претенциозно, а филмите са с такъв висок философски заряд и дълбок смисъл, че ние, тъпите българи отказваме да влезем в кинозалата.

  6. Владимир Павлов
    #6

    Някой в този форум може ли да посочи в кои други страни държавата субсидира "ПРОИЗВОДСТВОТО" на филми.

  7. марко василев
    #5

    За да има добро кино трябва да има добра литературна основа,тя се прави от талантливи хора,които разбират "живота" и умеят да разкажат една или няколко човешки истории.И тогава се застава пред монопола на няколко човека,които контролират и без това ограничените финанасови ресурси.Българското кино преди 40-50 години беше на нивото на боливийското ил парагвайското кино,сега малко сменяме континента и произволно можем да посочим няколко страни от двете страни на екватора...

  8. Антон
    #4

    Вчера, случайно мярнах Уди Алън и Скорсезе на опашка за държавна помощ. Бяха си разделили една баничка на две...

  9. .text
    #3

    А тези държавно финансирани "интелектуални" филми се оказват все прозиведени от едни и същи мастити кинаджии :) Няма лошо да се финансира авангардно изкуство, но трябва да сме умерено убедени, че се произвежда стойностен продукт, а не да се "усвояват едни пари" :)И под "стойностен продукт" не винаги се разбира самия филм. Инвестирането в хората също може да е полезно понякога. Ама айде да не е в едни и същи хора всеки път :)

  10. mediaman
    #2

    Всяка крайност е вредна! На мен ми писна да гледам интелектуалните напъни на интелектуално скопени режисьори, които не могат да се гледат повече от 5 минути, сюжети, които не стават и актьори, които рецитират като на пионерски фестивал. От своя страна изпростачването като жанр също е със забележителна степен на досадност и кухотия, която се прави опит да се компенсира със задължителното показване на чифт *ици. Нека има и от едното, и от другото кино.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.