Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Руските увъртания след свалянето на южнокорейския самолет през 1983 г.

8 коментара
Руските увъртания след свалянето на южнокорейския самолет през 1983 г.

Онези, които търсят истината за случилото се при свалянето на малайзийския авиолайнер над Украйна едва ли биха могли да намерят утеха от историята на друг пътнически самолет, който беше взривен с ракета над Съветския съюз преди повече от три десетилетия: тогава Кремъл увърташе, усукваше и замъгляваше. И днес все още не знаем какво точно се е случило с полет 007 на "Корейскитеавиолинии" (Korea airlines).

Бях шеф на московското бюро на Асошиейтед прес, когато съветски изтребител "Сухой"-15 свали KAL 007 на 1 септември 1983 г. Пътническият самолет беше на път да напусне съветското въздушно пространство след повече от два часа летене встрани от маршрута над свръхсекретни военни съоръжения по крайбрежието на Тихия океан. Пилотите на полета от Ню Йорк за Сеул през Анкоридж, щата Аляска, очевидно бяха въвели погрешни навигационни точки в бордовия компютър. Загинаха всички 269 души на борда.

Три дни поред съветските власти не казаха почти нищо. После, на четвъртия ден, потече порой от объркващи и неправдоподобни твърдения.

Властите заявиха, че Червената армия в Далечния изток взела погрешно лайнера на КАL, с характерната за 747 гърбица на носа, за американския шпионски самолет RS-135, модифициран "Боинг"-707. По онова време САЩ поддържаха цяла флотилия от тези разузнавателни самолети по света и много от тях летяха край тихоокеанското крайбрежие на Сибир.

Същия ден генерал-полковник Семьон Романов беше цитиран от официалната агенция ТАСС да казва, че "ужасното е, че САЩ са изпратили самолета на мръсната му мисия", което е било "груба и умишлена провокация".

Нито едно от двете изказвания не признаваше, че съветите са свалили граждански самолет. ТАСС съобщи само, че съветски прехващач е изстрелял "трасиращи снаряди" по маршрута на полета на самолета. Според други информации в съветската преса после корейският самолет напуснал съветското въздушно пространство и 10 минути по-късно изчезнал от радарите.

Търсейки известна яснота, се свързах със съветски източник, който беше в позиция да знае истината, но не желаеше да го идентифицирам в статиите си. Неговият разказ беше по-достоверен. Той потвърди, че ракета "въздух-въздух" с топлинно насочване взривила KAL 007 във въздуха. Каза, че висши съветски военни решили да го свалят, защото наистина вярвали, че изпълнявал шпионска мисия. Каза, че военните имали доказателства, но не пожела да каже какви. Съветите бяха чувствителни към чужди натрапници над секретните военни обекти в Камчатка и Сахалин и властите в Москва трябва да са били информирани броени минути след нарушаването на съветското въздушно пространство. Но тогавашният президент Юрий Андропов, болен и в отпуска в околностите на Москва, не е бил уведомен, заяви източникът.

Написах за разказа на този източник, но дни наред пак нямаше официален отговор от съветска страна. После, осем дни след свалянето, събраха репортерите, за да формулират твърдението, че самолетът е изпълнявал шпионска мисия за Вашингтон и, най-накрая, да признаят, че един от техните изтребители го е свалил.

Бях в пресцентъра на министерството на външните работи, когато висши военни командири изложиха тезата си, използвайки огромни карти и диаграми на чувствителния във военно отношение регион недалеч северно от Япония. Те заявиха, че няколко бойни изтребителя следели лайнера, докато летял през руското въздушно пространство. Те казаха също, че техните прехващачи са го сбъркали с американски шпионски RS-135, който според Москва се движел зад пътническия самолет.

Около месец след това, съветски източници предложиха още едно обяснение: те ми казаха, че две от трите най-големи радарни станции в района се били повредили, оставяйки силите за ПВО в неведение за случващото се със самолета нарушител.

Какво и защо се е случило още не е казано. Наистина ли са мислели, че граждански самолет е бил използван за шпионска мисия? Или са го взели погрешка за шпионски самолет? Тази несигурност може би ще се повтори със свалянето на полет МН19.

Руският президент Владимир Путин се опита да хвърли вината за трагедията на украинското правителство и неговия опит да потуши бунта на проруските сепаратисти, подкрепяни от Москва, в източната част на страната. Той не заяви изрично, че украинците са свалили самолета. Друго обяснение не последва.

Служители на американското разузнаване твърдят, че самолетът вероятно е бил свален от ракета "земя-въздух" SA-11, изстреляна от сепаратистите. Те се позоваха на прехванати разговори, сателитни снимки и постинги на сепаратистите в социалните мрежи, автентичността на някои от които беше потвърдена от американски експерти.

Но това пак би оставило ключовия въпрос без отговор. Кой е дал заповед за стрелбата? Бил ли е сбъркан пътническият самолет с украински военен самолет?

Историята сочи, че може би никога няма да разберем.

Стивън Р. Хърст отразява Събетския съюз и Русия в течение на 12 години от 1979 до 1994 година. Той отразява международните отношения повече от 30 години и е международен политически коментатор на АП във Вашингтон.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
    #8
  2. boby1945
    #7
  3. boby1945
    #6
  4. boby1945
    #5

    Кореспондентът определено не казва цялата истина, първо наистина кореецът е летял два часа там където не трябва и второ около него са се въртяли американски разузнавателни самолети, които и са оплескали работата.... Летенето над забранена и военни зони е опасно начинание....

  5. Знайко
    #4

    А някой помни ли как нашите храбри "защитници на родното небе" свалиха израелски пътнически самолет около гръцката граница. Тогава излезе лафът "Да изпълним плано, да платим аероплано".

  6. Billions
    #3

    E, стига спомени. Ако ще си спомняме, редно е да се отбележи, че корейският Боинг е получил предупреждение по радиото, но не е отговорил (като са били на автопилот, всичките ли са спели?). Намалил е скоростта до 400 км/ч, (явно не са спели и са видели СУ15) което е възприето като опит за измъкване, СУ15 е щял да ги отмине. Единствен проблем е че трасиращите снаряди не са били светещи, но щом са видели СУ-то, видели са и снарядите. Боингът е имал необичайно високо съотношение екипаж/пътници, както се е изяснило впоследствие.

  7. Старият куфар
    #2

    Е, ако ще си спомняме идиотщините на военните, хубаво би било след съветската диващина с корейския пътнически самолет през 1983, предлагам да си спомним и една не по-малка диващина, г-н Хърст - пътнически полет Iranian Air 655 c Airbus A300 през юли 1988 г. с 290 души на борда. Свален с две ракети земя-въздух, изстреляни от американския кораб Vincennes. А да не говорим за пътнически полет TWA 800 през 1996 г. Да си спомним също и че капитанът на Vincennes е бил повишен в длъжност, вместо да бъде съден за военопрестъпление. Идиотията ходи по военните, без разлика в националността.

  8. Аслан Юриев
    #1

    Както през 1983, така и сега американци и руснаци имат свои геостационарни спътници, базирани над всякакви военни обекти на другата страна, които могат да заснемат и предадат на земята всичко, което се случва в тези обекти. Брътвежите на руснаците тогава (аз помня много добре тази трагедия) за "шпионска мисия" на самолета в редовен пътнически полет можеха да заблудят единствено невежите хора. Всъщност причината за свалянето на самолета беше в непрофесионализма и простотията на руснаците: хората в

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.