С иновации "Бош" диверсифицира бизнеса си заради коронавируса

С иновации "Бош" диверсифицира бизнеса си заради коронавируса

Световният доставчик на автомобилни, индустриални и енергийни технологии "Бош" постепенно започва да възобновява  производството си, след като то бе спряно заради коронавируса на около сто места в цял свят. Компанията вече отвръща на предизвикателствата на пандемията с пускането на бързи тестове за откриване на заразата и  с пренастройване на част от мощностите за изработването на маски. Плановете са в бъдеще да продължи да използва иновативните технологии и да разнообразява бизнеса си като в същото време запази целите групата да стане въглеродно неутрален до края на 2020 г. В сферата на опазването на околната среда остават амбициите на компанията въпреки предизвикателствата на кризата, породена от Covid-19.

Това стана ясно по време на годишната пресконференция на "Бош", проведена онлайн в сряда.

"Искаме да осигурим надеждни доставки, за да посрещнем постепенния ръст на търсенето от нашите клиенти, и да помогнем на световната икономика да се възстанови възможно най-бързо", заяви д-р Фолкмар Денер, председател на Управителния съвет на "Бош".

"Целта ни е да синхронизираме събуждането на производството и сигурните вериги за доставки, особено в автомобилостроенето. Вече постигнахме това в Китай, където нашите 40 завода възстановиха производството си и веригите за доставки са стабилни. Работим усилено, за да осъществим рестарта и в другите ни региони", каза той.

Денев отбеляза, че търсенето на наскоро разработения заедно с анализатора "Вивалитик" бърз тест за Covid-19 е огромно и се работи за петкратно увеличение на производството му спрямо първоначалните планове. За тази година намеренията са да бъдат произведени над един милион бързи тестове, а догодина броят им ще скочи на три милиона. Бързите тестове вече се предоставят на клиенти от Европа с етикет "само за изследователски цели" и могат да се ползват след валидиране, което се очаква в края на май.

В последни етапи на разработване е още по-бърз тест, който открива надеждно случаите на Covid-19 за по-малко от 45 минути.

Тринадесет завода на "Бош" вече изработват защитни маски в 9 държави - от Бари в Италия, до Бурса в Турция и Андерсън в САЩ . Скоро ще заработи и производство на маски в Ербах, Германия,  както и в Индия и Мексико и така дневно ще са готови по над 500 хил. маски. В момента те са предназначени за служителите на групата, но се предвижда да се предоставят и на други страни.  "Бош" е дала безплатно на други фирми проектите за необходимото оборудване за производство на маските.

"Подготвяме се за глобална рецесия, която ще окаже значително влияние и върху развитието на бизнеса ни през 2020", заяви проф. Щефан Азенкершбаумер, финансов директор и заместник-председател на Управителния съвет на "Бош". Въз основа на актуалните данни Бош предвижда спад на автомобилното производство от най-малко 20% през 2020. През първото тримесечие на тази година оборотът на Група Бош спадна със 7,3% и е значително по-нисък в сравнение с миналата година. Само през март 2020 продажбите се сринаха със 17%. Поради несигурната ситуация компанията не прави прогноза за цялата година, но продължава да диверсиицира бизнеса си.

"Средносрочната ни цел е да възстановим оперативната си печалба от около 7%, но без да пренебрегваме важните задачи за осигуряване на бъдещето на компанията", заяви Азенкершбаумер. "Отдаваме цялата си енергия на тази цел и за преодоляване на пандемията от коронавирус. По този начин ще създадем финансовата основа, необходима, за да използваме невероятните възможности, откриващи се пред "Група Бош", допълни той.

Преди около година компанията обяви намерението си до края на 2020 г. ще стане неутрално по отношение на климата, и то във всичките си 400 локации по света и днес остава решена да стори това.

"В края на 2019 постигнахме въглероден неутралитет във всичките ни локации в Германия. Днес сме изминали 70% от пътя към достигането на тази цел в световен мащаб", каза Денер.

По думите му защитата на климата е решаваща за оцеляването на човечеството. "Това струва пари, но бездействието ще ни излезе още по-скъпо", смята той.

Най-важна според него е мощната технологична офанзива, която не само ще разпространи широко електромобилността, но и ще повиши ефективността на двигателите с вътрешно горене с помощта на възобновяемите синтетични горива и горивните клетки. Денер призова за смел преход към водородна икономика и производство на възобновяеми синтетични горива, след като кризата с коронавируса премине. Според него това е единственият начин Европа да стане неутрална по отношение на климата до 2050 г.

"Актуалните приложения на водорода трябва да напуснат лабораториите и да навлязат в реалната икономика", смята той и призова политиците да подкрепят новите технологии.

"Водородът става все по-важен както за автомобилната индустрия, така и за строителните технологии", допълни шефът на "Бош" и каза, че с "Пауърсел" вече се работи по комерсиализирането на мобилни пакети от горивни клетки за автомобилни приложения. Пазарната премиера е планирана за 2022 г. "Бош" разработва и стационарни горивни клетки със своя партньор "Серес Пауър". Те могат да захранват с електричество офис сгради, например компютърните центрове. Според Бош до 2030 обемът на пазара на електроцентралите с горивни клетки ще надхвърли 20 милиарда евро.

Според пазарните проучвания на компанията два от всеки три новорегистрирани автомобила през 2030 все още ще се движат на дизел или бензин, със или без хибридна опция. Затова компанията продължава да инвестира във високоефективни двигатели с вътрешно горене. С новите технологии за третиране на отработените газове, NOx емисиите от дизеловите двигатели са почти изцяло елиминирани, както вече показват независими тестове. Групата се ангажира и с възобновяемите горива, тъй като остарелите превозни средства също ще трябва да играят своята роля за намаляване на емисиите от CO2. С възобновяемите синтетични горива процесът на изгаряне може да стане въглеродно неутрален. Ето защо, според Денер, във време на криза по-смислено би било възобновяемите синтетични горива за автопарковете да се компенсират, вместо да се затягат изискванията за CO2 към автомобилната индустрия.

Бош цели да стане пазарен лидер в електромобилността. За тази цел през тази година компанията ще инвестира около 100 милиона евро в производството на електрически системи за задвижване в заводите си в Айзенах и Хилдесхайм. Електрификацията навлиза и в термотехниката и модернизира отоплителните системи. "През следващото десетилетие очакваме електрификация в котелното помещение", каза Денер. Ето защо Бош инвестира още 100 милиона евро в бизнеса си с термопомпи, като възнамерява да разшири развойната дейност и да удвои пазарния си дял.

Компанията отчете и финансовите си резултати за 2019 г. Оперативната печалба преди лихви и данъци е 3.3 милиарда евро.

Споделяне

Още от Бизнес

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?