С пари от СО2-емисиите ще може да се купуват електромобили

С пари от СО2-емисиите ще може да се купуват електромобили

Закупуването на електромобили или поставянето на слънчеви покривни панели да се стимулира с пари от продажбата на държавните спестени парникови емисии, планира Министерството на околната среда и водите (МОСВ), Това каза Владислав Драмалиев от дирекция "Политика по изменение на климата" в ековедомството, в понеделник по време на дискусия за условията за търговия с въглеродни квоти в периода 2013-2020 г.

Финансирането на такива малки частни проекти се предвижда да става с приходите от продажбата на държавния дял въглеродни емисии в рамките на Националната схема за зелени инвестиции. Две подобни сделки вече бяха сключени с Австрия, но размерът на постъпленията от търговията така и не бе обявен. Стана ясно само, че с тези пари са финансирани проекти за повишаване на енергийната ефективност в училища и детски градини.

От следващата година обаче трябва да влязат нови правила за използването на приходите от държавната търговия с парникови емисии , предвижда подготвян нов закон за климата у нас, който се очаква да бъде одобрен до края на тази година.

Плановете на екоминистерството са 70 процента от приходите от парникови сделки да отиват в Националния доверителен екофонд (НДЕФ) за финансиране на проекти, намаляващи изхвърлянето на парникови газове в атмосферата. Останалите 30 на сто се предвижда да отиват в Министерството на финансите, каза Драмалиев, цитиран от БТА.

Идеята ни засега е да ги използваме за намаляване на емисиите, чрез енергийна ефективности чрез спонсорирането на индивидуални, малки проекти за генериране на енергия по възобновяем начин, посочи екоекспертът. По думите му това включва не само добиването на соларна енергия, но и стимулиране навлизането на електрическия превоз и електромобилите.

Обмислят се варианти за директно финансово стимулиране на гражданите, така че да се улесни закупуването от тяхна страна на електромобили и свързаната с тях инфраструктура, каза Драмалиев. Предстоят дискусии за правилата, по които ще се предоставят средствата - като безвъзмездно финансиране на част от сумата или като безлихвени кредити. По подобна схема ще се дават средства и за поставяне на слънчеви панели на покривитеили за други малки проекти, ориентирани към енергийната ефективност.

В проектозакона за климата за пръв път се въвежда административно-наказателна отговорност за промишлените предприятия и авиокомпаниите, които не си следят и не докладват пред МОСВ ежегодно изхвърляните си въглеродни емисии.

Към момента на пазара за парникови квоти има много продавачи, но търсенето е малко, отбеляза Драмалиев. По думите му няма информация да се водят преговори за нова продажба на емисии въглероден двуокис.

Споделяне
Още от Greenpool

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?