Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Събев иска "СОФ Кънект" да инвестира 70 млн. евро, а не 43 млн. евро, в столичното летище за 5 години

Ковид пандемята, войната в Украйна и административни пречки бавят инвестициите в аеропорта

0 коментара
Събев иска "СОФ Кънект" да инвестира 70 млн. евро, а не 43 млн. евро, в столичното летище за 5 години

Министърът на транспорта Николай Събев е отправил предложение "СОФ Кънект" да инвестира 70 млн. евро в летище "София" през първите 5 години. Концесионерът ще даде отговор дали е готово да приеме офертата му в края на април. Това стана ясно по време на изслушването на Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на „СОФ Кънект“ пред парламентарната комисия по транспорт.

Според първоначално подписания концесионен договор "СОФ Кънект" трябваше да инвестира 70 млн. евро през първите 5 години на концесията, но малко преди да падне от власт правителството на Бойко Борисов намали размера на инвестициите на 43 млн. евро и отложи плащането на концесионните такси за последните 10 години от срока на 35-годишната концесия. Аргументът беше настъпилата пандемия от коронавирус и драстичния спад на  полетите през 2020 г. и 2021 г. 

Въпреки облекчените условия обаче концесионерът не изпълнява заложените инвестиции за първата си година, като до края на 2021 г. не беше инвестирал повече от 200 000 евро, по думите на служебния министър на транспорта Христо Алексиев.

"Концесионният договор предвижда в следващите 5 години "СОФ Кънект" АД да инвестира 43 млн. евро. Поради сложната политическа ситуация инвестициите през последната година бяха малко по-сложни, но с идването на новото правителство и министър Николай Събев постигнахме договореност да инвестираме по-голяма от така договорената сума, като до края на април ще оповестим точния ѝ размер", каза Хесус Кабайеро пред депутатите от Комисията по транспорт и съобщения, цитиран от БТА. В края на април изтича първата година от концесионния договор.

За липсата на инвестиции в столичното летище концесионерът се оправда с административни пречки. За пример даде паркинга на летище "София". Калбайеро обясни, че 8 месеца им е отнело получаването на разрешение за строителство.

Сега реконструкцията на Терминал 2  най-после ще започне през следващия месец, като плановете са да приключи през 2023 г. Първо ще се ремонтира паркинга, който е в „плачевно състояние“, каза Кабайеро.  Ще бъде направена и реконструкция на чекинг системата, като се предвижда от 34 гишетата да станат над 50. Системата ще управлява и багажите по много по-ефективен модел, посочи Кабайеро.  Той обеща новата търговска зона да е изцяло готова през есента, а до края на годината ще започне проектирането на ресторантите и останалите места за храна.

Миналата 2021 г. е приключила със загуба от 30 млн. евро за концесионера заради последиците от ковид пандемията, съобщи Кабайеро.По думите му очакванията са 2022 г. да е с подобен финансов резултат. Войната в Украйна и повишаването на цената на авиационното гориво са други фактори за лошите финансови резултати.

Отлагането на концесионното плащане през следващите 10 години е свързано именно с тези загуби и намалелия  пътническия поток, отбеляза Кабайеро. Въпреки това се възстановяват спрени маршрути и се откриват нови, посочи той. Когато трафикът се възстанови на предковнидните нива е възможно да се преговаря с Министерството на транспорта за започване на плащане на концесионната такса, обеща Кабайеро.

Съвместно с ГВА и Министерство на транспорта вече е започнало изработването на проекта за новия Терминал 3 на летището. Очаква се проектът да е готов до година и половина, а през 2025 – 2026 г. да започне изграждането му. По силата на концесионния договор той трябва да бъде въведен в експлоатация през 2030 г., каза Хесус Кабайеро.

Летище "Мюнхен" е партньор на концесионера с 12-годишен договор, който може да бъде удължен, заяви изпълнителният директор на "СОФ Кънект".  Той посочи, че част от екипа на летището в София са хора директно от Мюнхен.

"Ние използваме експертизата на това 5-звездно летище и точно това искаме да направим и с Летище София - 5-звездно регионално летище", заяви Хесус Кабайеро.  Това, което трябва сега да се направи, е да се използват най-добрите бизнес модели в Европа, допълни той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.