Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Събиране на приходи

0 коментара

2.5.1 Актуално състояние

Извършването на пълна оценка на процеса на събиране на приходи беше препятствана от ограниченото време. Изпитахме значителни затруднения при събиране на достоверна информация. Въпреки това анализът ни разкри определени особености в системата.

В тази част от доклада липсва потвърдена информация. Краун Ейджънтс ще извършат спешен преглед на информацията с цел установяването на достоверността на непотвърдените доказателства, получени досега.

БМА признава, че има сериозни проблеми в събирането на приходи и извършва собствен подробен анализ с цел установяване на причините и обхвата на предполагаемите загуби. Краун Ейджънтс подкрепят инициативата на БМА и ще проведат допълнителни разговори с представители на агенцията с цел определяне на областите, върху които програмата за реформа може да помогне за предотвратяване на недостатъците.

Всички дължими налози се внасят към банкова сметка за кредитиране в полза на Приходната сметка. Срещу всеки депозит се издава квитанция, която става част от декларацията за внос и съответно доказателство за платен налог.

Според установените процедури отговорният за това митнически служител (receiver) провежда редовни посещения на банката, за да се увери в това, че квитанциите, представени заедно с декларациите, са оригинални, като проверява за наличието на фалшиви документи. Стана ясно обаче, че служителят посещава банката само в края на смяната, за да съгласува сметката с приходните документи. Разполагаме с достатъчно доказателства за наличието на фалшиви банкови квитанции, което води до сериозни загуби на приходите.

На базата на непотвърдени доказателства има редица примери за неправомерното прилагане на системите за контрол върху приходите. Предвид ограниченото време не беше възможно да проверим всеки случай, но информацията е получена от редица източници и досега тя не е опровергана.

Сред примерите, които най-много дават повод за притеснение, са:

Една престъпна организация е създала собствена банка. Те са събирали пари от името на БМА, но не са ги превели на сметка в полза на БМА. Доколкото разбираме, загубите на приходите са възлезли на приблизително 20 милиона долара.

Една типична измама при внос е неправилното описание на стоките и обема им. Търговци редовно и систематично извършват измама на митническата система, като неправилно декларират внесените от тях стоки с цел да не плащат мито или да плащат по-ниско ниво на мито или декларират по-малко количество на облагаеми стоки. В резултат на това са нанесени големи щети на държавния бюджет. Такива стоки са предимно плодове и зеленчуци, особено киви и лук.

Според непотвърдени данни количествата на тези две стоки са много по-големи отколкото могат да бъдат поети от пазара. Друга типична измама е неправилното описание на внос на замразено месо, при която месото се описва като други части от животното, върху които се плаща по-ниско мито. Този вид измама създава големи затруднения поради техническите проблеми при проверката и идентифицирането на стоките.

Има и високо ниво фалшив износ на петролни продукти и други акцизни стоки. Тези продукти се отклоняват за българския пазар без да са платени митата. Тази измама е особено трудно разкриваема и лесно изпълнима поради разделената отговорност за събирането на акцизи и контрол върху движението на акцизни стоки между митническата администрация и данъчното управление.

Има и голям проблем със занижена декларирана стойност на стоки, върху които се плаща данък добавена стойност. Това води до допълнителни загуби на данък добавена стойност за държавния бюджет при внос. Много често митнически декларации се придружават от фалшиви фактури, издадени от несъществуващи чужди компании.

В България много трудно може да се купят скъпи и луксозни стоки с издадена фактура за ДДС. Това показва, че върху тези стоки не са платени ДДС или мито при внос. Тези стоки включват: телевизори, музикални уредби и други електроуреди.

Стоки, произведени извън България в нарушение на закона за авторските права, например компактдискове, маркови дрехи, се продават свободно в България. Следователно тези стоки не могат да бъдат внасяни легално и се внасят нелегално, което води до сериозни щети за държавния бюджет.

През 2001 година над 600 превозни средства са преминали границата при Кулата за обмитяване в митнически бюра във вътрешността на страната. До март 2002 година те не са се регистрирали в териториалните бюра. Освен това има над 100 превозни средства, преминали границата през януари 2002 година, които все още не са се представили в митническите бюра за обмитяване във вътрешността на страната. Процедурата за осребряването на гаранцията може да отнеме повече от две години, което създава очевидни възможности за прикриване на дължими налози.

На определени входни пунктове, където се извършва обмитяване на стоки, при подаването на митническите декларации вносителите плащат неофициална сума за улесняване на процедурата. На други входни пунктове вносителите, желаещи да подадат пълна, отговаряща на законовите изисквания декларация и да платят всички дължими мита, срещат трудности и биват забавяни.

Митническите пунктове и бюра използват счетоводна система, изградена върху техни собствени процедури, като липсва стандартизация. Като допълнително затруднение за ефективната работа се явява това, че местните бюра използват формуляри, които по наше мнение са неразбираеми и непрактични за счетоводни цели. Следователно проследяването на пътя на документацията (audit trail) е изключително трудно и отнема много време.

Според други непотвърдени доказателства голяма част от приходите не могат да бъдат събирани поради факта, че много от ръководните места са все още вакантни и няма възможност за делегиране на пълномощия. Следователно фактури за митнически сборове не могат да бъдат издадени и съответно приходите не могат да бъдат възстановени.

2.5.2 Препоръки за реформи

Информацията за актуалните разпоредби и за прилаганите тарифи на национално и европейско ниво, както и информацията за търговските задължения и за процедурите по оценяване, деклариране и плащане на митнически задължения, трябва да стане достъпна и в готов за използване вид от търговците, включително и чрез Интернет.

Трябва да се извършват редовни вътрешни одити на митническата система за събиране и осчетоводяване на приходите, основани на принципите на оценка на риска.

Всички дейности, свързани със събирането на приходите, трябва да се контролират чрез използването на подходящи, лесно разбираеми и подлежащи на проверка архиви, свързани с една централизирана, обща система.

Трябва да се осъществява управленчески контрол, за да се защити и осигури целостта на приходите.

Трябва да се изготвят подробни инструкции, които да се раздадат на целия персонал, който се занимава със събирането на приходи, и трябва да се упражни управленчески контрол, за да се гарантира, че инструкциите се прилагат правилно.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.