Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Само правовата държава ще създаде условия за нов обществен морал

0 коментара

Как с една дума или с малко може да се характеризира управлението на НДСВ тази една година?

Година на продължаващо очакване управляващите да покажат целия потенциал, с който разполагат. Тъй като повече от очевидно беше, че в момента на спечелване на изборите, те не бяха единно цяло. На целостта ѝ предстоеше да се роди. Едва през последните два-три месеца има някакви по-сериозни симптоми, че управляващите започват да се конституират като единен субект с колективна воля, с колективен разум, с желание да следват една и съща достатъчно ясна линия на политическо поведение. Това, което може би консолидира управляващите като единен субект, бяха кризисните за тях зимни месеци през 2001-2002 г. Тогава загубиха медийния комфорт и се сблъскаха с реалностите, с претенциите на хората, с проблемите, породени от ограничените ресурси и прекалено големите нужди. Тогава те разбраха, че единствено успешната политика е в състояние да влияе позитивно върху всекидневието на хората, а не върху винаги видимите макроикономически, външнополитически и т.н параметри на обществения ни живот.

Очерта ли се за една година новият морал?

Имаше периоди и сюжети, които поставяха на изпитания желанието на управляващите да изглеждат различни, да изглеждат по-морални, да изглеждат чужди на клиентелизма. Аз не бих казал, че в момента някой им приписва корумпираност и клиентелизъм в особено големи размери, което беше характерно за предишни правителства. Поне в тази област те все още остават сравнително по-неуязвими за обществената критика. Новият морал, както той се разбира в обществените очаквания, не е факт. Основната причина за това е, че новият морал ще бъде обществено усетен, когато този морал е естествено допълнение към една правова държава, в която има ясни правила и всички са равни пред тях и който не ги спазва, получава санкцията на закона. Мисля, че морал извън правова държава просто е немислим, той може да е частно явление, но не и нормативна система. Поне аз съм убеден, че не е лишена от смисъл идеята на управляващите да реформират правовата система в България, която беше непокътната през 12 години. В тази своя непокътнатост, компрометира идеята за единното правово пространство в България.

Вие сещате ли се за едно обещание, което премиерът да е изпълнил?

Спомням си три основни послания. Едното беше за нов морал, другото война срещу корупцията, другото за намаляване на несправедливо голямата дистанция между много богати и много бедни - поне тези бяха най-ефикасните в предизборната борба. За новия морал още има нужда от доказателства, че го има в масов мащаб в поведението на управляващите. По отношение на корупцията не беше направено много. Тя също си остава тази мъглява величина, която съществува само като фигура на масовото съзнание и заклинание в устата на политиците, но реални санкции по посока на корумпираните също не се наблюдават. Що се отнася до неравенството и решаването на проблема с бедността - там успехите са пренебрежими, меко казано - не ги виждам. Засега в този елемент на реалната политика процесът на обедняване се запазва. Нещо повече, дори през зимните месеци, ако сравняваме с по-предишни години, ние регистрирахме спад на покупателната сила, растящ недостъпност на образованието, здравеопазване, на публични услуги. Така, че там правителството е най-далеч от изпълнение на обещанията си.

Споделяте ли усещането, че има затишие пред буря преди Прага, а след това няма гаранция, че това управление ще оцелее?

Че затишие има - има. Бих го нарекъл стабилизация на политическото статукво. Не виждам много симптоми на наближаваща буря, макар според опита на годините на прехода, всички знаем, че изпитанията за правителството са обикновено в навечерието и по време на зимата, която е най-тежкият сезон за българина. Решително не считам особено реалистична прогнозата за скорошен крах на управляващото мнозинство на НДСВ, за предсрочни парламентарни избори - тези сюжети имаха някакви основания през януари, февруари, март, но не съм чул някой сериозно да прогнозира нещо сериозно в момента, защото няма основания за това. Нещо повече, симптом на стабилизация е това, че в двете други основни политически сили забелязвам по-скоро стремеж на търсене на диалог с НДСВ, отколкото сериозно опониране. Не на последно място имам усещането, че управляващите влизат в час с доста голямо закъснение. Сега по-ясно си дават сметка за реалната икономическа, социално-политическа ситуация. Ако това доведе до един растящ принцип на реализма, то това не е губеща стратегия. В България правителствата са се проваляли, когато са се движели в своите възприятия на живота в обратна посока, когато са изпадали в нерационален етап от своята биография. Така беше случая с правителството на Филип Димитров, с правителството на Жан Виденов
и с правителството на Иван Костов - те в един момент тръгнаха срещу реалността във всичките ѝ измерения. Тук виждам по скоро обратното- нереалистичността, дължаща се може би на липсата на опит, на неконсолидираност на управляващите, беше характерна за първите месеци от техния мандат. Обикновено това, което хората искат да чуят, е най-дефицитно, най-лишено от ресурси за реализация като политика. Фактът, че НДСВ поне в момента сякаш се отказа да произвежда свръхочаквания и мина към някакъв тип политика, която не разчита на бързи илюзорни постижения, е също тържество на принципа на реализма. Поне в момента не виждам съзнателен стремеж да се създават сръхочаквания за края на годината, за следваща година.

Вие какъв съвет дадохте на срещата на правителството и НДСВ с представители на "Галъп" в Бояна?

Съвети не давах, честно казано. Жанрът на изказването ми беше размисъл на глас за това, какво се случва в битието, в съзнанието, в ценностите, в психиката на различни категории българи. Постарах се да дефинирам онези основни рискове за бъдещето на българското общество, които трябва да бъдат някакъв приоритет в реалната политика. Най-опасното е, че твърде голяма част от българските граждани са до такава степен изтласкани, изолирани, маргинализирани и от пазара и от политическото, и от българското общество като цяло, че това създава сериозни рискове за трайно разпадане на социална тъкан, което решително не е от полза за страната като цяло. Точно ясната идентификация на най-проблемните групи, от гледна точна на уязвимост, а не от гледна точка на риска за управляващите, които и да са те, това е най-разумната стратегия и най-добрата инвестиция в бъдещето на България. Ние като общество не трябва да допускане дезинтеграция точно в такъв момент, когато се стремим да се интегрираме в икономическата и политическата и цялостната система на Европейския съюз.

Как може едно общество да се интегрира около управлението си, ако самото то не е добро?

Не става въпрос да се интегрира около управлението си, няма значение управлението. Въпросът е обществото да се интегрира вътрешно. Да създадем една демокрация на участието, в която няма изолирани, в която всеки участва във взимането на решения, а не само веднъж на 4 години да се явява на избори, това да бъде тържеството на гражданския контрол върху управляващите.
Властта трябва да знае, че дълго време у нас основното социално противоречие ще бъде между управляващи и управлявани. Ако не успеят да разберат, че печелившата стратегия е да не се отдалечават високомерно от проблемите но хората, криейки се зад магични фрази, заклинания, големи проекти - то те ще са обречени, осъдени на преходност. Нищо радостно няма в това, политическият елит да е преходен, а бедността вечна. Преходността на елита е твърде слабо удоволствие, потъва в трайната декласация на 50 процента от българите.

Как може този порочен кръг да се разкъса?

Това е огромна тема и аз не съм убеден, че някой има ясна стратегия как би могло да се случи. Има няколко неща, които са абсолютно задължителни. Едното безспорно е създаването на действителна правова държава, каквато не сме имали през годините на преход. Доказателство за това, че не сме имали, е отказът от правораздаване, от липсата на равенство пред закона, от липсата на ефективно действащи институции, от липсата на доверие към тях, от растящата тенденция хората сами да поемат правораздаването, а не да чакат някой друг да го свърши, защото такъв няма. Само правовата държава може да създаде условията за нов обществен морал. Докато няма правова държава, нищо не е легитимно и необратимо - нито новите богатства, нито новият политически елит, нито културният елит - нищо.

На второ място е икономическият растеж. Трябва да се разбира, че икономическият растеж се потиска от политиката на доходите и от крайно ниската покупателна сила на населението. Свитото потребление е най-голямата заплаха за малкия и средния бизнес и не само за него в България. Ако тази политика на доходите продължава, тя не само че ще доведе до трайна деградация на огромна част от населението, но и ще съсипе и наченките дори на читавия български бизнес. Само потреблението би могло да излъчва позитивни стимули към производството и би могло да го съживи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.