Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Самолетите прелитат по-евтино през България, но кацането и излитането поскъпват

13 коментара
Самолетите прелитат по-евтино през България, но кацането и излитането поскъпват

От началото на тази година България намалява таксите за прелитащи над въздушното си пространство самолети, но увеличава чувствително тарифите за обслужване на машините в зоната на летищата.

Това предвиждат одобрените в четвъртък от правителството нови тарифи за аеронавигационните такси за прелитане и обслужване на самолетите в зоната на българските летища, които събира Ръководство въздушно движение (РВД). Промените в наредбата за таксите влиза в сила със задна дата от 1 януари 2006 г.

Прелитащите през българското въздушно пространство самолети ще плащат с почти 4 евро по-малко през тази година. От 52,83 евро за прелитане, които са плащали самолетите през 2005 г., вече ще плащат по 48,85 евро.  

Източници от РВД коментираха, че дневно през родното въздушно пространство прелитат между 250 и 400 самолета. Без претенция за прецизност и при максимално усреднени показатели, специалистите коментират, че през небето ни прелитат около 120 хил. самолета на година.

Въпреки поевтиняването на таксите, обаче, приходите на РВД се очаква да нараснат, защото се прогнозира увеличение на трафика през българското въздушно пространство. Според предварителните изчисления, през тази година с около 10% ще се увеличи броят на самолетите, които ще кацнат на българските летища, а двойно ще се увеличи броят на тези, които само прелитат през България.

Официалната статистика на Главна дирекция “Въздухоплавателна администрация”(ГВА) сочи, че през изминалата година 5 –те обществени летища в страната са обслужили близо 64 хиляди кацания и излитания на самолети. Най-голям е техният брой на летище София – малко над 32 хиляди самолетни движения за една година.

Според новите промени в наредбата, РВД вдига сериозно тарифите за обслужване на самолетите в зоната на летищата. За самолетите с излетно тегло над 10 тона (където попадат почти всички въздухоплавателни средства, които кацат и излитат от обществените летища) сумата, която трябва да плащат на РВД, от скача от 404,72 евро на 505,90 евро. По най-груби сметки самолетите, които са кацали миналата година на българските летища с редовни и чартърни линии ще трябва да платят общо с над 6,5 млн.евро повече на РВД за същата услуга. Леко се увеличава и наказателният лихвен процент върху просрочените задължения и от началото на годината той от 7,13% става 7,17%.

Системата на италианската фирма “Аления Маркони” не покрива напълно европейските изисквания за безопасност на въздушните полети, призна директорът на РВД Цветан Дилов при посещението на българската делегация в Германия в края на февруари. Германското дружество за техническо сътрудничество (GTZ) ще консултира българското РВД в областта на безопасността и контрола за да се постигнат тези стандарти и нашият център да се развие като регионален за обслужване на трафика на Балканите в общоевропейското въздушно пространство.

В официалната справка на правителството се посочва, че новите тарифи са съгласувани с Европейската организация за безопасност на въздухоплаването (Евроконтрол) и представители на авиокомпаниите. Източници на Mediapool коментираха, че всъщност от Евроконтрол са ни “натиснали” да намалим таксите за прелитащите самолети, от което полза имат транзитно прелитащите.

Специалисти от бранша коментираха, че от половин година от РВД се опитват да увеличат тарифата за обслужване на самолетите в зоната на летищата, защото работели на загуба. Според експертите, твърдението на ръководството на РВД за понесените загуби е абсурдно, защото цената за аеронавигационното обслужване се определя въз основа на направените разходи за него.

В цялата система на РВД обаче не се намери специалист, който да ни отговори на въпроса какви такси са плащали авиокомпаниите през двата месеца – януари и февруари, които попадат в специфичното нормативно пространство “със задна дата”.

Специалисти от ГВА коментираха, че по отношение на таксите за прелитане, които се събират от Евроконтрол, те най-вероятно са отчитани според новите тарифи, защото те са предварително уточнени с международната организация, а фактурите за плащанията се издават по-късно. Експертите на въздухоплавателната администрация в Транспортно министерство считат, че няма да се наложи да се връщат пари на авиокомпаниите, но ни препратиха към РВД, които са готвили промените.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ядосан
    #14

    Четейки написаното от теб, мога да ти кажа само:ДА ТИ ЕБА ПУТКАТА МАЙЧИНАДа ти обяснявам защо, е излишно

  2. Мария
    #12

    Като си представя че най-бедния район на Северо-западна България е най-тежко трафикиран от самолети, и сега ще го скапят съвсем тия недотрепки от София.

  3. до Jesse Jackson
    #11

    Кои са Второстепенните летища в БГ???

  4. chudesht se
    #10

    ne razbiram mnogo, no misleh, 4e tozi forum "mediapool" e obektiven. kato 4eta tova oba4e me ubiva tendencioznostta na napisanoto. i tuka ima plateni draska4i.

  5. chudesht se
    #9

    tova, koeto me ubiva pove4e sa sxtvorenite bezmislici. so long, mediapool

  6. Мария
    #8

    Реколтата почерня. Горите ни се посипаха с бял прашец. Народа се намъчи от кожни горски обриви. Все от тия пусти коридори, войни и самолети. Като си представя

  7. chudesht se
    #7

    koi shte e toya mrazesht sebe si ekipaj deto shte katzne v taya komunisticheska lainiana dupka narechena bulgaria???

  8. Попов и Ползунов
    #6

    Кой поръча системата с такава конфигурация и параметри? Дилов знае ли?

  9. лоренцо
    #5

    ша си купим ново самолет албанско с парен котел...и ше си наемем огняр!а докато американските са в небедо ше точим нафта

  10. Дилов
    #4

    “Аления Маркони” не покрива напълно европейските изисквания за безопасност на въздушните полети, призна директорът на РВД Цветан Дилов

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.