Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сделката за купуването на самолетите "Пилатус" бе "предпоставена"

6 коментара
Сделката за купуването на самолетите "Пилатус" бе "предпоставена"
Имаме данни, че конкурсната процедура по закупуването на самолетите "Пилатус" за нуждите на българската армия е била предпоставена. Това призна пред Mediapool наблюдаващият прокурор по делото от страна на Софийска градска прокуратура (СГП) Севдалин Цанков. Досъдебните производства за закупуването на швейцарските летателни апарати и за ремонта на хеликоптерите Ми-17 и Ми-24 бяха прекратени в средата на януари тази година с отказ за съдебно преследване на длъжностни лица.

"Има данни за допуснати редица административни нарушения, но не се натъкнахме на данни за престъпления. Двете експертизи, направени за сделките, доказаха, че няма нанесена вреда на държавата", добави прокурор Цанков.

След като прокуратурата прекратява досъдебните производства "заради липса на престъпление", отчетените нарушения са предадени на Агенцията за държавна финансова инспекция. От там обаче съобщават, че не могат да наложат дори и глоби, защото срокът на тяхната давност е изтекъл.

Процедурата по обявяване на специалната обществена поръчка за закупуване на самолетите "Пилатус" е обявена в началото ноември 2003 г. Тя е приключена за месец и договорът с швейцарската компания "Пилатус Еъркрафт" бе сключен на 5 декември от тогавашния министър на отбраната Николай Свинаров. Той включваше доставката на 7 самолета за 33.2 милиона евро.

"Конкурсът по Закона за обществените поръчки при тази сделка е използван, за да облече в законова форма, едно утвърдило се в Българската армия мнение от последните 10 години и то е, че именно такива самолети са необходими", добави Цанков. Прокурорът съобщи, че след обявяването на конкурса не са били изпращани покани до компании, произвеждащи подобна техника. Именно липсата на конкуренция е едно от допуснатите нарушения. За сметка на това редица високопоставени български военни са посетили централата на "Пилатус Еъркрафт" в Швейцария.

Целта е била те да се "убедят" в полезността на този тип машини. По думите на обвинителя заради кратките срокове, в които са се развили събитията около тази обществена поръчка, част от членовете на експертната комисия са били издирвани из коридорите на военното министерство и са подписвали "на крак" заключенията си. По-късно при разпитите някои от тях за заявили, че не са знаели какво точно са подписвали.

"Причината за това бързане бе обяснена с това, че парите са били отпуснати в края на финансовата година. Министерството на отбраната е било принудено да действа буквално от днес за утре, за да не загуби финансирането. За да се проведе нормално една такава процедура са необходими минимум три месеца. Министерството на отбраната е разполагало с по-малко от два", заяви Цанков.

Прокурорът обаче бе категоричен, че престъпления, извършени от тогавашното ръководството на МО, няма. Това е доказано с две експертизи. Първата е авиотехническа – тя е доказала, че закупуването на самолетите "Пилатус" е целесъобразно и нашата авиацията има нужда от тях. Въпросната експертиза е била извършена, по думите на прокурора, "от независими експерти" на Военна академия, Икономическата експертиза от своя страна е показала, че "средствата платени за самолетите не надхвърля пазарно приемливата цена за подобен род техника".

"Тя е направена въз основа на други подобни сделки, сключвани в световен мащаб. Въпреки, че категорично се доказа липсата на престъпление, сключването на такива сделки за такива срокове, говори за не дотам стерилна атмосфера", каза още Цанков.

В началото на тази година без мнение за съд, но с данни за множество “неумишлени“ нарушения, бе прекратено и разследването около връщането на т.нар. “царските имоти“ на лидера на НДСВ и бивш премиер Симеон Сакскобургготски.

Разследването за закупването на самолетите бе образувано на 27 януари 2007 г. с постановление на прокурора от спецзвеното за разследване на корупцията към ВКП Катя Антонова. Малко след назначаването на експертизите по сделките за “Пилатус“ и ремонта на хеликоптерите, те бе преместена от отдела, а разследването беше възложено на прокурор Евгени Трифонов.

Досъдебното производството се водеше по чл. 282 от Наказателния кодекс – за извършени престъпления по служба. За кратко държавното обвинение смяташе да заведе дело срещу фактори от ръководството на МО за това, че сделката за самолетите е сключени в разрез с Закона за бюджета и не е минала за ратификация през Народното събрание. В крайна сметка то бе преквалифицирано и през цялото време производството се водеше за престъпления по служба срещу неизвестни длъжностни лица от ведомството.

Както Mediapool писа в началото на 2004 г., след справка в специализирани международни издания, цената на един самолет РС-12 е 3.2 млн. долара, а на РС-9М е около 1.8 млн. долара. При това положение цената на швейцарските самолети би трябвало да бъде около 14 млн. долара, а не 33.2 млн. евро.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. скапан кобург
    #7

    няма ли небесна сила да разкара този отявлен боклук, некадърник, неграмотник, паразит и изключително нагъл Българомразец от тази земя? Той мир да няма и мир да нямат неговите следовници!

  2. sam
    #6

    shiakata mu. Ako se zahvanat kombinaziite na M.Velchev i se potarsi seriozno i sledata v London sas "Stenmark" ste stane oste po interesno ( ili ujasiavasto )!No v Balgaria pri tova pravitelstvo i tazi koalizia - zabravete! A triabva, za da ne se sramuvame ot dezata i vnuzite si.

  3. поп Грую
    #5

    само от тази сделка ? Щом един самолет е надценен поне 2,5 пъти,помислете си само: Швейцарцит3 са щастливи и си вземат нетната цена ,за която томи самолет се продава на пазара. Сиемон и Свиняров си веземат останалото до баланса.сега Свинялров може да си попее по теревизията и да си подсвирква на концерти. А прокуратурата да заведе дело за ,открадната самолетна перка от черешово дърво,срещу неизвестен извършител. Естествено нищо няма да се намери и делото ще бъде прекратено. Да ви подсещам ли ,че и прокуратурата на определен етап се е облажила от сомолетната сделка ? Няма нужда ,вие си знаете.

  4. НАБЛЮДАТЕЛ
    #4

    "При това положение цената на швейцарските самолети би трябвало да бъде около 14 млн. долара, а не 33.2 млн. евро."Еййй ни съ накраде, това хазарско и хазартно старче. 20 милиона евро = 40 милиона леваИма и за ДЕДО, има и за СВИНАРЯ, има и за ВЕЛЧЕВ

  5. Да!
    #2

    в България няма. Тя и прокуратурата, и цялата ни държава е с отдавна изтекла комунистическа давност. И затова сме на това дередже!

  6. Ха-ха
    #1

    За хеликоптеритр, курветите и др., да видим няма ли престъпления???

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.