СЕМ организира публичен дебат заради реклама, предизвикала протести

Съветът за електоронни медии реши днес, че ще организира публична дискусия по повод излъчването на скандална реклама за водка, срещу която вече протестираха родители и граждани. Предизвикателният клип се излъчва от почти всички големи телевизионни канали у нас, включително и от БНТ и bTV.

СЕМ ще изпрати писмо по повод на рекламата до Агенцията за закрила на детото, защото според Мария Стефанова въпросният телевизионен клип може би нарушава не само закона за радио и телевизия, но и закона за закрила на детето.

За втори път СЕМ се изправя пред подобен казус за защита на детската аудитория, след като веднъж вече организира дебат за излъчването на кеч по bTV. Надзорниците тогава препоръчаха на частната медиа да показва предаванията "Първична сила" и "Разбиване" единствено след 23 часа, когато няма детска аудитория.

Идеята за инициирането на тази втора по рода си дискусия даде Маргарита Пешева. Тя подчерта, че в Закона за радио и телевизия "забранителният режим в защита на децата се отнася само до предаванията, но не и до рекламните клипове". Пешева явно имаше предвид липсата у нас на закон за рекламата. Въпреки дефицитите в законовата база обаче, тя смята, че СЕМ трябва да има ясна позиция по общия казус, свързан със защитата на децата от предавания и клипове, които съдържат сцени на насилие, жестокост и уронващи добрите нрави.

Лили Райчева направи семантичен анализ на рекламния клип и го определи като част от "символното поле на злото". Тя заяви, че подобна реклама в САЩ не може да стигне до екран, а във Финландия например няма да бъде излъчена, заради силните феминистки движения. Райчева каза, че може би скандалът с рекламата е част от добре планирана безплатна PR-кампания, която ще донесе повече печалба на търговеца.

Тома Иванов заяви, че според него има нарушение на "духа на закона за радио и телевизия". Неговото мнение срещна подкрепата на присъстващите шестима членове на СЕМ. В днешното заседание не взеха участие Георги Лозанов и Юлиана Тончева, които са в отпуска и Стефан Димитров, който е в болнични.

Според председателя на СЕМ Райчо Райков излъчването на подобен рекламен клип е прецедент. По думите му СЕМ нито забранява, нито цензурира, нито спира или пуска предавания. "Само експертите от радио-телевизионния мониторинг на СЕМ могат да решат дали рекламната кампания на водката нарушава Закона за радиото и телевизията и Европейската конвенция за трансгранична телевизия", уточни Райков.

Споделяне
Още от България

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?