Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Широко конвертируеми обещания в промишлеността, туризма и търговията

0 коментара

Амбиция

В частта на програмата, която засяга индустрията, търговията и туризма, прави впечатление, че се предвижда намеса на държавата в области, които според основните принципи на пазарната логика би трябвало да бъдат приоритет на отделните пазарни субекти.

Тоест задача на държавата не е подобряване качеството на туристическите услуги или определянето на стоките, които следва да се изнасят или внасят от определени страни, какъвто е случаят със задачите, които си поставя правителството за Латинска Америка, Близкия Изток, Южна и Югоизточна Азия и Африка ("Разширяване на възможностите за износ за страните от Латинска Америка на традиционни и структурно важни за нашата икономика производства, както и за внос на стратегически суровини и материали").

В тази връзка, описаната задача на правителството за "създаване на стимули за разнообразието на туристическия продукт с цел преминаването му в по-висока категория" буди недоумение. Държавата не трябва да определя кои продукти са достатъчно добри за бизнеса и как следва да се променя продуктовата структура.

Ако стремежът на правителството е изграждането на пазарна икономика, разнообразието и качеството на продуктите се регулира от търсенето и предлагането. По-скоро държавата следва да съсредоточи вниманието си върху търсене на възможности за подобряване на бизнес средата, а развитието на формите и методите за бизнес е задача на отделните пазарни участници. Наивно е да се мисли, че държавата може адекватно да прецени в кои сектори качеството на продукта или услугата не е достатъчно добро, като изземе функцията на пазара, и примерно реши да промени това положение с приемането на регламент или дори написването на стратегия.

Смесици

Прави впечатление, че и в трите области - индустрия, туризъм и търговия, в програмата са формулирани чудесни приоритети "създаване на благоприятен бизнес климат, национална индустриална политика, макроикономическа стабилност и повишаване на доходите", само че следващите задачи и цели имат пожелателен или противоположен характер.

Тоест, как да се постигне нарастване на доходите и благоприятен бизнес климат?

Ами чрез "пазарна експанзия, ограничаване до разумния минимум на разрешителните, регистрационните и съгласувателните режими, балансирано развитие на дребния, средния и едрия бизнес, генериране на широко конвертируеми експортни ресурси" и др.

От това може да бъде направен изводът, че правителството все още няма ясна представа за конкретни мерки и действия за подобряване на условията за бизнес в страната, а вместо това се правят обещания с абстрактен характер, а в някои случаи и с неясен икономически смисъл (широко конвертируеми експортни ресурси).

Преразпределение на привилегиите

В редица случаи в програмата се казва, че за подпомагане растежа на икономиката специално внимание трябва да се обърне на определени сектори, които в различните случаи се описват като "приоритетни, конкурентни, стратегически, водещи, с висока добавена стойност и др."

Пример за това е задачата да се "стимулира износът в отраслите със стратегическо национално значение и по-висок конкурентен потенциал".

На първо място възниква въпросът въз основа на какви критерии ще се оценява кои сектори са стратегически и кои не или доколко са стратегически. Самото определение предполага разлика между стратегически сектор и стратегически сектор с национално значение, като се казва, че само вторият вид ще бъде стимулиран.

Пример за такъв сектор с национално значение, според поставените от правителството задачи, е туристическият, който се определя като "приоритетен". Най-вероятно използването на епитети като приоритетен, водещ и други за туризма представлява своеобразна компенсация за въвеждането на ДДС в отрасъла и обещание за бъдеща ангажираност и помощ на правителството. Името на тази "компенсация" е лицемерие. Въвеждането на данъка върху пакетите в чужбина по време на стрес на туристическия пазар може само да засили този стрес по направлението "България". Не е ясно дали става дума за некомпетентност или умишлено увреждане на относителните (и временни) предимства на българския туризъм (www.competitiveness.bg).

Държавата следва да създава условия за бизнеса като цяло, а не за отделни отрасли. В крайна сметка в най-голяма степен се възползват от благоприятната бизнес среда секторите, които са най-конкурентни. Важното в случая е, че този процес се регулира от пазара и държавата не следва да определя кои сектори са конкурентни и да създава специални преференции за тях.

Един такъв отрасъл от последните години е текстилът. Износът тук расте най-бързо от 1999 г. насам, но текстилът не е приоритет. Защо? Никога няма да има приемлив отговор на този въпрос. Но ще се появят други отрасли и лобита, които ще настояват за "приоритетност". Такива попълзновения ще бъдат от полза за администрацията - тя е онази, която ще разпределя привилегиите.

Ненацелени "цели"

Като основна цел на правителството се посочва "увеличаване относителния дял на туризма в БВП" или "максимален ръст на износа в абсолютна стойност и като дял в БВП". Когато се говори за нарастване на дела на нещо, например износ, то винаги е за сметка на друга част от цялото (БВП) - инвестиции, потребление. Тоест може ли основна задача на правителството да бъде нарастване на износа и намаляване на инвестициите или потреблението? Най-вероятно желанието на авторите на програмата в случая е било да се постигне увеличаване на приходите от износ и туризъм, но предвидените действия за това или не са присъщи за държавата, или имат твърде общ характер, което им придава пожелателен смисъл.

Като друга основна цел е заложено "стимулиране на износа на стоки с по-висока добавена стойност".

В тази връзка е интересно на каква основа ще се определя кои продукти са с по-висока или с по-ниска добавена стойност. Може би е по-логично да се използва друго понятие, което е значително по-приложимо за класификация на стоките - степента на преработка. Но при всички положения не трябва да се цели подпомагане на отделни сектори, а на бизнеса като цяло. Държавата не следва да отнема функциите на пазара, като основен регулатор, именно пазарът е този, който определя кой сектор е конкурентен и кой не е.

Коментирай материала във форума на ИПИ & И.З.И.

© Copyright Mediapool

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.