Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ще субсидира ли правителството въздушната линия София - Скопие?

Политически пиар или липса на интерес към пряката връзка между двете столици

17 коментара
Сн. БГНЕС, архив

Само няколко месеца, след като в знак на нормализирането на двустранните отношения бе открита въздушната линия "София-Скопие", се повдигна въпросът как тя функционира и има ли търговски смисъл.

Първо излезе информация, че българската авиокомпания "Гъливер" е спряла да продава билети за полета от 21 май, като източник бе специализираният самолетен портал Ex Yu Aviation.

Единствената официална реакция дойде от македонският външен министър Буяр Османи, който коментира, че полетите вероятно са спрени заради преговорите на компанията с българското правителство за субсидирането ѝ.

По-късно обаче шефът на авиопревозвача "Гъливер" Янко Иванов каза, че компанията "няма спорове с държавата за пари" и полетите ще продължат.

Идеята за субсидирането на линията бе на масата още преди стартирането ѝ, тъй като досега всички опити за въздушна пряка връзка приключваха отново поради пазарна логика.

По време на първия редовен полет на 26 март по линията пътуваха 22 души, като по маршрута се извършваха полети два пъти седмично – в събота и понеделник.

"България може да субсидира линията"

Македонският външен министър Буяр Османи коментира, че полетите вероятно са спрени заради преговорите на компанията с българското правителство за субсидирането ѝ.

"Когато обсъждахме този въпрос, разглеждахме две възможности. Първата беше полетите да бъдат напълно комерсиални, т.е. в зависимост от интереса от страна на пътниците. Втората включваше субсидиране от страна на правителствата, при което Република България пое върху себе си този ангажимент", каза Османи, цитиран от БГНЕС.

Той сподели, че според информацията, с която разполага, резервациите на билети са спрени, тъй като текат преговори между авиокомпанията и българското правителство дали ще има подкрепа от страна на България или не.

Османи посочи, че би било добре функционирането на тази авиолиния да продължи.

"Политически пиар"

Малко по-късно обаче пред вестник "24 часа" шефът на авиопревозвача "Гъливер" Янко Иванов каза, че компанията "няма спорове с държавата за пари".

"Някой прави политически пиар", допълни той.

Той обясни, че в момента се сменят слотовете (часовете за излитане и кацане - б. а.), тъй като имало оплаквания, че на летището в Скопие трябва да се чака 2 часа да тръгне градския транспорт в 8 часа.

Проблемът бил, че тече ремонт на полосата на аерпорта в столицата на Северна Македония, очакванията са да приключи към 22-23 май и българската авиокомпания да получи исканите слотове.

Тече и процес на смяна на самолетите, с които се оперира до Скопие

Информацията, че спираме полетите не е излязла от нас, каза Иванов.

Стратегията на правителството на Кирил Петков е да засили икономическите връзки, за да подобри отношенията между двете страни. Чувствителните въпроси, като историята, обаче, ги връщат периодично в ниско ниво.

Целта на Северна Македония е България да одобри преговорната ѝ рамка за Европейския съюз още през юни. От "Продължаваме промяната" дават сигнали, че това е възможно, но президентът Румен Радев, БСП и "Има такъв народ" са категорични, че към момента няма условия за промяна на българската позиция.

Премиерът Кирил Петков нееднократно каза, че решението за Северна Македония ще бъде взето в парламента.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #17
  2. Отговор на коментар #15

    Разбира се, че един бърз влак София-Скопие е разумното решение за това направление. За еднодневен бизнес престой, това би било най-бърза и най-сигурна връзка. Колкото за достъп от Македония до Черноморието,това е първостепенна задача,която само нашите умници трябва да осигурят.Това е атрактивна курортна зона,която може да пребори и най-твърдоглавите балканци в избор за летуване! И няма да се сещат за дебелогъзестия Каракачан,когато се изтегнат под чадъра пред хотела!

  3. Бугараш
    #15

    Много по-голям смисъл има от линия Скопие- Варна и Скопие-Бургас, от колкото Скопие-София! Да видим, колко години ще им трябва на "умниците" от София и Скопие да се сетят!

  4. Бугараш
    #14

    Поредния провал на Кирил Петков! Както и "германската" компания Next.e.GO, която според Петков щеше да произвежда електроавтомобили в България! Която после се оказа не германска, а албанска! А до производство не се стигна, въпреки че Петков ги субсидира с няколко стотин хиляди евро! Парите ги няма, колите ги няма, албанците и тях ги няма!

  5. dinko
    #13

    ако някой иска бърза връзка софия - скопие, по-добре да субсидира ремонт на пътя, щото е като бомбардиран... а едно време имаше авиолиния видин-софия, това е същият абсурд...

  6. Mimich 06
    #12

    Най- смешната линия. За какво даваме пари, за да се вози екипаж насам - натам.

  7. Guest787
    #11
    Отговор на коментар #6

    Съществуването тази линия противоречи на здравия разум!

  8. Kruger
    #10
    Отговор на коментар #8

    Няма "по-добра" авиолиния за правителството. Авиолинии не се откриват и обслужват с правителствени решения. Правят се от бизнеса, когато имат бизнес смиссъл (т.е. печалба). Скопие е твърде незначително за да има интерес, затова и няма. По същата причина е разхищение да се плащат пари от бюджета за магистрала/железница до икономичееското и политическо джудже Скопие, преди да има такива отдавна построени до съседни главни градове от ЕС като Букурещ, Варна и Солун. С тях има несравнимо повече икономически отношения сега в момента, туризъм и перспективи.

  9. Мазен Кумунис
    #9

    Поредната излагация на Просто Киро! Оставка, аматьори! ;)

  10. Десен бесен
    #8

    Аз пък съм против данъците ми да отиват за субсидиране на двама пръдливи македонци да летят по тази линия. Нямало пари за увеличение на МРЗ, за пенсии, за инвалидите, за медицинските сестри, за линейки, за пътища, за детски градини и ясли, но за тези българомразци има. Наивно си мислим, че това ще ги накара да ни заобичат. Всички им казваха, че това е глупост, и че по-добре линия София-Охрид и Скопие-Варна-Бургас, отколкото София-Скопие, които са на 260 км. разстояние. Дайте по-добре тези пари за коридор 8. Магистрала и бърза железница. Това има смисъл!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.