Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ще удължим договорите с концесионера по чистотата в София

35 коментара
Ще удължим договорите с концесионера по чистотата в София

Г-н Борисов, как ще процедирате с концесионера по чистотата, който заяви, че ще спре да чисти четири столични района от 1 април?

Набелязали сме пакет от мерки, част от цялостен проект за една по-чиста София. Опитваме се да отчетем всички слабости, които досега общината е допускала. Основният проблем е в методиката. Това наложи промяната в Столичния инспекторат, неговата децентрализация, въвеждането на GPS-системата. Мислим и върху прибирането на кофите. Няма град в Европа, в който кофите да са на улицата. Те стоят или в сградите или в специални помещения. Когато има кофа с боклук на улицата, видът на улицата е, че има боклук. Когато духне вятър или някой клошар я е оставил отворена, се създава проблем.

До 1990 г. кофите бяха във входовете на кооперациите. Тогава всички са си оставяли торбичката в кофата. Аз съм убеден, че концесионерът ще се съобрази, ако се решим на тази промяна. Сега сме в подготовка на нова обществена поръчка за районите “Люлин“, “Триадица“, “Овча купел“ и “Витоша“. Догодина изтича за “Младост“. Аз съм сигурен, че в този конкурс ще участват и големи европейски оператори и ще прекратим монопола в момента. Обсъжда се и вариант сами да поемем чистенето на “Младост“.

Да, но след 6 дни те казват, че спират да чистят, г-н Борисов?

Ще се справим с това.

Каква е причината за голямото закъснение на старта на процедурите за избор на нова фирма, която ще чисти София?

Трябваше да бъдат приети бюджетът и задачата за чистене.

Не, въпросът е защо заданието за обществената поръчка не е готово?

Готово е и сега ще бъде внесено за разглеждане от общинския съвет. Самото задание трябваше да бъде такова, че да бъдем максимално сигурни, че и по новото задание няма да влезем в някоя порочна схема. Сега действащата методика даваше възможност за такова нещо. Минава едно лице, наречено инспектор, което е субективен фактор, подписва фактура, че е почистено и с това се узаконява всичко.

Казвате, че трябва да сте максимално сигурни, а как обществото да е максимално сигурно при положение, че обсъжданията на заданието в комисията по екология бяха закрити?

Сега ще има комисии и те са открити. Защо да са закрити?

Ами, защото по желание на г-жа Бояджийска (зам.-кмет по екологията – б.р.) заседанията бяха закрити?

Ако сега направите една анкета, хората сигурно ще кажат, че билетите за градския транспорт са вдигнати. Пише се с големи букви – ВДИГАТ БИЛЕТЧЕТАТА – това обаче въобще не е вярно. В общественото мнение отеква това и създава проблем. Кое в случая е тайна около процедурата за чистенето? Нали конкурсът е публичен? Кое може да е тайна?

Документите по заданието на обществената поръчка в момента са тайна.

Те ще са явни, когато влязат в общинския съвет.

Целта е поне този път да има време за публично обсъждане какво точно общината смята да прави по въпроса.

Винаги е имало време. Конкурсът трае три месеца.

В този смисъл ще се наложи ли удължаване на договора на “Волф“, който според вас изтича на 16 юни, а според концесионера - на 1 април?

Договорите ще се удължат до протичането на конкурса.

Правна възможност имате ли за това? Доколкото се знае, в концесионния договор на “Волф“ няма клауза за удължаване на договорите?

Всичко това, за което си говорим, ще мине за одобрение през общинския съвет.

Доволен ли сте от това, че на 17 март стартира една GPS-система за контрол на боклука, която обхваща по-малко от 1/3 от камионите на концесионера и която не показва дали се вдигат казани? Не мислите ли, че това, което ви представи концесионерът, беше фиктивно, въпреки поетите ангажименти?

Не. И в момента системата се оптимизира. Дава се възможност на инспекторите да контролират това движение чисто физически. Всеки контролен орган, който отиде и извади от картата на GPS-системата, че, примерно в 8.45 ч. е минала колата, сега правим една комисия, да речем от 10 души и ги пращаме на 10 места в София, които да видят дали кофите са вдигнати.

Според вас драма няма?

Системата ще става още по-добра. И към днешния ден тя дава достатъчно добра картина, ако има воля в инспектората да се справи със задачата.

Въпреки вашите заплахи, другият концесионер -“Софийска вода“ - явно също си прави, каквото си иска. Теглят се нови вътрешни кредити, без да са изплатени старите, по информация на ДКЕВР не се изпълнява и инвестиционната програма. Какво мислите по тези въпроси?

Тук ситуацията е същата. Имаме подписан договор (Второ допълнително споразумение към концесията със “Софийска вода“, ратифицирано от СОС преди месец . б.р.), който е обвързан с Европейската банка (ЕБВР е акционер в “Софийска вода“ - б.р.) и проекта ИСПА. Неподписването на този договор щеше да доведе до загуба на 120 милиона лева (безвъзмездно финансиране по проекта ИСПА – б.р.).

Но така или иначе се губят пари, тъй като “Софийска вода“ не си изпълнява инвестиционната програма?

Няма да загубим пари. Новото споразумение с тях е значително по-добро от старото. Имаме много по-големи възможности да ги контролираме.

Как?

По свършената работа и инвестиционната политика. Те трябва да направят тези инвестиции, защото до 2010 г. трябва тези пари (б.ред. по ИСПА) да бъдат усвоени. Там, където носим вина, вина в кавички, това е при отчуждителните процедури, които са в съда. Знаете, че съдът спира отчуждителните процедури, а те са точно за големите колектори по проекта на ИСПА. В “Орландовци“ има 99 отчуждавания, за да мине канализацията и ние сега ги издирваме човек по човек, за да можем да минем в техните имоти.

Надеждите са именно за усилване на контрола, въпреки, че той се упражнява основно от ДКЕВР, а досега не се е забелязва особено стриктен контрол от страна на общината.

Надявам се всички констатации от този контрол да ни бъдат предоставени и ние да вземем съответните мерки.

Голямо напрежение се генерира и около процедурата по концесиониране на спирките на градския транспорт и продажбата на билети. Общината не може ли сама да си продава билетите, чиято цена вероятно ще вдигне, и да си спести комисионни от типа на 10 процента от стойността им в продължение на 10 години?

Има два метода на работа. Първо, когато общината има финансов ресурс, може да си направи нещата сама. Другата възможност е да се намери фирма, която да изгради спирките, пространството около тях, апарати за билетчета, защо не и Интернет. Ние сме водили разговори с такива фирми, но крайното решение ще бъде взето, само ако ние нямаме собствени финансови средства да си ги направим. В момента върви преструктурира на един цял отрасъл, какъвто е градският транспорт. Мое лично мнение, е че “Трамкар“ трябва да си отиде в електротранспорта. На територията на София трябва да действа единен транспорт (б.ред. сега са четири дружества). При положение, че имаме и финансова помощ от холандското правителство за този сектор, ако анализът покаже, че ние можем сами да изградим спирките ще приемем този вариант.

Около тази процедура излезе доста информация...

Именно за това, когато говорихме за тръжните процедури за отпадъците, два месеца се пише за нещо, което за съм 100 процента убеден, че няма да се случи.

Въпросът е по-скоро на контекст. Тази процедура предизвика реакцията на Съюза на издателите. Във вестник “Труд“ изненадващо започнаха да излизат снимки как играете тенис по обед. Това форма на натиск ли бе от медиите и рекламния бранш?

Има доста инструменти, с които може да се притисне един политик или един кмет, и дори един премиер. За съжаление, в София е концентриран изключителен интерес от страна на реклама, вестникоразпространение. Аз направих срещи и със Съюза на издателите и с пресгрупа “България“, и с всички останали. Уверих ги, че ние няма да вземем решение, което да попречи на техния бизнес. За едни издатели крайната цел е вестниците да отидат на сергия и да бъдат продадени. Именно това е инструментът, с който може да се влияе. Ние гарантираме равнопоставеност за всички. За да не предвещавам изхода на конкурса и анализа на експертите, аз ще кажа, че съм почти убеден, че ние имаме възможност да си направим спирките сами. В потвърждение на това ще кажа, че вече съм одобрил предложения ми от архитектурната дирекция модел на спирки.

Съмнението за конфликт на интереси беше по-скоро, че общински съветник от ГЕРБ, който е син на главния редактор на “Труд“, оглавява тази комисия, която трябва да реши въпроса с концесиониренето на спирките.

Вижте, в момента премиерът ни е син на член на Политбюро. Всички, с които съм разговарял по тази тема, казват - “децата не носят вина и имат право да се развиват, независимо от своите родители“. И г-н Тошев (б.ред. Радослав, общински съветник от ГЕРБ, председател на транспортната комисия в СОС), и всеки друг председател на комисия търси най-добрият вариант за решение. Няма нищо лошо да се предлагат различни варианти, включително да се преотстъпи тази дейност (б.ред. продажбата на билети и поддържането на спирките), накрая обаче решение ще го взема аз. Това е и демокрацията – да се изслушат всички мнения. Мисля, че накрая решението ми ще бъде аплодирано.

Независимо, че мина през съда, спрях конкурса за 30-те тролея “Ман“ на цена от 700 000 евро за бройка. Направих това, защото считам, че при един конкурс ние можем да постигнем и по-добри цени, за да купим по-голяма бройка тролеи. Същите неща се говореха месеци наред и за тази процедура, но, както виждате, крайното решение е от полза на общината.

Защо сключихте споразумение с две строителни асоциации (Българска предприемаческа камара в строителство, Национална асоциация на строителите на жилища)?

Там свалихме напрежението. С вдигането на строителните разрешителни ние започнахме да вкарваме с по 50 милиона повече в бюджета на София. Строителната камара обжалва нашето решение в съда и спря неговото изпълнение. Сега със споразумението, което сключихме, те няма да го протестират. Ние загубихме делото. Строителните компании нямат интерес да се карат със Столична община. Затова аз ги събрах и им казах, че тези пари отиват директно за строителство на жилища.

Защо не дадохте думата на СОС? По закон би трябвало да направите това?

Защо да го вкарвам в СОС? Това е изцяло в интерес на общината. Аз разбирам, ако имаше опасност да ги загубим тези пари, да го вкарам в СОС. Имаме едно прекрасно споразумение с тях (б.ред. строителните асоциации). С какво толкова ние сме се задължили – да им покажем една инвестиционна програма, която си е публична. Споразумението го сключихме с тези организации, с които имахме спор. С другите сме в добри отношения. Това, че се срещаме с едните, не означава, че не се срещаме с другите. Всички в бранша знаят, че това, което ще правим с тези пари, е и в тяхна полза, защото добрите пътища ще им вдигнат цените на имотите.

В справката, станала повод за ареста на зам.-шефа на ГДБОП, е споменат и собственикът на фонда “Екуест“, в разговор на подслушвани “бизнесмени“, които искат да зареждат концесионера на чистотата на София, за да “лапкат“. Не се ли пораждат съмнения у вас, че общинският бюджет може да бъде източван през контрабандни групи? Смятате ли, че бъдещите компании, които ще влязат в чистенето на София, трябва да бъдат проверявани за чисти капитали?

Ако прочетете внимателно, там пише, че те трябва да притиснат концесионера, за да зарежда от тях, за да получават комисионни от зареждането. Този, който подпише договор с дистрибутора, ще получи и съответните отчисления. Това е разговорът, а не, че е вкарана “Екуест“ в схемата. Аз съм убеден, особено след публикуването на тази справка, че “Екуест“ ще си намери централен дистрибутор и ще зарежда от тях. Нямам съмнение в тях в тази посока, която ме питате. Колкото за проверката, имаме няколко държавни служби с многомилионен бюджет, които се занимават с тази работа – като се започне от ДАНС, прокуратурата, Министерството на финансите. Няма никакъв проблем доказването на произхода на капиталите да бъде заложен в тръжните документи. Това е добра идея.

Ще определите ли до изборите своите коалиционни приоритети?

Ние ясно сме казала с кои партии няма да правим коалиция (б.ред. БСП и ДПС). Аз разбирам много добре това, което се казва, че хората определят коалициите. Но аз мисля, че времето, което остава да изборите, трябва да бъде използвано, хората да разберат, че трябва да се носи персонална политическа отговорност, а не тя да се размива във вид на коалиция. Ето сега се говори за коалиция между ЛИДЕР, ВМРО, БЗНС. Коя от всичките тия партии ще носят отговорност в парламент? Никоя. Като в момента. Въпроси, които се решават за една минута, се проточват по един месец. Зам.-министър се подвизава с три имена (б.ред. известен като Феим Чаушев, по паспорт Петър Чаушев, с агентурно име Бисер). Станишев три години е премиер и не знае как се казват министрите му. За това ние искаме оставка на правителството. Другото е влизане в персонални двубои, харчене на много енергия и никакъв резултат. В същото време сме дестабилизирали държавата. Ама не е дестабилизираме ние, дестабилизира я лошото управление.

Проблемите на Столична община ще ви се отразят ли негативно на изборния резултат?

Точно обратното. Ние започнахме да решаваме проблеми на по 20-30 години. Спряхме замените на имоти. Да, в София е мръсно, но в същото време хората си хвърлят боклука от терасите. Кофите са навън. Проблеми с неработещ, както ни се иска инспекторат. Ако някой даде по-добро предложение, ние ще го приемем. Аз съм убеден и когато на везната се поставят на везната всички свършено, избирателят ще разбере огромният натиск, на който ние сме устояли. Държавата години наред функционира в някакви схеми. Отбиването на всяка една схема – реклама, транспорт, заменки на имоти, изисква време и огромни усилия.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

35 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. От Драгалевци
    #36

    просто думи нямам от вълнение като чета бълвоча който бълва

  2. Ivan Petrov
    #35

    "Няма нищо лошо да се предлагат различни варианти, включително да се преотстъпи тази дейност (б.ред. продажбата на билети и поддържането на спирките), накрая обаче решение ще го взема аз. Това е и демокрацията – да се изслушат всички мнения."Mnogo, ama mnoooogo pokazatelno izkazvane! Yasno vizhdame kak si predstavia neshtata tozi chovek. Resheniata da gi vzima TOI. Inache shtal da izslushva mnenia. Dokato ne mu pisne, de. Posle vechge niama i da izslushva.Super!

  3. nabliudatel
    #34

    "Мислим и върху прибирането на кофите. Няма град в Европа, в който кофите да са на улицата. Те стоят или в сградите или в специални помещения. Когато има кофа с боклук на улицата, видът на улицата е, че има боклук." Най-после Бойко Борисов забеляза нещо, което има само в София и то е гнусно - контейнерите и кофите по улиците!Искрено се радвам, че най-после и на него това му се струва ненормално. Наистина - прогрес.

  4. Син сити
    #33

    Медиапул, и на вас ли като на Бареков ви е запушил устата - загубих си времето с тая дълга полюция, надявайки се че до края й все ще му бъде зададен поне един въпрос на място. Гади ми се от журналистически свирки вече

  5. Veleva
    #32

    Моите наблюдения по събиране на боклука в Младост са, че боклука от кофите се извозва всеки ден, но това не прави районът по-чист, тъй като ежедневно се изхвърлят стари мебели, дограма, строителни и други обемисти предмети около кофите за боклук - но те се извозват в рамките на около месец. През това време вали дъжд или циганите ги разфасоват и не само гледката, но и миризмата /понякога/ са нетърпими. В европейските столици /например Париж/ има само един ден в месеца, в който може да се изхвърлят стари мебели, бяла техника и т.н.Какво пречи и в София за всеки квартал да има определен ден за това? Убедена съм, че тогава градът ще бъде много по-чист.

  6. 789
    #31

    Мислим и върху прибирането на кофите. Няма град в Европа, в който кофите да са на улицата. Те стоят или в сградите или в специални помещения. Когато има кофа с боклук на улицата, видът на улицата е, че има боклук." Дано да има някой от подчинените Ви който да чете изказванията във форума.Нали ходихте няколка пъти в Лондон.Сигурно сте се интересували как си прибират боклука англичаните.Ако не сте попитайте вашите приятели или някой от посолството ни.Може и да сте видяли, че на улиците има черни торби

  7. Marks&Spencer
    #30

    Защо не обясниш как се омазахте като прасета с данъците и таксите, като сте такива разбирачи? Ти на гости на Реал Мадрид, председателят на СОС на сафари, шефът на общинската бюджетна комисия на яхтено изложение, зам.кметът Стоилов на поход в Мароко, Минко Герджиков се потопи като разузнавач и накрая всички софиянци в л..ната. Родина, тате, родина...

  8. Николета
    #29

    Пише, че са загубили делото срещу строителната камара относно таксата за строителните разрешителни. Всъщност го спечелиха на първа инстанция, загубиха на втора и сега е на трета. Няма никаква причина да сключват споразумение, пак нещо са се разбрали да делнат едни пари и едни строежи.

  9. интернет партия
    #28

    Защо никой не пита Бойко Борисов какво отношение има към корупционните скандали в МВР? И какви са връзките му с компрометиращите се в момента хора от „професионалното ръководство"? Въпросните лица са на работа в МВР, и то на високи постове, още от времето на главното секретарство на Бойко. Уволненият преди време за корупция шеф на КАТ също е работил години заедно с Борисов. Престъпните групи, заради които сега изгарят висши полицаи, са съществували от години – вкл. застъпвайки голяма част от мандата

  10. Лора
    #27

    Прав е предният преди мен, че тая дълга полюция няма и смисъл да се чете. Три години кметува и сега забелязал, че кофите са на улицата. Колко години ли му трябват, за да забележи и дупките, и липсата на паркове, и задръстванията, и корумпираните общински служители, и цялата простотия на този иначе хубав град?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.